Plaga: Na výuku on-line si učitelé zvykli, ale sociální kontakt nenahradí

Ilustrační obrázek

Na výuku on-line si učitelé zvykli

Výuka v celém Česku se kvůli pandemii koronaviru zcela změnila. Žáci a studenti nechodí do škol a učitelé musí vyučovat on-line. Podle několika ředitelů škol se kvůli krizi mnoho učitelů naučilo nové způsoby, jak s žáky komunikovat, a on-line výuku chtějí v některých případech využívat i po pandemii. Pro je i ministr školství Robert Plaga.

„Máme češtinu, je nás tady dvacet jedna. Tak jsme začali probírat nové učivo. Jedeme dva webináře denně, pravidelně máme český jazyk a druhý předmět. Ten druhý předmět se vždy mění. Ať už jde o matematiku, geometrii nebo angličtinu, která je nejtěžší,“ popisuje výuku z fakticky prázdné třídy základní školy Tusarova v Praze 7 třídní učitelka Michaela Hůlová.Na on-line výuky si zvykla a se svými žáky je v pravidelném kontaktu. I když se naučila s novou technikou, osobně stále upřednostňuje výuku ve třídě. „Já jsem spíše zastáncem moderování té živé výuky, kdy se děti učí vzájemně. Jsem ráda, že jsem se naučila pracovat s novými technologiemi nebo aplikacemi. Ale nemyslím si, že to zásadně změní formu výuky, kterou jsem zvyklá vést a kterou mám ráda.“

Na on-line výuky si zvykla a se svými žáky je v pravidelném kontaktu. I když se naučila s novou technikou, osobně stále upřednostňuje výuku ve třídě. „Já jsem spíše zastáncem moderování té živé výuky, kdy se děti učí vzájemně. Jsem ráda, že jsem se naučila pracovat s novými technologiemi nebo aplikacemi. Ale nemyslím si, že to zásadně změní formu výuky, kterou jsem zvyklá vést a kterou mám ráda.“

Ředitelka školy Monika Nezbedová sama také učí a popisuje, co se vzdálenou výukou změnilo. „Příprava on-line hodiny mi zabere daleko více času, než výuka u tabule. Byla jsem přesvědčena, že z pohledu pedagoga mě už nemůže nic překvapit, že vlastně praxi mám v malíčku a najednou ouha a začínám učit jiným způsobem. Je to nesmírně těžké, protože on-line hodina funguje na jiných principech.“ On-line výuku bude podle ředitelky možné využívat po pandemii třeba u dlouhodobě nemocných nebo u sportovců. Zároveň říká, že se tím zlepšila komunikace s dětmi i rodiči.

Ministr Plaga: Sociální kontakt on-line nenahradí

Podle ministra školství Roberta Plagy by vzdálené vzdělávání nemělo být po pandemii dominantní, ale má i svůj přínos. Sociální kontakt mezi žáky a studenty považuje za nenahraditelný: „Tato krize do této chvíle ukázala, že on-line nástroje mohou rozvíjet žáky a studenty zase z jiných stránek – více zodpovědnosti, co dělají, projektová výuka. Bylo by dobré, kdyby se i po krizi vzdálená výuka přenesla do běžné praxe,“ doplnil ministr.

Do on-line vzdělávání se podle České školní inspekce zapojuje naprostá většina žáků. Nejčastějšími komunikačními platformami jsou WhatsApp na základních školách a informační systém Bakaláři na školách středních. Velký podíl škol s žáky komunikuje prostřednictvím e-mailu nebo přes sociální sítě.

Tagy: