Miliardové ztráty, vyšší ceny a problém pro důležité stavby. Co způsobí stopka pro Metrostav?

Stavba dálnice

Tříletý zákaz účasti ve veřejných soutěžích pro největší českou stavební firmu Metrostav může zkomplikovat realizaci některých důležitých staveb, obávají se experti. Její dceřiná společnost Metrostav Infrastructure se totiž zásadně podílí na výstavbě českých silnic a dálnic, tím pádem se některé z nich zřejmě budou muset odložit. Sama firma očekává, že přijde o 33 miliard korun obratu.

Odvolací soud potvrdil v úterý Metrostavu tříletý zákaz účasti na veřejných zakázkách za to, že  podplácel a manipuloval s veřejnými zakázkami v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Dostal také pokutu deset milionů korun. Společnost s trestem nesouhlasí a podá dovolání k Nejvyššímu soudu.

Metrostav očekává, že neúčast na veřejných zakázkách nebude problém jen pro něj, ale i pro výstavbu důležité infrastruktury v zemi. „Dceřiná společnost Metrostav Infrastructure má asi pět procent trhu. To se může zdát málo, jde ale o typy zakázek. Vzhledem k tomu, že se jedná zejména o silnice a dálnice, bude to problém. Metrostav Infrastructure vždy vítězil s nejnižší cenou a pokud bude v tendrech chybět, bude stát prostě stavět dráž,“ sdělil pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti Vojtěch Kostiha.

Pro samotnou společnost to pak znamená citelnou ztrátu. „Čekáme, že za tři roky, co má platit zákaz soutěže veřejných zakázek, přijdeme asi o 33 miliard obratu, přičemž asi z poloviny půjde o infrastrukturu, tedy silnice, dálnice, železnice, mosty, tunely, letištní dráhy a podobně,“ doplnil mluvčí. Verdikt ale podle něj neznamená, že by Metrostav nemohl realizovat už vyhrané tendry.

Veřejné zakázky se prodraží

Toho, že přijatý zákaz prodraží státní zakázky, se obávají i ekonomové. „Rozhodnutí soudu je samozřejmě třeba respektovat, nicméně je nepochybné, že zvýší nápor na veřejné rozpočty. Vyloučením Metrostavu z veřejných zakázek snížíme konkurenci na trhu, což povede k vyšším cenám staveb,“ uvedl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

„Pochybení, kterých se Metrostav dopustil, určitě musela být potrestána. Z pohledu veřejných rozpočtů by však bylo vhodnější uvalit násobně vyšší pokutu a nechat společnost, aby se dál mohla účastnit veřejných zakázek. Současný stav pravděpodobně povede k tomu, že veřejné rozpočty zinkasují nízkou pokutu, ale následně vydají násobně více peněz na plánované projekty kvůli menší konkurenci stavebních společností,“ doplnil.

Zřejmě to také způsobí odložení některých staveb. „Již nyní se hovoří o tom, že se bude muset odložit rekonstrukce budovy URAN v Liberci, kterou měl realizovat Metrostav. Tím se konečná cenovka zásadně navýší, protože je naše ekonomika zasažena pádivou inflací,“ vysvětlil Křeček pro CNN Prima NEWS.

I podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně omezí neúčast Metrostavu na veřejných zakázkách konkurenci mezi staviteli. „A to může jen těžko zlevnit stavění. To, co stát prodělá skrze vyšší vysoutěžené ceny, může nakonec přesáhnout pokutu, kterou si nyní vydělal,“ řekl.

Tagy:
dálnice silnice Štěpán Křeček David Rath Metrostav veřejná zakázka Vojtěch Kostiha Natland Group