Motoristický rok 2023: Drahá auta a pohonné hmoty, ale i otevření nových úseků dálnic

Na jedné straně digitalizace správních agend a harmonizace evropských řidičských předpisů, na druhé straně další růst cen nových aut a nejistý vývoj na trhu s palivy a energiemi. Zaznamenaníhodné jsou i dopravní novinky v okolních státech a nově otevírané úseky silnici.

Rok 2022 potvrdil celkovou transformaci motoristického prostředí z každodenní samozřejmosti na privilegium těch, co „na něj mají“. Sotva se trh trochu zotavil z covidových odstávek výroby a výpadků dodávek všemožných dílů v čele s polovodiči, udeřila nenadále energetická krize vyvolaná ruským vpádem na Ukrajinu. Cenovým relacím určitě nepomáhá ani přetrvávající tlak evropských orgánu na přechod k úplně elektromobilitě bez ohledu na vnější okolnosti. V roce 2023 lze očekávat další prohloubení problémů, najdou se však i dílčí praktická pozitiva.

Řidiči a řidičské průkazy

Vítanou novinkou číslo jedna bude v roce 2023 nová evropská směrnice o řidičských průkazech, která se samozřejmě promítne i do našeho právního řádu. Úředníci reagují na skutečnost, že auta a zejména elektromobily jsou čím dál těžší, pročež dojde ke zvýšení povolené hmotnosti vozidla, resp. soupravy, na kterou bude stačit řidičské oprávnění skupiny B, tedy na osobní vozy. Z dosavadních 3,5 tuny se limit zvýší na 4,25 tuny, což zásadním způsobem rozšíří např. možnosti tahat za autem těžší přívěsy typu karavanů apod. Za současného stavu, kdy elektromobily běžně váží přes dvě tuny, se prostor na dodatečné zatížení auta kriticky snižuje. Z nové úpravy budou samozřejmě těžit hlavně majitelé běžných lehčích aut s karoserii hatchback, sedan či kombi, které zpravidla váží okolo 1,5 tuny.

Konec papírových technických průkazů. Bude stačit elektronická registrace

Velký i malý technický průkaz jsou dosud základem právní existence a způsobilosti k provozu každého motorového vozidla, od roku 2024 už by ale nemusely být potřeba. Ministerstvo dopravy navrhuje jejich zrušení a nahrazení pouhým elektronickým zápisem do příslušného registru. Změny směrem k opuštění papírových forem by měly nastat v celém systému registrací spadajících pod rezort ministerstva dopravy.

Další oblasti, která nová norma upraví, bude uznávání získaní řidičského oprávnění napříč členskými státy EU. Stejně tak bude uznáváno jeho odebrání, takže když vám např. řidičák zadrží chorvatská policie, na silnici nebudete smět ani u nás. Harmonizují se rovněž lhůty, na které bude řidičský průkaz v  EU odebírán.

Pokud jde o české prostředí, už na konci minulého roku byl státem spuštěn tzv. Portál dopravy, webové rozhraní, které navazuje na již déle existující Portál občana. Jeho prostřednictvím si nyní mohou řidiči velkou část agendy související s řidičskými průkazy vyřizovat bez osobních návštěv správních úřadů. Možné je například také kontrolovat historii konkrétního vozidla na základě VIN kódu, brzy bude k dispozici také přístup do karty řidiče.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by řidiči výhledově ani nemuseli chodit na úřad kvůli vyzvednutí nových průkazů. Mohli by si pro něj dojít na poštu nebo si jej nechat doručit kurýrní službou.

Peníze, peníze, peníze...

