Zavedení mýta pro vjezd do Prahy není podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) dobrý nápad. Se zpoplatněním cest centrem počítá současné vedení města od roku 2025 – argumentuje zklidněním dopravy a snížením ekologické zátěže. Podle Havlíčka to ale v případě, že neexistuje infrastruktura, řidiče jen naštve a dopravě to skutečně neuleví.
„Kloníme se k tomu, aby se mýto v rámci Prahy nezavádělo. Není to ani v jiných městech a jsem toho názoru, že bychom tím dnes neměli sanovat rozpočty měst. Praha má navíc dostatečně dobrý rozpočet a relativně dost zdrojů,“ řekl ministr Karel Havlíček na dotaz CNN Prima NEWS.
Počet aut se nesníží, řidiči se naštvou
K tomu ale podle Havlíčka ve skutečnosti vůbec nemusí dojít. „Proti zelenější cestě asi nikdo nic nemá, ale pak to dělejme motivačně. Vytvořme systém dopravní obslužnosti v Praze tak, aby lidé byli motivovaní nevyužívat auta. To zpoplatnění neřeší. Výsledek bude ten, že sice město vybere víc peněz, ale auta neubudou. Naštvu tím řidiče a nevyřeším zelený provoz,“ vysvětlil svůj pohled.
Navíc uvedl, že je třeba zavedení řešit komplexně společně se stavbou okruhů i metra D. „Musí na sebe navazovat všechny příměstské vlaky, metro, tramvaje atd. Třeba dopravní obslužnost v rámci Londýna je s tímto neporovnatelná,“ přidal srovnání.
Dodejme, že na infrastruktuře, která podle ministra Praze chybí, by měl spolupracovat i stát. Na něm je dobudovat například Pražský okruh, který bude stát desítky až stovky miliard korun, což si sama Praha dovolit nemůže. Dále se řeší i vlakové spojení na letiště a dále směrem na Kladno.
Až 120 korun za průjezd
Zavedení mýta v Praze si schválilo vedení metropole v květnu v rámci klimatického plánu. Jde sice jen o strategický dokument, ale město si vytyčilo tyto vize postupně naplňovat. Klimatický závazek by měl být naplněn sice až v roce 2030, ale ve studii, která je součástí plánu, se v rámci termínu pro zavedení mýta počítá již s rokem 2025.
Zpoplatnění průjezdu centrem města je běžným nástrojem pro regulaci dopravy v řadě evropských metropolí. Studie dává za příklad Londýn, Stockholm nebo Milán, kde motoristé za jeden průjezd městem zaplatí od 5 do 14 eur.
V Česku by se jedna jízda městem mohla pohybovat kolem 120 korun. Záleželo by na tom, jak velká oblast bude zpoplatněna. Studie navrhuje tři. První se omezuje pouze na historické jádro, druhá i na části Prahy 2 a 5 a třetí oblast zahrnuje téměř polovinu Prahy.
Návrh předpokládá, že základní sazba bude činit 120 korun. Cena se má odvíjet od emisní třídy, například za průjezd Felicií z roku 1994 byste zaplatili až dvojnásobek, tedy 240 korun.
Návrh současného vedení kritizuje i magistrátní opozice ODS a ANO.