Návrat ke kořenům aneb Jak automobilka Porsche začala vyrábět hybridní vozy už před 124 lety

Návrat ke kořenům aneb Jak automobilka Porsche začala vyrábět hybridní vozy už před 124 lety

Návrat ke kořenům aneb Jak automobilka Porsche začala vyrábět hybridní vozy už před 124 lety

V rámci našeho seriálu " Po stopách Ferdinanda Porscheho", který se narodil v severočeských Vratislavicích, o čemž byl náš první díl, jsme objevili neuvěřitelnou skutečnost. Nejen že byl Ferdinand pokrokovým designérem, ale už v roce 1900 představil vůz, který kopíruje současné trendy i o více než století později.

Městskou část Liberce Vratislavice nad Nisou jsme probádali v prvním díle našeho seriálu Po stopách Ferdinanda Porscheho. Právě tam strávil své mládí a dospívání. Následně v osmnácti letech opouští své rodiště a vyráží na zkušenou do Vídně. V té době byla tato praxe běžná. Právě rakouská metropole nabízela mladému vizionáři řadu možností.

„Ferdinand Porsche začínal ve firmě, která už vytvářela kočáry poháněné elektřinou. Vlastně se na nich také podílel a odsud Ferdinandovu práci vnímali i z firmy Lohner a začali s ním být v kontaktu. Majitel Ludwig Lohner totiž chtěl něco nového a napadlo ho implementovat do kočárů elektromotory a tak vznikl model Lohner-Porsche.“ Upřesňuje začátky českého rodáka průvodce Technického muzea ve Vídni Wolfgang Stritzinger.

Právě u firmy Lohner se ukázala Ferdinandova vynalézavost, když navrhl umístění trakčních elektromotorů přímo do kol. "Ferdinand se snažil vše provést co nejjednodušeji. Žádné převodovky například, protože tím vzniká zbytečné tření. Takže využil zapojení elektromotorů přímo v předních kolech. A každé kolo mělo výkon dvou a půl koňské síly." doplňuje Stritzinger. Každé kolo sice vážilo 130 kilogramů a ani další technické parametry nejsou dnešním pohledem nijak oslnivé - vůz měl nejvyšší rychlost 50 kilometrů v hodině a více než 50 kilometrů jste z něj na jedno nabití nedostali ani na vzdálenost.

Na tehdejší dobu šlo ale o převratné řešení. Také proto slavily výtvory Lohner-Porsche ihned v roce 1900 světové úspěchy na výstavě v Paříži. "Tento vůz se stal na tu dobu hitem. Postavilo se ho 270 kusů a vlastně Ferdinanda proslavil." Adoruje Ferdinandův počin Stritzinger.

Z dnešního pohledu je až neuvěřitelné, že Ferdinand Porsche začal jako konstruktér hibridních vozidel, ke kterým se nyní autoprůmysl vrací. Pravda, nové Porsche Taycan uvádí dojezd na jedno nabití v řádech více než desetinásobku svého předchůdce z přelomu 19. století, a co se rychlosti týče, v provedení Turbo GT jde o nejrychlejší čtyřdveřový vůz na proslulém Nürburgringu.

Vypadalo to, že má Ferdinand našlápnuto k oslnivé slávě už ve Vídni. Jenže ani jeho život nebyl jen cesta vzhůru. V roce 1906 koupil Porscheho patenty Emil Jellinek a začali společně vyrábět vozy Austro-Daimler. O rok později byly vyslány na prestižní Mezinárodní cenu vyhlašovanou císařským autoklubem, a vozy... naprosto propadly.

O dva roky později jiný Ferdinandův vůz také neuspěl a to na Ceně prince Jindřicha. V roce 1904 odešel z firmy Lohner k Austro-Daimler a jeho nákladní vozy se také příliš neprodávaly. Ferdinand se dokonce dostal i do finančních potíží. Proto se rozhodl po první světové válce odejít do Německa. Tam jeho sláva měla nabrat těch pravých otáček. Ale o tom si povíme v Prima Světě 23. 6., tak nás sledujte.

Koukněte se na 4. dílný seriál "Po stopách Ferdinanda Porscheho"

1. díl: Ferdinand Porsche: Otci navzdory k celosvětové slávě! Jak český rodák dobyl svět

2. díl: Návrat ke kořenům aneb jak automobilka Porsche začala vyrábět hybridní vozy už před 124 lety

3. díl: Jedinečný skvost, tajná skrýš i unikátní neměnné logo. To je velkolepé muzeum Porsche ve Stuttgartu

4. díl: Zell am See. Místo, kde našel Ferdinand Porsche klid a mír

Tagy: