Ministr školství o proměně maturit
Po digitalizaci přijímaček na střední školy přijdou na řadu také maturity. Potvrdil to i ředitel Cermatu Miroslav Krejčí. Než k tomu však dojde, musí se podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) nejprve vyjednat, jak maturity vůbec budou vypadat. Řekl to v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Změny čekají také středoškolské obory – ministr je plánuje výrazně zredukovat.
Podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) je důležité, aby Cermat připravil časový scénář digitalizace. Nejprve však musí proběhnout debaty o tom, kam se budou maturity ubírat s ohledem na revizi vzdělávacího programu, která právě probíhá. „Nejdříve musíme vědět, co vlastně budeme chtít ověřovat za znalosti na maturitní úrovni, jak se to bude lišit mezi jednotlivými skupinami oborů. Čeká nás velká debata o tom, jak se maturita promění z hlediska obsahového,“ nastínil Bek.
ČTĚTE TAKÉ: Studenti si stěžují na maturity: Trápil je nesrozumitelný poslech i příliš složitý příklad
Ministr si umí představit, že by maturity v budoucnu měly podobu „středoškolského minima“, které bude pro všechny střední školy stejné – součástí by mohl být český jazyk nebo angličtina. Další části zkoušky se pak budou mezi jednotlivými obory lišit. „Dnes už není nezbytně nutné, aby měla stejnou podobu v celé řadě škol,“ vysvětlil Bek.
Roman: Přijímačky by měli v 5. třídě dělat všichni. Učivo střední školy se nedá zvládnout
Přijímací zkoušky by v páté třídě měly dělat všechny děti. V pořadu K věci to řekl předseda správní rady neziskových škol a bývalý ředitel ČEZu Martin Roman. Podle něj by díky tomu stát získal informace, co za své peníze dostává, a mohl by regulovat, kolik peněz jednotlivým školám pošle. Doplnil, že na středních školách se studují věci, které se nelze naučit.
Přijít s nějakým vhodným modelem nových maturit však prý v tomto funkčním období nestihne. Debata by mohla trvat i několik let. „Je to něco, na čem se musí shodnout podstatná část učitelské odborné veřejnosti a zároveň zaměstnavatelé musí důvěřovat tomu, že kvalifikace absolventů středních škol bude dostatečná,“ řekl ministr.
Během letoška ale plánuje posunout návrh redukce oborů středních škol. Zájemci o středoškolské vzdělání si totiž aktuálně mohou vybírat z nabídky více než 280 oborů. Ministerstvo školství chce, aby jich bylo méně a aby byly více obecné.
Podle šéfa resortu už probíhá debata i se zaměstnavateli, kteří po změnách sami volají. „V některých případech nás čeká poměrně složitá diskuze, protože nepochybně bude řada protichůdných názorů na to, jak široce mohou být obory koncipovány třeba v odborné části školství s maturitou,“ podotkl Bek. Počet oborů chce dostat pod stovku.
Ani to však podle něj není ideální číslo. „V Česku máme nějakou tradiční strukturu středních škol, takže se asi nedobereme k redukci, která by odpovídala třeba některým severským zemím, kde je pouze několik desítek oborů,“ zmínil ministr.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pod lavicí i o přestávce: Stále více škol zakazuje mobilní telefony, žáci se nesoustředí