Jak nenaletět energošmejdům?
Pokud patříte mezi více než milion Čechů, kteří hledají nového dodavatele energie, máme pro vás pár rad, kterými se vyplatí řídit. Pozor byste si měli dát i na podvodníky.
Uvádění cen bez DPH, pokuty pro klienty, kteří chtěli odejít, nebo vydávání se za státní podnik. To byly nejčastější nekalé praktiky, které podle České obchodní inspekce zkoušeli nepoctiví prodejci na klienty.
Ti, co si hledají nového dodavatele, by neměli zbytečně otálet. „Nejlépe je co nejrychleji odejít od dodavatele poslední instance a ideálně uzavřít smlouvu jenom na jeden rok. To znamená po uplynutí dvanácti měsíců hledat dodavatele znovu,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS expert na energetiku Michal Šnobr.
Po telefonu nic neuzavírejte
Odborníci doporučují obejít zprostředkovatele. Pokud je osobně neznáte, je lepší jednat s dodavateli napřímo. „Jsem opatrný, nepodepisuji nic mezi dveřmi, mezi vrátky. Neříkám ano do telefonu na nabídky, protože i tak lze uzavřít smlouva,“ doplnil šéf právního oddělení organizace dTest Petr Šmelhaus.
Mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERU) Michal Kebort potvrdil, že i po telefonu je smlouva uzavřená a následně začíná běžet 14denní lhůta pro odstoupení. „To je také lhůta, ve které se s tím dá ještě něco dělat za předpokladu, že víme, kdo nám volal a víme s kým jsme tu smlouvu uzavřeli,“ podotkl.
Jenže spotřebitelé, kteří si telefonát i s číslem uloží, mnohdy čelí řadě nepříjemností. „Na druhé straně už nikdo hovor nezvedá a oni nevědí, komu co odsouhlasili, co podepsali a kde mají odstoupit,“ dodal Kebort.
Nabídky po telefonu proto raději ignorujte a popřípadě si nechte zaslat stejnou nabídku písemně. Pokud si se smlouvou nevíte rady a nemáte ve svém okolí nikoho, kdo by vám mohl poradit, můžete se zeptat například na poradenské lince dTestu.