Mýto v Praze: Kolik zaplatíte za vjezd do metropole a kde se poplatkům vyhnete?

Doprava Praha

Mýto v Praze (zdroj: CNN Prima NEWS)

Za průjezd Prahou si od roku 2025 zaplatí každý. Alespoň s tím počítá studie schválená současným vedením Prahy, kterou má redakce CNN Prima NEWS k dispozici. Základní sazba má činit 120 korun, rezidenti by měli mít poplatek snížený a vůbec by se netýkal MHD a motorkářů. Více si naopak připlatí lidé s auty vyrobenými před rokem 2014, soukromé autobusy nebo velká nákladní auta.

Zavedení tzv. mýtného systému současné vedení města schválilo v rámci klimatického plánu v polovině května. V něm se s poplatkem za průjezd centrem města počítá už od roku 2025. Dosud ale nebylo přesně jasné, koho se bude týkat a v jaké výši.

Redakce CNN Prima NEWS získala studii společnosti Ernst & Young z března 2020, na kterou se klimatický plán odkazuje a jež zavedení mýta i systém výběru přesně popisuje. Podle ní si připlatí všichni, nejvíce ale ti se staršími auty nebo nákladními vozy.

Proč chce Praha zavést mýto?

Zpoplatnění průjezdu centrem města je běžným nástrojem pro regulaci dopravy v řadě evropských metropolí. Studie dává za příklad Londýn, Stockholm nebo Milán, kde motoristé za jeden průjezd městem zaplatí od 5 do 14 eur.

Vedení města si od zpoplatnění slibuje především:

  • snížení dopravní zátěže v centru města
  • zvýšení bezpečnosti silničního provozu
  • zlepšení životního prostředí – snížení emisí
  • vyšší a efektivnější využití MHD

Odkdy by mýtný systém měl být zaveden?

Ve studii se jako o začátku mýtného systému uvažuje o roce 2025. Pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr ale tvrdí, že dříve než v roce 2030 mýto v Praze zavedeno nebude.

Klimatický plán předpokládá zavedení mýta k roku 2030. Faktem je, že automobilová doprava je velkým znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě,“ uvedl náměstek pro CNN Prima NEWS před časem.

Pro to, aby mohla Praha mýto nejen zavést, ale i efektivně vybírat, je třeba velké množství úprav. Jde především o technické záležitosti, nutné ale budou i změny legislativy.

Kde se bude mýto platit?

Studie zatím pracuje se zavedením mýta ve třech zónách.

  • 1. varianta se soustředí ryze na historické centrum Prahy – zpoplatněný by měl být vjezd v úseku Smetanovo nábřeží / ulice Křižovnická a průjezd Malou Stranou, ulicí Karmelitskou, Revoluční, Hybernskou nebo Opletalovou. Zahrnuje oblast zhruba pěti kilometrů čtverečních, kterou by mělo kontrolovat až 140 kamer.

„Ze zpoplatněné oblasti je vynechána magistrála. Doprava v bezprostředním okolí historického jádra města tedy není regulována. Varianta neobsahuje ani ulice Žitnou a Ječnou,“ upřesňuje studie.

  • 2. varianta zahrnuje mimo Prahy 1 také část Prahy 2 a 5. Součástí oblasti je na rozdíl od první varianty i magistrála. Její zpoplatnění je podle studie možné proto, že existuje objízdná trasa po západní, jižní a severní hranici městského okruhu. Problém ale může vzniknout na východní straně Prahy.

„Existuje riziko nežádoucího zatížení obydlených oblastí Vinohrad a Žižkova až k Ohradě. Oblast má poměrně malou rozlohu, ale zachycuje značný podíl dopravního výkonu,“ uvádí studie.

  • 3. varianta zahrnuje území širší Prahy a téměř polovinu obyvatel metropole. Dokument ale tak široké zpoplatnění nedoporučuje i s ohledem na investice a fakt, že by se úleva musela týkat velké části rezidentů.

Jak bude systém fungovat?

A jak by to mělo fungovat? Studie počítá opět se třemi technologiemi. Jedna z nich navrhuje využití satelitního systému, který by zaznamenával polohu auta, druhá varianta operuje s mýtnými bránami, kdy by každé auto muselo být registrované v systému a vybavené elektronickou jednotkou.

Třetí varianta, která se zdá být nejpravděpodobnější, by využívala kamery, které v Praze již jsou, a došlo by i k instalaci nových. Snímaly by pouze SPZ vozů a podle toho by se vyhodnocovalo, zda má vozidlo předplacený kredit, nebo musí řidič zaplatit.

Auto by kamery zaznamenaly při vjezdu do zóny i výjezdu z ní a řidiči by poté přišla zpráva, že se mu peníze strhly z paušálu, nebo že má za průjezd platit sólo.

Kolik by se mělo platit?

V čem naopak studie zcela jasno nemá, je systém zpoplatnění. Otázkou zůstává, zda se bude platit za každý průjezd, nebo jednorázově třeba za jeden den, či zda bude rozdílná sazba ve špičkách nebo třeba o víkendu.

Jasné ale je, že si zaplatíme všichni. Úlevy budou pouze pro:

  • MHD – zcela zdarma
  • rezidenty – od 50 do 90 procent – podle toho, kde v Praze bydlíte
  • jednostopá vozidla – zcela zdarma

Návrh předpokládá, že základní sazba bude činit 120 korun. Cena se má odvíjet od emisní třídy, například za průjezd Felicií z roku 1994 byste zaplatili až dvojnásobek, tedy 240 korun.

Za komerční autobusy a nákladní vozy by se platilo 600 korun za jeden průjezd. Existovaly by ale i výjimky. Úplně zdarma by mohli projet například motorkáři, slevu by měli i rezidenti žijící v celé zpoplatněné zóně, ale také Pražané, kteří v ní nebydlí. Ti by zaplatili polovinu ze základu – tedy 60 korun.

Polovinu by hradili i lidé s autem na plyn nebo elektromobilem. Plnou částku by si ale museli zaplatit všichni mimopražští řidiči.

Kolik město vybere?

Od toho, jak velké zpoplatněné pásmo bude, se bude odvíjet i to, kolik Praha na výběru mýta vydělá.

Pokud by základní sazba činila 120 korun, tak se v první variantě počítá se 7 až 10 miliony, ve druhé variantě s téměř 20 miliony a ve třetí s více než 26 miliony.

Zásadní pro to, aby Praha ale vůbec peníze z mýta vybírat mohla, je změna legislativy, což závisí na spolupráci poslanců v Poslanecké sněmovně. Změnit je nutné zákon o pozemních komunikacích a vyhlášku ministerstva dopravy o provozu na pozemních komunikacích. Doporučuje se i změna zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích za účelem získání nepřetržitého přístupu do registru vozidel, což je podle studie nutné k registraci a vymáhání sankcí za přestupky.

Definitivní nastavení mýtného systému nebude na současném vedení města ve složení Piráti, Praha sobě a Spojení síly pro Prahu, ale až na tom dalším. A právě k tomu se upínají opoziční politici, kteří mýto kritizují. Společně se ale všichni shodují, že pro zavedení mýta je třeba, aby fungovaly pražský i městský okruh. Rozdíl je ale v tom, zda stačí, aby dostavby začaly, nebo byly už dokončené.

Tagy: