Jižní část střední Aljašky, Wasilla. Domov medvědů, jezer, hor a letecké školy FLY8MA Pilot Lodge, který se rychle stává „zázračnou zemí soukromého letectví“. Majitel školy Jon Kotwicki nabízí zájemcům nejen kurzy létání, ale také nevšední ubytování. Konkrétně se jedná o přestavěná letadla, která nabízejí nejen jedinečný zážitek z pobytu, ale také nadstandardní komfort: saunu či ohniště na křídle. Dvěma rekonstruovanými stroji však nadšený pilot nekončí. Plánuje vytvořit „malý letištní zábavní park“.
Zážitkové lety s výhledem na ledovec, převzetí řízení při výuce létání či samotný pilotní výcvik. V letecké škole FLY8MA Pilot Lodge si každý vybere podle svého gusta. A to i ti, kteří si na pobyt v oblacích nepotrpí.
ČTĚTE TAKÉ: Dovolenkové trendy Čechů. Cílem už není ušetřit. Za co si rádi připlatí a na co si stěžují?
Kotwicki totiž nabízí i ubytování, a to ve dvou jedinečných zařízeních: v přestavěném letounu McDonnell Douglas DC-6 a v nejnovějším přírůstku, letounu McDonnell Douglas DC-9, který je stále ještě ve žluto-červených barvách DHL, uvádí CNN.
Rychle rozrůstající se areál je pokračujícím projektem muže, který dříve vlastnil leteckou školu na Floridě. Poté začal pracovat jako komerční pilot, nakonec však skončil na Aljašce. „Létání pro letecké společnosti vynáší dobré peníze a všechno, ale je to velmi nudná práce,“ svěřil se Kotwicki s tím, že mu chyběl kontakt s lidmi.
Frustrující, avšak obohacující projekt
A proč si zvolil zrovna Aljašku? Jižní část centrální oblasti si Kotwicki zamiloval během dovolené, kterou strávil pěší turistikou, rybařením a pozorováním medvědů. „Vybral jsem si ji jako místo, kde bych s týmem mohl koupit řadu pozemků a možná zde vybudovat vlastní letiště a provozovat ‚vlastní show‘,“ líčí.
Dnes má areál, který dříve sloužil pouze jako vzletová a přistávací dráha, rozlohu přes 100 akrů. Ze začátku Kotwicki zájemcům o letecké kurzy nabízel ubytování v kabinách, které byly vybaveny vyhřívanou podlahou, ručníky a „vším luxusním“. „Pak jsem si ale řekl: ‚Pojďme to posunout. Bylo by super pořídit staré letadlo, které bychom proměnili v dům. Uděláme ho opravdu pěkný, na křídlo dáme vířivku a gril. A pak si pořídíme další dvě‘,“ pokračuje pilot.
Na pozemku proto vznikla další přistávací dráha a hangár. „Mám tendenci to trochu přehánět. Je to však zábava, ať už jde o dospělé, kteří jsou z tohoto místa v úžasu, nebo děti, které běhají po celé délce letadla. Je frustrující, stresující a drahé dělat takové věci – ale je to obohacující,“ uvádí Kotwicki.
Prvním přestavěným letadlem byl americký DC-6 z 50. let, který v „předchozím životě“ létal s nákladem a palivem do odlehlých vesnic na Aljašce. Nyní se v něm nacházejí dvě postele s jednou koupelnou a ohništěm na křídle, přičemž cena za noc se pohybuje kolem 448 dolarů – v přepočtu tedy více než 10 tisíc korun.
Nedávno však byly spuštěny rezervace na letoun DC-9, který disponuje třemi postelemi, dvěma koupelnami, vířivkou, saunou a vyhřívanou podlahou. Ubytovat se zde může až sedm hostů a ceny začínají na 849 dolarech – tedy 19 200 korunách – za noc.
Dvěma stroji však Kotwicki nekončí. Už nyní pracuje na rekonstrukci nejnovějšího přírůstku – Boeingu 727 – který bude sloužit jako zázemí pro hosty. „Bude tam velká kuchyně a jídelní stůl, u něhož lidé mohou společně posedět. Na křídlech bude vířivka, pohovky. V zadní části plánujeme střešní palubu s malým ohništěm a posezením,“ přibližuje koncept majitel.
Nedávno navíc koupil čtvrté letadlo. Jedná se o Fairchild C-119 Flying Boxcar, vojenské dopravní letadlo vyráběné v letech 1949 až 1955, o kterém Kotwicki říká, že je „tak ošklivé, až je super“.
Polární záře z postele
To však stále není vše. V areálu se už staví 18,3 metru vysoká kontrolní věž s celoskleněnou geodetickou kupolí, která bude taktéž sloužit k ubytování. Hosté si v ní užijí velkolepé výhledy z postele na polární záři. „Časem si vytvoříme takový malý letištní zábavní park,“ nechal se slyšet Kotwicki.
Hosté si podle jeho plánu budou moci prohlédnout starší letadla, různé motory a vrtule. V areálu jsou již vybudovány běžkařské trasy a Kotwicki plánuje i hřiště na frisbee golf a volejbal.
Sehnat pro areál nové letadlo je podle majitele záležitostí na osm až devět měsíců. V té době se obvolávají potenciální prodejci, až se nakonec objeví letadlo, které je nejen k dispozici ke koupi, ale je ho je také možné dopravit do Wasilly. Následné získání povolení k přestavbě na ubytovací zařízení „bylo mnohem snazší než v hustěji osídlených částech světa“.
„Místo, kde se na Aljašce nacházíme, je zcela bez zón. S pozemkem, který jsme koupili, si díky jeho velikosti můžeme dělat, co chceme. Velkou byrokracií vyžadovalo přemístění letadel po dálnici. Ale jakmile jsou tady, je jejich přestavba docela jednoduchá,“ říká Kotwicki.
Údržbu komplikuje počasí
Aljašský venkov je skvělou volbou po logistické stránce projektu, nikoliv však z hlediska údržby. „Udržovat letadla je zde nesmírně obtížné,“ přiznává Kotwicki. V nejchladnějších zimních měsících se účty za vytápění jednoho z letadel vyšplhají na 1 500 až 2 000 dolarů – 34 až 45 tisíc korun – měsíčně.
Za největší „omyl“ majitel označuje fakt, že jsou letadla velmi dobře izolovaná. „Stroje létají ve výškách s teplotou minus 40 °C; také ale spalují asi 10 tisíc kilogramů leteckého paliva za hodinu, což vytváří velké množství přebytečného tepla. Hliník ho velmi dobře odvádí – jenže kvůli tomu je pro nás snaha vytápět letadla velmi obtížná,“ líčí Kotwicki.
Z toho důvodu musí jeho tým všechnu původní izolaci z letadel odstranit. „Dostaneme ven ‚všechno staré svinstvo‘, načež nastříkáme pěnu, která nejlépe izoluje v podmínkách Aljašky,“ doplňuje pilot a majitel areálu.
Přiznává, že si pro svůj projekt mohl vybrat vhodnější a „přívětivější“ prostředí, co se počasí týká. „Aljaška je však z hlediska nabídky skutečně velkolepá. Je to sice obtížné, ale díky tomu je náš projekt opravdu výjimečný,“ dodává Kotwicki.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Švábi, štěnice a zničené byty. „No go zónu“ Mojžíř čeká změna, Ústí chystá razantní krok