Ceny nových aut, ceny ojetých aut, ceny servisní práce a náhradních dílů, ceny paliv a energií. To všechno jsou naprosto kruciální otázky pro drtivou většinu motoristů. Začneme s cenami nových aut – a příjemné předpovědi to nejsou. Podle ekonoma Lukáše Kovandy ještě stále není tak zle, aby nemohlo být hůř: „Jsme na horské dráze a stále míříme směrem dolů. Příští rok bude ještě náročnější než ten, který teď končí. Kvůli výrazné inflaci v posledních měsících, a zejména kvůli drahým energiím a materiálům, je téměř jisté, že růst cen nových aut bude pokračovat i v roce 2023. Jen od roku 2019 ceny vzrostly skoro o 30 %.“

Trochu odlišná je situace na trhu s ojetinami, který vlivem vyšších cen nových aut a jejich omezených dodávek dynamicky roste. Velcí obchodníci museli podle provozního ředitele největší české sítě autobazarů Petra Vaněčka v průběhu loňského roku reagovat na spotřebitelské chování zákazníků, kteří narazili na určitý cenový strop, přes který už nebyli ochotni jít. Naproti tomu rostla cena u dealerů, kteří obecně nabízejí mladší ojetiny okolo čtyř let stáří. „Nabídková cena v autobazarech klesla za celý loňský rok průměrně o 8 % a letos by růst neměla. Navzdory inflaci blížící se dvaceti procentům si v ČR ojetá auta již půl roku drží stálou střední hodnotu ceny, a to na úrovni 220 000 korun,“ dodává Petr Vaněček.

Ceny benzinu a nafty se v současnosti pohybují na „předválečné“ úrovni, ale brzy se to může změnit opět k horšímu. Současné relativně přijatelné ceny jsou podle analytiků dány nižší poptávkou obrovského čínského trhu, který byl donedávna silně omezen proticovidovými restrikcemi. „Ceny pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu dále brzdily tempo svého zlevňování. Vyhlížený scénář stabilizace jejich cen od začátku roku 2023 nyní hatí hrozba další celosvětové vlny covidu. Nákaza se v těchto dnech masivně šíří z Číny, kde tamní režim nezřízeně uvolnil drakonické covidové restrikce a v rámci přístupu ode zdi ke zdi,“ naznačuje nejistou prognózu Lukáš Kovanda. Ropných šoků s extrémními cenami benzinu a nafty jako po začátku konfliktu na Ukrajině bychom se už ale dočkat neměli.

Pokles cen se rozhodně nebude týkat elektřiny, jejíž cena už beztak loni vzrostla o několik desítek procent, což vedle domácností a podniků trápí především elektromobilisty. Pokud zůstane drahý plyn a v Německu nebude foukat vítr, současné našponované ceny patrně ještě dlouho vydrží.

Dopravní novinky doma i za humny

Letos se opět otevře několik nových úseků silnic a dálnic, bude jich však méně než loni. Za zmínku stojí dobudování kapacitních obchvatů kolem Loun nebo Doudleb nad Orlicí. Na silnici I/11 dojde i k otevření západní části severního obchvatu Opavy. Změní se také dopravní režim na různých frekventovaných místech. Zde je důležité vypíchnout úsek dálnice D1 mezi Prahou a Průhonicemi, který se změnil na silnici pro motorová vozidla, tedy s rychlostí sníženou na 110 km/h, zato ale bez poplatku.

Ve východní polovině bývalého Československa se chystají rázně zatočit se silničními piráty, především pak těmi, kteří notoricky překračují rychlost. Na Slovensku má v roce 2023 přibýt 270 z celkových 1 000 plánovaných stacionárních radarů, které budou kontrolovat také jízdu na červenou a dodržování zastavení auta před značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“. Výběr pokut by měl být maximálně zjednodušen například formou dobrovolného automatického inkasa z účtu provinilce, který by tímto způsobem platil jen polovinu sazby.

Závěrečná novinka potěší milion českých motoristů cestujících ročně k moři do Chorvatska. Díky začlenění balkánské země do Schengenského prostoru od 1. ledna 2023 odpadnou dlouhé fronty na hranicích se Slovinskem.

Tagy: