Mercedes-Benz plánuje v tomto roce představení hned několika nových elektromobilů. Ofenzivu startuje kompaktním elektrickým SUV EQA. Jde o elektrickou verzi předloni představeného GLA. Místo speciální elektrické platformy tedy novinka používá multienergetickou architekturu, která zvládne konvenční motory i čistě elektrický pohon.
Platforma ale musela přece jen projít změnami. Baterie jsou integrovány v konstrukci jako strukturální součást podlahy. Jejich obal se podílí na pevnosti, kterou předtím podporoval příčný nosník. Celý elektrický pohon byl navíc zcela izolován od podvozku, aby negeneroval vibrace ani hluk.
Designem se EQA velmi blíží ke svým klasickým sourozencům, což platí i o rozměrech. Je dlouhé 4 463, široké 1 849 a vysoké 1 620 mm. Má však lepší aerodynamiku, která vychází z přední zaslepené masky evokující větší EQC, ale také z aerodynamicky optimalizovaných nárazníků a kol, které mohou mít průměr až 20 palců. Výsledkem je koeficient čelního odporu vzduchu Cx 0,28 při čelní ploše 2,47 čtverečního metru.
Na příslušnost k rodině elektromobilů odkazuje EQA reflektory propojenými světelným pásem, a to vpředu i vzadu. Nechybí ani modré akcenty. Podobně je to v interiéru, kde se objevují růžovozlaté lemy průduchů ventilace. Tento odstín najdeme i na sedadlech. Přístrojový panel má specifickou grafiku s funkcemi elektrického pohonu.
V plné palbě
Do sériové výbavy patří adaptivní LED světla, zadní elektricky ovládané dveře, ambientní osvětlení s 64 barvami, komfortní sedadla, couvací kamera či kožený sportovní volant. Za příplatek si můžete dopřát designové linie AMG Line, Electric Art či paket Night s černými doplňky. Automatická klimatizace dokáže vyhřát interiér ještě předtím, než si sednete za volant.
Jako první se představí verze EQA 250 s předním elektromotorem o výkonu 140 kW a točivým momentem 375 Nm. To stačí na slušnou akceleraci. Stovku zvládne za 8,9 sekundy, přičemž maximální rychlost je omezena na 160 km/h.
Akumulátory s kapacitou 66,7 kWh by měly EQA stačit na 486 km jízdy. Novinka bude s elektřinou nakládat hospodárně díky sériovému použití tepelného čerpadla. Pomůže i vyspělý infotainment MBUX se sériově dodávanou navigací s takzvanou „elektrickou inteligencí“.
V podstatě jde o pokročilý plánovač trasy pro co nejrychlejší dosažení cíle, který bere v úvahu třeba zastávky na nabíjecích stanicích, ale i topografické údaje a řadu dalších faktorů včetně počasí či jízdního stylu. Stres z nabíjení odstraní aplikace Mercedes me Charge, která zpřístupňuje více než 175 000 veřejných dobíjecích stanic.
Za půl hodiny do plna
Samotné nabíjení trvá na rychlonabíječce Ionity jen 30 minut. Z domácího wallboxu načerpají akumulátory energii za pět hodin a 45 minut. Kompromisy se nedělaly ani v bezpečnosti. EQA se může pochlubit sériově dodávaným asistentem pro udržování v jízdním proudu, autonomními brzdami i adaptivním tempomatem. Za příplatek dostanete asistent pro odbočování, vytváření záchranářské uličky nebo výstrahu před přibližujícími se cyklisty při vystupování.
Sympatické je, že EQA zvládne tažení přívěsu o hmotnosti 750 kg. Pomáhá mu v tom elektricky výsuvné tažné zařízení a stabilizační systém. Teprve později se objeví verze s pohonem obou náprav a výkonem do 200 kW.
Výrobu Mercedesu-Benz EQA zajistí německý závod v Rastattu a pro čínský trh závod v Pekingu. Baterie dodá dceřiná společnost Accumotive ve městě Kamenz a později nový závod v polském Jaworu.