Prudce zdražující elektřina a plyn přiměly některé dodavatele k neobvyklému kroku. Přestože si jejich zákazníci cenu zafixovali na několik let, dostávají dopis s oznámením, že budou za energie platit více. Lidé tak často nevědí, jak mají na informaci reagovat a jaká jsou jejich práva. V takovém případě je totiž možné od smlouvy bez sankce odstoupit a přejít k jinému vybranému dodavateli. Někteří ale nové klienty nepřijímají.
V souvislosti se zdražováním elektrické energie a plynu se objevily stovky případů, kdy dodavatelé svým zákazníkům oznámili zvýšení ceny. A to navzdory faktu, že si lidé ceny takzvaně zafixovali třeba i na několik let dopředu. O úkazu na svém webu informoval nejen Energetický regulační úřad (ERÚ), ale i řada médií.
„Spotřebitelé jsou zmatení. Produkt vnímali jako jistotu neměnné ceny na celý další rok, někdy i delší období. Během dvou měsíců od podpisu jim ale dodavatel volá a přesvědčuje je, že musí přejít na jiný ceník,“ komentovala situaci Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. Může skutečně dodavatel něco takového učinit?
Máte právo od smlouvy odstoupit
V zásadě ano, nejste však vůči takovému kroku zcela bezbranní. „V případě, že stávající dodavatel pouze mění jednostranně podmínky smlouvy, typicky zdražuje neregulovanou část ceny za plyn či elektřinu, můžete odstoupit od smlouvy s dodavatelem bez hrozby jakékoliv sankce,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Jaroslav Švehla, mluvčí spotřebitelské organizace dTest.
Podle něho však dodavatel musí o jednostranné změně informovat nejméně 30 dní před její účinností. A musí tak učinit adresně, tedy například dopisem, postačí však i SMS. Nestačí tuto informaci pouze zavěsit na webové stránky dodavatele nebo do vitríny ve své pobočce. „V takovém případě máte právo od smlouvy odstoupit, a to nejpozději desátý den před účinností změn. Než tak ale učiníte, porovnejte si nabídky různých dodavatelů,“ radí Švehla.
Doba je totiž turbulentní a nabídky se rychle mění. Počítejte také s tím, že většina nových nabídek bude dražší, a někteří dodavatelé dokonce pozastavili příjem nových klientů. Je proto třeba jednat uvážlivě, a nikoli zbrkle. „Je lepší počítat s tím, že neseženete cenově výhodnější nabídku, než je ta vaše současná, zafixovaná,“ dodal Jaroslav Švehla.
Neplatnost jednostranné změny
S tím právě souvisí další možný postup, který lze zvolit, když vám dodavatel chce zafixovanou cenu energie nečekaně zvýšit. „Můžete zůstat a namítat neplatnost jednostranné změny. Nejprve vůči dodavateli, a pokud tam nepochodíte, tak na Energetický regulační úřad, případně u soudu,“ upřesnil mluvčí dTestu.
Pokud se proti jednostranné změně ceny neúspěšně ohradíte u dodavatele a rozhodnete se jít s ním do sporu (ať už prostřednictvím ERÚ, nebo soudu), takový krok nejspíše nemá odkladný účinek. „Podle názoru dTestu by lidé novou, byť neoprávněně stanovenou cenu měli hradit. V případě, že spor vyhrají, jim cena zaplacená navíc bude příslušet z titulu bezdůvodného obohacení vzniklého na straně dodavatele a dostanou ji zpět,“ vysvětlil Jaroslav Švehla.
Přestat platit není dobré řešení
Opačný postup, tedy neplacení, by podle něho totiž mohl vyústit v další problémy. Vše by záviselo na tom, jak konkrétní dodavatel sankcionuje klienty, u nichž eviduje nedoplatky. „Z pohledu dodavatele by se takový zákazník zkrátka stal až do soudního rozhodnutí, nebo rozhodnutí ERÚ, takzvaným neplatičem,“ uzavřel Švehla.
Zkrátka a dobře, pokud se dodavatel rozhodl vám elektřinu či plyn zdražit, přestože máte cenu zafixovanou, nejlepším řešením je zachovat chladnou hlavu, prozkoumat konkurenční nabídky a podle toho se rozhodnout. Zda zůstat, nebo jít jinam. Trh je v Česku naštěstí poměrně konkurenční. V základní orientaci v nabídkách vám může pomoci také kalkulátor a srovnávač cen na webu Energetického regulačního úřadu.