Možná se lidé budou bát chodit do hospod. Pivo do kanálu nelejeme, říká Bernard

Stanislav Bernard

„Možná se lidé budou bát chodit do hospod, nebudou chtít riskovat sociální kontakt. Na druhou stranu setkávání tam je tradice, která některým lidem chybí,“ uvedl v pořadu 360° Pavlíny Wolfové televize CNN Prima NEWS pivovarník Stanislav Bernard. Sněmovna ve čtvrtek prodloužila zrušení spotřební daně za pivo, které se nespotřebované pivovarům vrátí nebo které vylijí do kanálu. Bernard na jaře ale žádné pivo nevylil, začal z něj dělat pálenku.

Na jaře se jeho pivovaru podařilo vyprodat veškeré zásoby, které byly na skladech i v restauracích. Jaro podle něj ale bylo lepší, protože se více konzumovalo. „Teď je podzim, pivo se tolik nepije, takže uvidíme, jak to dopadne. Ale děláme vše pro to, abychom museli likvidovat absolutní minimum, pokud vůbec,“ vysvětlil s tím, že jestli bude příští rok zdražovat, neví. Vylévat pivo do kanálu navíc přirovnal k vyhazování chleba.

Pivovar Bernard většinu piva prodává v sudech, a tak ztráty, které má, lahvová piva podle majitele nevyrovnají. „V sudech prodáme přes 60 procent, tím pádem je dopad v našem případě ještě citlivější. Momentálně prodáváme asi 55 procent běžného prodeje, takže v sudech se neprodá téměř nic a zbytek je v lahvích, ve kterých je ziskovost podstatně menší,“ popsal.

Díky covidu se zrodila pivní pálenka

Zatím ale žádné zaměstnance nepropustili, chtějí si je udržet. Navíc pivovar díky covidu začal vyrábět pálenku. „Podařilo se nám zkontaktovat se s člověkem, který umí pálit poctivě. První várka, kterou jsme vypálili na jaře, byla asi 2 200 lahví a zhruba za týden jsme je vyprodali,“ řekl Bernard s tím, že trochu odlišná pálenka půjde do prodeje v dalších dnech.

„Nejde jen o pivní pálenku, je možné, že budeme dělat whiskey, protože máme sladovnu. Je možné, že budeme dělat i ovocné pálenky. Uvidíme, kam to povede,“ dodal.

Pivovar se navíc od jara snažil podporovat malé pivovary i hospody. Podle Bernarda zásobují přes čtyři tisíce restaurací. „Mnoho z nich je našimi obchodními partnery již mnoho let. Tam už není jen čistě obchodní vztah, ve spoustě případů jsou to skvělé osobní vztahy. Jsou to srdcaři a my se snažíme s nimi spolupracovat. Chceme, aby i oni měli zachovaný alespoň minimální provoz, aby mohli pokrýt nezbytné provozní náklady,“ popsal Bernard.

Dodal, že doba, kdy se mohou bavit konkurováním si, je doba klidu. „Ale teď není doba klidu, teď je doba krize a je dobré táhnout za jeden provaz,“ vysvětlil pomoc minipivovarům.

Tagy: