Nejen paní Janu, i další ženy po smrti manželů drtí vysoké ceny energií. Jak z toho ven?

Příběh ovdovělé paní z Děčína, se kterou dodavatel energií po smrti jejího manžela uzavřel velmi nevýhodnou smlouvu, vyvolal mezi čtenáři a diváky CNN Prima NEWS velký ohlas. Navíc se ukázalo, že seniorů v takové situaci je u nás zjevně víc. Další příběhy jsme točili nedaleko Berouna a Brna. Případ z Děčína už dodavatel plynu i díky zájmu našeho redaktora začal řešit.

Příběh paní Jany z Děčína jsme vám už přiblížili. „Když jsem to sečetla, tak mi to dělalo 14 400 a přitom já mám důchod 14 tisíc a dvacet korun. Tak jsem se zděsila, z čeho vlastně to všechno budu platit,“ stěžovala si paní Jana Urbanová.

Podle mluvčího společnost už vše řeší. „My jsme s paní Urbanovou už více než týden v kontaktu, naše reklamační oddělení ten případ řeší a zaslali jsme jí návrh čestného prohlášení, že měla se svým manželem SJM (společné jmění manželů – pozn. red.), čili na té bázi my potom vyřídíme ten přepis té původní smlouvy,“ slibuje mluvčí společnosti Innogy Martin Chalupský.

Další případ je jako přes kopírák. Paní Jarmile z Berounska loni zesnul manžel, a i když měli společně jmění, jak nám sdělila, nedostala možnost od Innogy prodloužení smlouvy. Nová smlouva jí přirozeně přinesla vyšší platby. Ještě za loňský květen platila za elektřinu a plyn necelých 5 tisíc korun. Když vše převedla, nestačila se divit. Protože na účtu se jí objevila suma bezmála 13 tisíc korun.

„Na Innogy po nás chtěli oddací list, úmrtní list, tak tam zavolal vnuk a nikdo nám neporadil, že bychom to mohli udělat nějak jinak,“ popsala průběh jednání paní Jarmila. Momentálně jí s placením záloh pomáhá právě její vnuk. „Platí půlku se mnou,“ upřesnila.

Jak situaci vyřešit?

„Základní problém je v tom, že naši zaměstnanci se nemůžou vůbec ptát zákazníků na rodinné poměry. Jedna věc je GDPR a také by to bylo velmi neslušné,“ vysvětlil Chalupský.

Stejný problém má seniorka Marta z Brna. „Chtěli ode mě, že se musí změnit odběrné číslo a musí se utvořit nová smlouva. Nová smlouva byla ovšem podstatně vyšší, zhruba trojnásobně,“ popsala svou zkušenost. A to není vše. Ani vysoké zálohy na plyn prý nestačily. „Nyní i při těch zvýšených zálohách při kontrolním odečtu na konci roku jsem zjistila, že k těmto novým zálohám budu ještě doplácet asi 11 tisíc,“ doplnila.

V posledních dvou případech byly navíc ceny na starých smlouvách údajně zastropované dodavatelem energií. A tak bylo zřejmé, že podle původní smlouvy, pokud by zůstala platná, k navýšení dojít nemohlo. Pokud se do takové situace dostanete, vždy je nutné jasně u dodavatele energií říci, že jste měli společné jmění manželů a chcete pouze přepis.

„V tuto chvíli je nejjednodušší podat reklamaci a ve chvíli, kdy ten člověk má pocit, že by měl mít nárok na přepis té smlouvy na pokračování té původní smlouvy, tak my to samozřejmě v rámci reklamačního řízení vyřídíme,“ uzavřel Chalupský.

Tagy: