Města v Ústeckém kraji bojují proti pirátům silnic a osazují ulice rychlostními radary. Některé měří jen rychlost, jiné rovnou řidičům udělují i pokuty. Radnice si od toho slibují, že řidiči zpomalí – a někteří z nich razantně. Například v Lounech naměřili šoférovi skoro 130 kilometrů v hodině.
Na dálnici D8 ve směru z Ústí nad Labem na Prahu předjel policejní hlídku řidič, který si dálnici zřejmě spletl se závodní dráhou. „Hlídka dálniční policie zastavila 36letého řidiče, kterému naměřila rychlost 211 kilometrů v hodině,“ uvedla pro CNN Prima NEWS policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Hrát si s mobilem se řidičům prodraží. Jak se zpřísní tresty za nepozornost za volantem?
Žadatelům o řidičský průkaz přibudou nové otázky. Odborník je chválí, zmínil ale i problém
České autoškoly doplní do testových sad otázky zaměřené na řidiče autobusů a nákladních aut. Další set dotazů v úterý 14. února představili zástupci Ministerstva dopravy ČR, Asociace autoškol ČR a sdružení dopravců ČESMAD Bohemia. Důraz je nově kladen například i na hmotnostní limity nákladních souprav, obytné přívěsy nebo přepravu dětí v autosedačkách. Naučit se všechny otázky nazpaměť je pro adepty autoškol stále těžší.
Rychlostní radary ale nemají jen policisté v autech. Ve velkém si je začínají pořizovat i města do svých ulic. V Ústí nad Labem radar zkombinovali se semaforem, a když auto jede rychle, řidiči padne červená. „Když se měřilo, tak denně dva a půl tisíce až dokonce tři a půl tisíce řidičů projíždělo nadměrnou rychlostí. Po té instalaci se to desetinásobně zmenšilo,“ vysvětlil ústecký radní Pavel Tošovský (Nezařazený).
A rychlost aut měří i v Lounech. Jen za loňský rok tam radary evidovaly téměř sedm tisíc přestupců. „Mají především preventivní a výchovný efekt na řidiče, kteří před umístěním radaru překračovali povolenou rychlost v obci i o několik desítek kilometrů. Zaznamenali jsme řidiče, který jel v obci 128 kilometrů za hodinu,“ popsal starosta Loun Milan Rychtařík (ANO).
Za dva radary zaplatila radnice přes 1,5 milionu korun, peníze se ale rychle vrátily. Jen za rok se totiž na pokutách vybralo kolem čtyř milionů. „Radary přispívají ke zklidňování dopravy. Bohužel ty, které pouze informují řidiče a neposílají přestupek dál, tak řidiči, kteří tam jezdí velice často, tak na to brzo přijdou a už je nerespektují,“ doplnil dopravní expert Jan Pechout.
Naopak ve Varnsdorfu na Děčínsku úsekové radary sundali. Kvůli údajně zmanipulované zakázce na pronájem radarů tam kriminalisté v minulosti obžalovali několik lidí, mimo jiné i bývalého starostu. Rychlost tak už měří pouze strážníci.