Na etiketě dvě kila, reálně jen jedno. U potravin můžete natrefit na řadu podvodů

Špatná váha masa z Penny

Zkažené ovoce a zelenina, neoprávněné předražené doplňky stravy nebo špatně uvedené složení u vícesložkových potravin. Spotřebitelé mohou při nákupu potravin narazit na řadu nástrah, jejichž výčet přiblížila Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Na co si dát pozor a jak případně postupovat?

Zákaznice supermarketu ze Slaného na Kladensku si v místním obchodě vybrala balenou vepřovou kýtu bez kosti. Ta ale místo dvou kilogramů, které byly uvedené na etiketě, vážila jen necelé jedno kilo.

„Takto flagrantní rozdíl, kdy chybí 50 procent deklarovaného množství, zjišťujeme ojediněle. V případě zjištění pak ale sankce odpovídá závažnosti zjištění se vší parádou,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.

ČTĚTE TAKÉ: Pokřivený přístup řetězců likviduje naše zemědělce. Diktují i velikost jablka, tvrdí experti

Pozor na predátory

Inspekce se ale častěji zabývají jinými „prohřešky“. „Jedná se o zjištění od naprosto banálních, jako například nevyhovující stav ovoce a zeleniny v obchodech, přes různá klamání, až po predátorské praktiky prodejců po telefonu,“ pokračoval. Jako příklad uvedl prodejce různých předražených doplňků stravy.

Falšování je dle jeho slov poměrně časté, a to i u takzvaných vícesložkových potravin. Jako příklad uvedl konzervu masa, u které jsou deklarované různé podíly složek. „My pak například zjistíme, že složka, která je nejnákladnější a nejcennější, je ve výrobku zastoupena v menším množství,“ vysvětlil Kopřiva.

Například v konzervě o 250 gramech má být 50 procent vepřového a 50 procent hovězího masa, namísto toho kupující dostane jen 30 procent hovězího a 70 vepřového. „Je to závažný prohřešek proti potravinářskému právu,“ podotkl mluvčí inspekce. Může se jednat ale i o jiné vícesložkové potraviny nebo například jiný poměr sušiny tuku u sýrů.

U těchto příkladů je však obtížné falšování odhalit, inspekce proto vytipovává potraviny a ty pak podstupují laboratorní rozbory. „Falšování se nesmí vyplácet. Výrobce musí vědět, že když si založí svou konkurenceschopnost na tom, že bude falšovat, a tím pádem bude mít o něco levnější výrobky než konkurence, tak dřív, nebo později to bude zjištěno,“ sdělil.

Jak postupovat?

Inspekce obdrží ročně až pět tisíc podnětů. „Z toho jasně vyplývá, že je velká část spotřebitelů, která se na nás obrací pravidelně,“ podotkl mluvčí. Podněty lze zadávat prostřednictvím webových stránek, v případě dotazů je spotřebitelům k dispozici i telefonní linka, která je v provozu v úřední hodiny vždy v pondělí a středu od 8 do 15:30 hodin. Vedle nákupu se na inspekci mohou obrátit i zákazníci restaurací, kteří řešili konfliktní situace v podniku.

Potravinářská inspekce zároveň už přes 10 let zveřejňuje všechna svá závažná zjištění na webu, kde může spotřebitel kontrolovat nejrůznější potraviny. Nachází se zde ale i sekce zaměřená na restaurace a provozovny či na rizikové weby, které nabízí zmíněné doplňky stravy.

Tagy: