Reportáž z Klínovce
Nová lanovka, moderní rolba, rychlé skútry a 30 kilometrů sjezdovek. To je jedno z největších lyžařských středisek v Česku rozprostírající se kolem nevyššího vrcholu Krušných hor – Klínovce.
Na lanovkách se začíná „makat“ ještě za tmy. Jednotlivé sedačky se musí zkontrolovat, případně očistit od sněhu, pokud v noci nějaký padal. Reportér CNN Prima NEWS na vlastní kůži vyzkoušel, jaké je svezení na nejnovější sedačkové lanovce, kterou od letošní lyžařské sezony mají na Klínovci.
Skiareál Klínovec Zdroj: CNN Prima NEWS
Skiareál Klínovec Zdroj: CNN Prima NEWS
Skiareál Klínovec Zdroj: CNN Prima NEWS
Skiareál Klínovec Zdroj: CNN Prima NEWS
Skiareál Klínovec Zdroj: CNN Prima NEWS
Skiareál Klínovec Zdroj: CNN Prima NEWS
Skiareál Klínovec Zdroj: CNN Prima NEWS
Skiareál Klínovec Zdroj: CNN Prima NEWS
„Jak to jezdí rychle, taková lanovka?“ ptal se reportér Jana Svitáka, vedoucího provozu lanových drah ve Skiareálu Klínovec. „Tahle konkrétně, respektive všechny s bublinou, jezdí pět metrů za vteřinu na dopravním laně,“ řekl Sviták. To představuje rychlost rovných 18 kilometrů za hodinu, což je asi třikrát více, než když člověk jde svižnou chůzí, a jen lehce pomalejší než průměrná rychlost elitních maratonců.
Osm minut na vyhřáté sedačce
Když ale sedačka přijede do dolní, ale i horní stanice, zpomalí na jeden metr za sekundu, aby nástup a výstup lyžařů proběhl bezpečně. „Tady konkrétně na Dámské za osm minut,“ odpověděl Sviták na dotaz, jak dlouho trvá svezení lanovkou, jež dopravuje lyžaře přímo na vrchol Klínovce a která obsluhuje modrou sjezdovku Dámská. Konkrétně tato má vyhřívané sedačky a takzvané bubliny, které lyžaře chrání před nepříznivým počasím.
Krušné hory se připravují na nápor lyžařů z Německa. Sasko totiž zavřelo sjezdovky
Kdo ve zbytku letošního roku vyrazí na lyže do Krušných hor, měl by procvičit němčinu. Na svazích ji totiž nejspíše využije. Vláda spolkové země Sasko, která sousedí s Ústeckým a Karlovarským krajem, totiž rozhodla o uzavření lyžařských areálů. Může za to špatná epidemická situace, která je z celého Německa druhá nejhorší právě v Sasku.
Lyžařský areál ale nejsou jen lanovky. Žádné moderní středisko se neobejde bez rolby (či roleb). Jedná se o pásové vozidlo připomínající tank s velkou radlicí vpředu. Rolba, respektive rolbař, má na starosti úpravu tratí. Právě díky těmto strojům se ranní lyžařská ptáčata mohou projet po ukázkovém manšestru. Nebýt rolby, sjezdovky by byly prakticky nesjízdné, protože by se na nich časem vytvořily obří sněhové boule a lyžování by připomínalo spíše boj o přežití.
Na Klínovec s očkováním nebo prodělaným covidem
„Tohle je nejsilnější stroj, co tady máme, a umí krásně upravit sjezdové tratě. Upravujeme na třicet kilometrů sjezdových tratí,“ řekl reportérovi CNN Prima NEWS Petr Müller, vedoucí provozu rolbování a logistiky ve Skiareálu Klínovec.
Lanovky jsou na Klínovci v provozu již od prvního prosincového víkendu. Tehdy se lyžovalo pouze na Dámské. V dalších dnech pak otevřeli ještě sjezdovky Pařezová a Přemostěná. Aktuálně se tak lze na Klínovci svézt dvěma lanovkami a lyžovat na třech sjezdovkách o celkové délce pět kilometrů. Až do 23. prosince (včetně) stojí celodenní skipas pro dospělého 920 korun, pro dítě 550, senioři zaplatí 830 korun. Na pokladnách je nutné se prokázat certifikátem o očkování proti koronaviru nebo o prodělané nemoci. Skiareál Klínovec jezdí denně od 9 do 16 hodin.