Čeští zákazníci rekordně šetří na jídle a potravinách. Podle statistiků je propad nejhlubší za dobu sledování maloobchodních tržeb. Řetězce pro CNN Prima NEWS potvrzují, že se nákupní chování lidí mění. Vyhledávají totiž spíše slevy a odpírají si kvalitní a prémiové potraviny.
Šetření u potravin dokládají poslední čísla maloobchodních tržeb, které jsou zatím k dispozici za loňský prosinec. Tato data Českého statistického úřadu ukazují, že tržby za prodej potravin se meziročně propadly o víc než deset procent. Jedná se o nejvýraznější pokles od roku 2001, kdy se tento ukazatel sleduje. Lidé totiž po víc než roce zdražování začínají měnit své nákupní chování.
Podle hlavního ekonoma skupiny Comfort Finance Group Vladimíra Pikory jsou prosincové výsledky důkazem, že lidé nemají peníze a šetří. „Pokles reálných tržeb především ukazuje přechod od dražších potravin k potravinám levnějším, případně přechod od kvalitnějších produktů k jejich náhražkám. Za alarmující považuji fakt, že pokles tržeb za potraviny je největší od začátku zjišťování statistiky. Nemůžeme se proto divit, že v ekonomice přibývá nespokojených lidí,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Pikora.
ČTĚTE TAKÉ: Vejce za 10 korun? Podle chovatele reálný scénář, analytici věří spíše cenovému poklesu
Také řetězce přiznávají, že se nákupní chování mění a zákazníci vyhledávají jiný sortiment. Podle nich si lidé vybírají položky, které nabízejí pod vlastními značkami za nižší ceny. „Sílí rovněž poptávka po zlevněném zboží. Největší zájem je o akční zboží v podobě základních potravin, jako jsou vejce, máslo nebo mléko. Vzhledem k rostoucím cenám v restauracích evidujeme také zvýšený zájem o hotová jídla,“ řekl pro CNN Prima NEWS tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Podle něj se také ukazuje, že lidé nechtějí strávit v obchodech delší čas. Zákazníci proto do prodejen míří méně často. Na druhé straně se zvětšil objem nákupů.
Podobně jako v Lidlu si odlišností všímají i v Kauflandu. „Zákazníci změnili své nákupní chování během covidové krize. V této době chodili méně do obchodů a nakupovali větší množství potravin. Návštěvy se nyní zvýšily, stále ale nedosahují počtů z předchozích let,“ řekla pro CNN Prima NEWS mluvčí firmy Renata Maierl.
Lidé šetří na prémiové kvalitě
I v tomto řetězci spotřebitelé využívají slev a mírně se utlumila poptávka po prémiových a luxusních potravinách. „U těchto případů dochází k náhradám produktů jiné značky. Přesto však existují skupiny zákazníků, kteří prémiové produkty vyhledávají,“ dodala.
Pokles o prémiové produkty hlásí také internetový obchod Košík. Podle mluvčího Františka Brože si lidé stále hlídají slevové akce a akční slevy. „Sekce, kde má Košík přehledně všechny potraviny v akci, patří momentálně k nejnavštěvovanějším,“ řekl pro CNN Prima NEWS Brož.
Chování zákazníků lze v on-line obchodech dobře sledovat. Podle Brože lidé nakupují méně impulsivně a delší dobu přemýšlejí, než něco vloží do košíku. „Ubývá položek nakupovaných jen tak pro radost. Více také šetříme na prémiových potravinách – raději koupíme kategorii o úroveň níž. Na druhou stranu – pokud nám na něčem záleží, jako je třeba nějaká specialita, dobré rybí maso nebo třeba bio výrobek, nemáme problém si za tyto konkrétní položky i nadále připlatit,“ dodal Brož.