K VĚCI, Helena Třeštíková - 5.2. v 17:30
V lednu měly premiéru její dva dokumenty – Karolína a Ester. Natočila přes 40 dokumentárních filmů. Posunula význam termínu časosběrný dokument. Sledovala manželské dvojice, silné ženy, i lidi na okraji společnosti. Byla ministryní kultury. Režisérka, dokumentaristka a pedagožka Helena Třeštíková v pořadu K věci uvedla, že se v životě řídí heslem „Krize je šance“, které velmi platí i pro dnešní dobu.
„Časosběrný dokument je vlastně zaznamenání jednotlivých drobných chvil a jejich sestavení do nějakého uceleného příběhu života, který sledujete,“ vysvětlila Třeštíková.
Kvůli pandemii se nekonaly dokumentární festivaly, ani velké akce. „To víte. Režisér vždycky rád vidí své filmy na velkém plátně. To je magie,“ sdělila režisérka.
Na konci loňského roku režisér Jan Hřebejk v pořadu K věci uvedl, že pro velký filmový průmysl je současná situace tak trochu dobou temna. Nicméně naznačoval, že naopak dokumentaristům by se nyní mohlo dařit a mohou mít „žně“. „Každá turbulentní doba nahrává dokumentaristům. Vím, že mnozí mí kolegové točí události z doby pandemické,“ řekla Třeštíková.
Helena Třeštíková uvedla, že se v životě řídí heslem, že krize je šance, které velmi platí i pro dnešní dobu. Zdroj: ČTK
Helena Třeštíková uvedla, že se v životě řídí heslem, že krize je šance, které velmi platí i pro dnešní dobu. Zdroj: ČTK
Vzhledem k tomu, že točí časosběrné dokumenty, sleduje své hrdiny i v době pandemie. „Je to zase takové téma nečekané. Nikdo z nás si před nějakým rokem a půl nic takového nedovedl představit. To je, myslím si, síla dokumentu. V tom, že může reagovat právě na nečekané situace. Mým cílem je vždycky zachytit dobu tady, a je to vlastně i teď velmi intenzivní,“ vysvětlila režisérka.
Ministr kultury nyní dělá, co může
Je bývalou ministryní kultury. Během rozhovoru proto padla otázka, zda současný šéf resortu Lubomír Zaorálek (ČSSD) dělá dostatek pro kulturu. „Špatně se mi to hodnotí. On je určitě závislý na celkovém rozpočtu a všichni víme, že kultura vždycky, když se dělí nějaký velký rozpočet, je bohužel jedním z oborů, který je jaksi na konci. Já mám pocit, že pan ministr dělá, co může, a vůbec bych si netroufla ho jakkoliv kritizovat, ale je mi jasné, že v této době je možné, že zrovna kultura bude jedna z oblastí, která bude bohužel na celofinanční krizi dost doplácet. To je neštěstí,“ sdělila Třeštíková.
Režisérka je členkou americké Akademie filmového umění a věd, tedy může rozhodovat o tom, kdo dostane prestižní cenu Oscar. „Všechno se posouvalo, i Oscar se posouvá. Všichni členové Akademie mohou hlasovat o filmech, kterých je strašné množství. Já jsem tím, že dokončuji film, bohužel neměla čas sledovat všecku velikou dávku filmů, která je k dispozici a dohodla jsem se, že budu hlasovat až o výběru 15 v posledním kole. Já se hlavně soustředím na dokument, to je můj obor, tak na to se docela těším. Jestli mi zbude čas a energie i na hrané filmy, tak samozřejmě také, ráda bych, ale je to hodně náročné a intenzivní,“ uvedla Třeštíková s tím, že do soutěže se z celého světa přihlásilo asi 150 dokumentů.
5. března dojde k vyhlášení vítězů cen Český lev. „Všechny filmy jsem viděla, protože tam to člověk vidí v průběhu celého roku, tam bude z čeho vybírat,“ sdělila režisérka s tím, že již hlasovala.
Životní heslo mám, že krize je šance
Předávání Českých lvů se odehraje bez přítomnosti diváků. „Myslím si, že by to mohlo být i docela zajímavé. Doba nás těmi omezeními nutí jednak k improvizaci, ale improvizace může přinést spousty zajímavých nápadů. Moje životní heslo je, že krize je šance a myslím si, že to velmi platí i pro dnešní dobu, což znamená, že jsme postaveni před nějakou nezvyklou, atypickou situaci a musíme ji zvládnout a nějak to vymyslet. Vlastně nás to v mnoha případech přiměje k nějakým řešením, na která bychom v normální době nepřišli, a přitom můžou být hrozně zajímavá,“ dodala Třeštíková.