Indie se stále potýká s druhou vlnou pandemie a zaznamenává nejvyšší denní přírůstky nakažených na světě. Problém to není jen pro zdraví tamních obyvatel, ale co se týče exportu léků a surovin také pro většinu ostatních zemí. Komplikace hrozí i v lodní a letecké dopravě, kolaps může nastat v dodávkách bot i dalšího textilního zboží. Indie se navíc kvůli zavedenému lockdownu v minulém roce potýká po více než čtvrtstoletí s propadem HDP.
Vláda premiéra Naréndry Módího stále čelí kritice, že pandemii nezvládá. Módí se doposud odvolával na lockdown z minulého roku, mnoho regionů ale vzalo situaci do svých rukou a vyhlásilo svá vlastní přísná opatření. Globální průmyslová odvětví, která se na Indii spoléhají, se však bojí absolutního kolapsu. Pokud by se krize prohloubila, bolest by pocítila odvětví od oděvů a farmaceutik až po finanční služby a globální přepravu.
Děsivá reportáž CNN z nemocnice v Indii: Pláč, bezmoc a příbuzní oživující své blízké
Indie se nadále potýká s druhou vlnou pandemie a připisuje si nejvyšší denní přírůstky nakažených na světě. Ústřední vláda premiéra Naréndry Módího proto čelí stále silnější kritice za nezvládnutí pandemie. Realitu tamní nemocnice zachytil štáb redakce CNN.
Hrozí nedostatek námořníků
Podle Světové konference OSN o obchodu a rozvoji se přibližně 80 procent světového obchodu se zbožím uskutečňuje prostřednictvím lodní dopravy. A právě z Indie pochází více než 200 tisíc z odhadovaných 1,7 milionu námořníků na celém světě, nastínil americké CNN generální tajemník Mezinárodní námořní komory Guy Platten. „Snad se podaří situaci vyřešit. Jinak může nastat nedostatek námořníků, což by narušilo globální dodavatelský řetězec,“ obává se Platten.
Protože mnoho zemí už zakázalo lety z Indie, je prý nemožné přesunout indické pracovníky do přístavů a vyměnit tak posádky, které uvízly na lodích a nemohou domů. Někteří pracovníci už označují lodě jako „plovoucí věznice“. Vedoucí oddělení mořských vztahů v dánské a zároveň celosvětově největší logistické společnosti Maersk René Piil Pedersen doufá, že přepravní společnosti začnou rozlišovat mezi pravidelnými cestujícími a námořníky. Jinak by mohla nastat humanitární krize. Pedersenova společnost zaměstnává 30 procent svých námořníků z Indie.
Problémy pro farmaceutický průmysl
Země jako Spojené arabské emiráty, Singapur, Hongkong a Čína již zavedly pro cestující plující z indických přístavů karanténu. Podle odborníků by humanitární krizi mohlo předejít přednostní očkování námořníků, které je ale v souvislosti s nedostatkem vakcín a složitou logistikou velice komplikované zorganizovat. Kvůli nedostatku zaměstnanců dochází i k výrazným zpožděním dodávek veškerého zboží.
Zákeřná indická mutace: Izrael ji odhalil i u očkovaných. Nadějí může být vakcína Pfizer
Izrael hlásí znepokojivé zprávy. V zemi zaznamenali přenos tzv. indické mutace koronaviru mezi lidmi, kteří již mají za sebou očkování. Izrael již stihl zareagovat zákazem vstupu cizincům, kteří do země na Blízkém východě přijíždí právě z Indie, odkud mutace pochází.
Indie je mimo jiné dlouhodobým hegemonem ve výrobě vakcín. Co se týče té koronavirové, Sérový institut Indie (SII) souhlasil v loňském roce s výrobou až 200 milionů dávek vakcíny proti koronaviru až pro 92 zemí. Jenže Indie kvůli pomalému očkování tamní populace upřednostňuje vláda a SII své občany.
Tím ale špatné zprávy nekončí. Kromě nedostatku vakcíny proti koronaviru může pandemie ovlivnit celý farmaceutický průmysl. Indie je největším světovým dodavatelem generických léků, tedy kopií značkových farmaceutik, které mají stejné účinky, ale stojí méně.
Indičtí výrobci léků získávají až 70 procent surovin z Číny. A právě dodavatelský vztah může být kvůli zavedeným restrikcím v ohrožení. Na konci dubna pozastavila čínská letecká společnost Sichuan Airlines nejméně na dva týdny nákladní lety. To přimělo přední indickou farmaceutickou exportní skupinu, aby vyzvala indického velvyslance k radikálnímu zásahu. Čínská letecká společnost by měla spoje obnovit během týdne.
Indie je rovněž jedním z největších vývozců textilu. „Je to poprvé, co naše generace něco takového zažila. Nikdo nebyl na tento hrozný scénář připraven,“ říká Arpit Aryan Gupta ze společnosti NG Apparels, které do světa exportuje výrobky od značek New Balance nebo Nordstrom. Firma musela od pandemie propustit přibližně polovinu zaměstnanců. To se negativně promítlo jak na počtu exportovaných výrobků, tak na kvalitě. Společnost totiž musela vybrat zaměstnance, „kteří dokáží udržet továrnu v chodu“. Vyhazov tak dostali i lidé, jejichž práce byla kvalitní, vysvětlil Gupta.
Tři miliardy párů bot jsou z Indie
Podle společnosti Wazir Advisors poklesla v loňském roce spotřeba domácího oděvního průmyslu až o 30 procent. „Ale pro rok 2021 je nyní těžké predikovat, protože nevíme, kdy pandemie skončí,“ dodala společnost. Aby problémů nebylo málo, Indie je druhým největším vývozcem kožených oděvů a čtvrtým největším vývozcem koženého zboží na světě. Je také významným producentem obuvi, vyrábí téměř tři miliardy párů bot ročně.
Uvíznutí námořníků, nedostatek vakcín či dalších farmaceutických přípravků a problémy s distribucí textilu tak mohou způsobit celosvětovou průmyslovou a humanitární krizi, varují odborníci. V Indii přibývá v posledním týdnu téměř 400 tisíc nově nakažených denně, v přepočtu na milion obyvatel je na tom hůře už jen Argentina.