Interview PLUS, Michael Heider - 5.10. v 14:40
Po loňské sezóně, kdy se většina Čechů hrozila účtů za energie, si zřejmě lze konečně vydechnout. Ceny už několik měsíců klesají a většina dodavatelů je nabízí pod vládou stanovenými stropy, kterých už zřejmě nebude dál potřeba, a tak budou na konci roku zrušeny. Jaké jsou další vyhlídky na ceny energií? Podle Michaela Heidera, obchodního ředitele společnosti LAMA energy, se další vlny razantního zdražování obávat nemusíme.
Topná sezóna začne v Česku naplno co nevidět. Michael Heider je ale optimista. Věří, že letos mohou být Češi, co se účtů za energie týká, podstatně klidnější. „Nejbližší období se velmi blíží cenám, které byly před krizí. A v tuhle chvíli otázka spíš zní, kam se v zimním období můžou vyšplhat? Z pohledu cen, které jsou fixované na rok 2024 a jsou někde kolem 1 500 Kč za megawatt, což je nějakých 60 % vládního stropu, jsme v tuhle chvíli z toho nejhoršího venku. Pokud vezmu oblast elektrické energie, tam do toho velmi zasáhl fotovoltaický boom. Instalace fotovoltaických elektráren, poklesy cen někdy až k záporným hodnotám – zákazníci při spotřebě ze sítě dokonce dostali zaplaceno, pokud byli na těch aktuálních spotových produktech, nikoliv aby oni platili svým dodavatelům. Zima je samozřejmě ještě otázkou, protože fotovoltaika v zimních měsících nepojede tímhle způsobem, ale fixační ceny už se pohybují na nějakých 70–80 % vládních stropů a já očekávám, že tam by se i v zimě mohla pohybovat cena i na spotu.“
A tak podle obchodního ředitele společnosti LAMA energy dává smysl plánované zrušení vládních stropů. „Bylo tady dostatečně dlouhé období na to zafixovat si ceny pod vládními stropy, případně zůstat na těch spotových produktech. A jsem přesvědčen, že v letních měsících, i kdyby se v zimě vlivem mimořádných událostí ceny vládním stropům přiblížily, zůstává oblast letních měsíců, ve kterých ta cena bude významně nižší. Alespoň ten letošní průběh roku ukazuje, kde jsme se blížili cenám před krizí.“
Z kryptoměn se stává daleko více platidlo než spekulativní nástroj, říká expert
Jak se daří v současné době obchodům s digitální měnou? Hostem pořadu Interview PLUS byl obchodní ředitel společnosti Platon Life Marián Bonk. Platon Life v oblasti digitálních měn působí od roku 2017.
Výběr dodavatele
LAMA energy se zaměřuje na velké firmy a veřejné instituce. I ony v oblasti cen energií očekávají zklidnění. „Oproti předchozím letům hodně sázejí na to, že období, která nás čekají, už nebudou v těch minulých cenových relacích. A spíše se přiklánějí ke spotovým produktům, případně pokud mají větší spotřebu v zimních měsících, a tam to riziko je o něco větší, snaží se zafixovat třeba první kvartál příštího roku a pak nechat další část do odběrového diagramu spíše na aktuálních cenách, to znamená spotových,“ říká Michael Heider a současně přidává radu, na co by se zákazníci z B2B segmentu měli při výběru dodavatele zaměřit:
„Zaprvé bych se díval na firmy, které za sebou mají aktiva. To znamená, že jsou v případě zemního plynu těžaři a u elektřiny provozují zdroje v podobě tepláren nebo energetických celků. Doba je taková, že se musejí všude skládat garance, a pokud se situace nevyvíjí dobře, dostane se ten, který má nějaká aktiva, snáze k financování. Má se jednoduše čím zaručit.“
Fixovat, nebo ne?
Vyplatí se právě teď fixovat ceny energií? „Záleží, jaký má zákazník odběrový diagram. Uvedu konkrétní příklad – pokud je společnost potravinářského charakteru a používá ke svým produktům chlazení zejména v letních měsících, spíše bych fixaci nedoporučoval. Zatímco když se bavíme o zákazníkovi, který spotřebovává plyn především pro otop a po zimě má 50 % energie spotřebováno, tak tam může být nějaká rovnováha. Mezi tím, co si zafixuji a co ne, kdyby se stalo něco mimořádného, aby dopad spotové ceny nebyl v plné síle, ale aby se rozložil mezi tu zafixovanou a spotovou část,“ vysvětluje Michael Heider v pořadu Interview PLUS.
Jako nový trend vzápětí označuje větší pozornost, kterou zákazníci věnují nabídkám dodavatelů energií. „A není to jenom o podání nové nabídky, ale i o tom mít větší detail, proč je zrovna ten či onen produkt nabízený. V minulosti se, řekněme do roku 2022, prodávaly výhradně fixované produkty s fixovanou cenou. Protože v loňském roce nedávalo smysl si při extrémních cenových nárůstech fixovat cenu dlouhodobě, dochází k tomu, že vzniká spíše kombinace produktů. Buď je zákazník na spotu, anebo si prostě zafixovává jenom část své komodity a tím se snaží reagovat na to, že velmi pravděpodobně budou ceny přes letní měsíce podobně příznivé jako v letošním letním období.“
ČTĚTE TAKÉ: Odborník na fitness: Fitko nejsou jen činky. Je ostuda, že neznáme své BQ
Před krátkodobými výkyvy cen může podle zástupce LAMA energy ochránit třeba měsíční fixace. „Hodně kopírují aktuální cenu spotového diagramu. Pro zákazníka je to transparentnější v tom, že si na období jednoho měsíce zajišťuje pevnou cenu a vyhne se prudkým nárůstům, které jsou způsobeny ryzími spekulacemi. Třeba v letošním roce cena byla velmi volatilní. Pokud se vyhlásila stávka těžařů zemního plynu v Austrálii, tak v tu dobu cena krátkodobě vyskočila, řekněme, o 10 EUR. Ale do jednoho měsíce se zase vrátila na původní cenovou relaci.“
Sdílení energií je budoucnost
Vhodným řešením ke spokojenosti obou stran –klientů i dodavatelů – by podle Michaela Heidera mohly být smlouvy častěji šité klientům na míru. „Já jsem o tom přesvědčen, že doba spěje k tomu, že dodavatelé, kteří si s tím chtějí dát tu práci a udělat servis, musí diagram zákazníka umět rozebrat doslova do posledního šroubku. Opravdu přečíst data, které zákazník dodavateli poskytuje, podívat se, co je pro ně tím nejvhodnějším produktem a zkusit si podle toho udělat individuální nabídkový list, kterým co nejlépe vystihnout zákazníkovy potřeby,“ říká Michael Heider a dodává: „Dodavatel by měl být zároveň schopen poskytnout zákazníkovi komplexnější službu. Například aby dokázal zajistit podporu pro řízení energií, což bude velké téma, protože v příštím roce budeme zase blíž komunitní energetice a sdílení energií. V této oblasti nás čeká poměrně revoluční změna a kdo jí – i s pomocí spolehlivého dodavatele – dokáže využít, bude mít velkou výhodu.“