Nákupní šílenství (zdroj: CNN Prima NEWS)
Češi vzali útokem obchodní centra a prodejny nábytku. Začal totiž první víkend od jejich otevření a už od rána se před nimi tvořily dlouhé fronty. Prodejci lákají zákazníky obřími slevami. Podle zástupců obchodů se v sobotu prodejny dostaly na úroveň před pandemií. I tak to ale na jejich záchranu nemusí stačit.
Před jedním z největších českých obchodních domů v Praze se začala fronta tvořit už v osm hodin ráno. Hodinu před otevřením. O třicet minut později už se táhla přes celé parkoviště.
V prodejně s nábytkem smí být kvůli protiepidemickým opatřením maximálně tisíc čtyři sta zákazníků naráz. Tato kapacita se naplnila během prvních čtyřiceti minut – zbytek už musel počkat ve frontě.
„Nápor jsme očekávali, zvlášť o víkendu. Byli jsme připraveni zejména díky tomu, že už je to potřetí, co takto otevíráme. Během prvních týdnů bude nápor větší, než by byl normálně v tomto období,“ říká zástupce ředitele obchodního domu IKEA Černý most Martin Průša.
„Lidé se chtěli odměnit za to, že zvládli dalšího půl roku zavření doma. Otázkou je, jestli to vydrží. Ten první víkend je samozřejmě vždycky nejsilnější,“ míní prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Zájem je i o oblečení
Podle svazu se návštěvnost obchodů v sobotu dostala na úroveň před pandemií. Nával byl také u prodejen s oblečením, které zákazníky lákaly k návštěvě i ohromnými slevami na zimní zboží, loňské kolekce totiž mají obchodů přebytek.
„Z důvodu uzavření se v podstatě neprodala, takže se dala do slev. Do maximálních, které jdou, což je sedmdesát procent,“ tvrdí manažer obchodu Tommy Hilfiger Daniel Kalabis.
V některých případech to ale znamená prodávat zboží pod cenou. Ani extrémní zájem by tak nemusel stačit. „Rozhodně nedokážeme uhradit všechny ztráty. Spoustu věcí si už lidi nikdy nekoupí, protože dvakrát víc bot neprošlapou,“ dodává Prouza. Obchodníky navíc straší fakt, že už nebudou mít nárok na státní podporu. Rozhodující by měl být příští měsíc.