Publikační systém Wordpress používají vlády a státní úřady různých zemí nejen v České republice, ale i v zahraničí. Těmito slovy státní podnik Cendis brání výtkám, že byl při budování systému správy a prodeje elektronických dálničních známek použit systém dostupný zdarma. Stát za celý systém utratil 309 milionů korun.
„Wordpress není sprosté slovo. Samozřejmě jsme si vědomi toho, že je to open source, tedy otevřený zdroj,“ řekl CNN Prima NEWS Martin Opatrný, tiskový mluvčí státního podniku Cendis, který má pod palcem provoz systému na prodej a správu elektronických dálničních známek. „Wordpress využíváme pouze jako generátor obsahu. Jinými slovy, pomocí Wordpressu připravíme článek, který se překlopí do dalšího prostředí, jež už běží na našem zabezpečeném serveru, a až poté to jde ven,“ dodal Opatrný.
E-shop na dálniční známky stojí na platformě dostupné zdarma. Systém stál stovky milionů
Internetový obchod na prodej elektronických dálničních známek, za který státní podnik Cendis utratil stovky milionů korun, je postavený na Wordpressu. Jde o administrační systém pro správu obsahu webových stránek i e-shopů, který je ovšem běžně dostupný zdarma.
Ministerstvo dopravy, které je zřizovatelem systému, čelilo kritice lidí z oboru informačních a komunikačních technologií za to, že po zobrazení zdrojového kódu webové stránky edalnice.cz je patrné, že funguje na platformě publikačního systému Wordpress, který je běžně dostupný zdarma. Stát přitom na celý systém pro správu a prodej elektronických dálničních známek utratil 309 milionů korun. „Určitě to není tak, že by jenom e-shop stál tři sta milionů. To by bylo nehorázně přemrštěné,“ uvedl Opatrný pro CNN Prima NEWS.
Konzultovali jsme s NAKIT
Podle mluvčího podniku Cendis se v médiích „nešťastně vyskytly zkratky, že je to nějaký e-shop za tři sta milionů“. Jenže internetový obchod je prý jen jednou drobnou součástí poměrně velkého a robustního IT ekosystému. „Osahuje e-shop, spisovou službu, komunikaci s Českou národní bankou, policií, Celní správou a podobně. E-shop je jednou podmnožinou, 309 milionů korun stojí celý ekosystém,“ dodal.
Výpadek e-shopu na dálniční známky se plánoval, tvrdil Havlíček. Paroubek to popřel
V úterý ráno čeští řidiči očekávali avizované spuštění nového e-shopu na dálniční známky. Jeho start ale doprovázely komplikace, které se projevily i během tiskové konference. Na ní ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) reagoval na nečekané zastavení webu slovy, že jde o plánovaný postup. S tím ovšem nesouhlasí ředitel státního podniku CENDIS, který měl spuštění e-shopu na starost, Jan Paroubek. Byl hostem pořadu 360° Pavlíny Wolfové na CNN Prima NEWS.
Cendis podle Martina Opatrného při přípravě systému spolupracoval s Národní agenturou pro komunikační a informační technologii (NAKIT) a i podle jejího názoru se jedná o bezpečný postup. „Když se open source používá správně, nepředstavuje takové bezpečnostní hrozby jako u jiných věcí. Zařadili jsme tam mezistupeň a vedle našeho serveru máme ještě dvě zálohy ve dvou datových centrech. Pevně věříme, že se jedná o bezpečný systém,“ řekl dále Opatrný.
Spouštíme měsíc předem
Ministerstvo se ovšem stalo také terčem posměšků kvůli tomu, že vyhledávače po zadání hesla „edalnice“ namísto SEO popisku pod adresou portálu zobrazí jakousi nápovědu pro úpravu textu. „S námitkami IT specialistů bych se musel konkrétně seznámit. Samozřejmě některé z nich mohou být realizovatelné. Systém jsme testovali, nyní se spustil a budeme vychytávat všechny nedostatky. Je nutné říci, že jsme jej spustili měsíc dopředu, aby od 1. ledna už bylo všechno bez problémů a ke spokojenosti motoristů,“ uzavřel mluvčí Cendisu.
Martin Opatrný redakci CNN Prima NEWS poskytl rozklad jednotlivých položek, z něhož je patrné, že stát oproti původní variantě systému pro elektronické dálniční známky zaplatil asi poloviční cenu. Největší snížení rozpočtu nastalo u provozu, který měl původně stát přes 400 milionů. V aktuální variantě bude stát 88 milionů korun.