Na výuku on-line si učitelé zvykli
Výuka v celém Česku se kvůli pandemii koronaviru zcela změnila. Žáci a studenti nechodí do škol a učitelé musí vyučovat on-line. Podle několika ředitelů škol se kvůli krizi mnoho učitelů naučilo nové způsoby, jak s žáky komunikovat, a on-line výuku chtějí v některých případech využívat i po pandemii. Pro je i ministr školství Robert Plaga.
„Máme češtinu, je nás tady dvacet jedna. Tak jsme začali probírat nové učivo. Jedeme dva webináře denně, pravidelně máme český jazyk a druhý předmět. Ten druhý předmět se vždy mění. Ať už jde o matematiku, geometrii nebo angličtinu, která je nejtěžší,“ popisuje výuku z fakticky prázdné třídy základní školy Tusarova v Praze 7 třídní učitelka Michaela Hůlová.Na on-line výuky si zvykla a se svými žáky je v pravidelném kontaktu. I když se naučila s novou technikou, osobně stále upřednostňuje výuku ve třídě. „Já jsem spíše zastáncem moderování té živé výuky, kdy se děti učí vzájemně. Jsem ráda, že jsem se naučila pracovat s novými technologiemi nebo aplikacemi. Ale nemyslím si, že to zásadně změní formu výuky, kterou jsem zvyklá vést a kterou mám ráda.“
Přijímací zkoušky na vysoké školy budou nejdříve 15 dnů po otevření škol
Přijímací zkoušky na vysoké školy se budou moci prezenčně konat nejdříve 15 dnů po znovuotevření škol. Vysoké školy je ale budou moci uspořádat i na dálku.
Na on-line výuky si zvykla a se svými žáky je v pravidelném kontaktu. I když se naučila s novou technikou, osobně stále upřednostňuje výuku ve třídě. „Já jsem spíše zastáncem moderování té živé výuky, kdy se děti učí vzájemně. Jsem ráda, že jsem se naučila pracovat s novými technologiemi nebo aplikacemi. Ale nemyslím si, že to zásadně změní formu výuky, kterou jsem zvyklá vést a kterou mám ráda.“
Ředitelka školy Monika Nezbedová sama také učí a popisuje, co se vzdálenou výukou změnilo. „Příprava on-line hodiny mi zabere daleko více času, než výuka u tabule. Byla jsem přesvědčena, že z pohledu pedagoga mě už nemůže nic překvapit, že vlastně praxi mám v malíčku a najednou ouha a začínám učit jiným způsobem. Je to nesmírně těžké, protože on-line hodina funguje na jiných principech.“ On-line výuku bude podle ředitelky možné využívat po pandemii třeba u dlouhodobě nemocných nebo u sportovců. Zároveň říká, že se tím zlepšila komunikace s dětmi i rodiči.
Ministr Plaga: Sociální kontakt on-line nenahradí
Podle ministra školství Roberta Plagy by vzdálené vzdělávání nemělo být po pandemii dominantní, ale má i svůj přínos. Sociální kontakt mezi žáky a studenty považuje za nenahraditelný: „Tato krize do této chvíle ukázala, že on-line nástroje mohou rozvíjet žáky a studenty zase z jiných stránek – více zodpovědnosti, co dělají, projektová výuka. Bylo by dobré, kdyby se i po krizi vzdálená výuka přenesla do běžné praxe,“ doplnil ministr.
Do on-line vzdělávání se podle České školní inspekce zapojuje naprostá většina žáků. Nejčastějšími komunikačními platformami jsou WhatsApp na základních školách a informační systém Bakaláři na školách středních. Velký podíl škol s žáky komunikuje prostřednictvím e-mailu nebo přes sociální sítě.