Masivní výpadek elektřiny v Praze: Nejezdily tramvaje, mimo provoz byly i semafory

Prahu postihl masivní výpadek elektřiny

Masivní výpadek elektrického proudu v Praze, který způsobila technická závada v rozvodně na Chodově, ve čtvrtek dopoledne ochromil život především v centru a na pravém břehu metropole. Zhruba dvě hodiny v některých lokalitách nejezdily tramvaje, na několik minut se zastavilo metro na lince C i doprava ve Zlíchovském tunelu a v tunelu Mrázovka, které jsou součástí městského okruhu. Na jihovýchodě města nefungovaly semafory. Hasiči vyprošťovali lidi, kteří uvízli ve výtazích, nefungovaly některé weby ani bankomaty. Dodávky proudu se podařilo obnovit po necelé hodině.

Důvodem výpadku byla technická závada v rozvodně ČEPS, která se nachází na Chodově v jihovýchodní části města. Porucha nastala asi deset minut před devátou hodinou, všechny dodávky se postupně podařilo obnovit do 9:40. Policie vyloučila, že by příčinou výpadku byl kybernetický útok.

„Dnes v 8:48 došlo v rozvodně 400 kV ČEPS na Chodově v Praze k technické poruše, která způsobila krátkodobý výpadek dodávek elektrické energie na území některých městských částí,“ uvedla Hana Klímová, mluvčí ČEPS.

Bez dodávek elektřiny se ocitly domácnosti v centru a v Praze 4, 5 a 10. Podle Pražské energetiky (PRE) se výpadek dotkl až čtvrtiny odběratelů, tedy zhruba 200 tisíc zákazníků. Firma se snažila dostat elektřinu k zákazníkům z jiných rozvoden. Podle mluvčího PRE Petra Holubce šlo o velký zásah do dopravy, chodu úřadů, ale i obchodů a služeb. „Je to velmi nepříjemné, nezpůsobili jsme to, omlouváme se,“ řekl Holubec. Poznamenal, že podobný výpadek nebyl v Praze několik let.

Nejezdily tramvaje ani metro

Přerušení dodávek elektřiny výrazně zasáhlo pražskou MHD. Devět minut nejezdilo metro na lince C, zastavily se také tramvaje na pravém břehu Vltavy. Tramvajový provoz se postupně obnovoval, provoz v poslední části na východě města, hlavně v Hloubětíně, Strašnicích a v okolí, se podařilo obnovit asi hodinu před polednem. Poté se tramvaje postupně začaly vracet ke svým jízdním řádům.

Vlaků ani letadel se výpadek nedotkl. Zpoždění v desítkách minut nabíraly pouze vlaky mezi Braníkem a Vraným nad Vltavou, kde nefungovalo zabezpečovací zařízení. Problémy byly také s fungováním informačních systémů ve stanicích. Letiště Václava Havla, které leží na levém břehu Vltavy, fungovalo bez omezení.

Výpadek postihl i nemocnice. „Tam mají však situaci pod kontrolou, mají vlastní agregáty, nehrozí sebemenší prodlení například sálů. Elektřina mohla se zpožděním naskočit maximálně ve skladech v zařízeních. I tam se elektřina dostane. O zdraví lidí bylo postaráno,“ přiblížil reportér CNN Prima NEWS Karel Rychlý.

S problémy se potýkala i sídla některých ministerstev. Ministerstvo práce a sociálních věcí vypnulo servery. Ministerstvo spravedlnosti využilo záložní zdroje. Porucha postihla i některé obchodní řetězce. Výpadek zaznamenaly rovněž školy v postižených částech, výuka v nich nicméně výrazně omezena nebyla.

Porucha podle ČEPS nastala kvůli ochraně tlaků izolačního plynu (LOT), která způsobila vypnutí rozvodny. „Tato automatika chrání zařízení při poklesu nebo ztrátě izolačního plynu, čímž předchází vzniku poruchy na elektrickém zařízení. Konkrétní technické příčiny se nyní zjišťují,“ sdělil Lukáš Hrabal z tiskového oddělení společnosti.

Elektrická rozvodna Chodov je v provozu od roku 1997. Před třemi lety ji nechala ČEPS za zhruba 300 milionů korun zrekonstruovat a rozšířit její kapacitu. Problémy s dodávkami proudu v Praze vznikly v rozvodně na Chodově i v minulosti.

Elektřina je do hlavního města Prahy přiváděna převážně ze tří hlavních rozvoden – Chodov, Řeporyje a Malešice. Jsou vzájemně propojené, rozsáhlejší výpadek tak lze nahradit elektřinou ze zbývajících rozvoden během několika desítek minut.

Tagy: