Příběh ovdovělé paní z Děčína, se kterou dodavatel energií po smrti jejího manžela uzavřel velmi nevýhodnou smlouvu, vyvolal mezi čtenáři a diváky CNN Prima NEWS velký ohlas. Navíc se ukázalo, že seniorů v takové situaci je u nás zjevně víc. Další příběhy jsme točili nedaleko Berouna a Brna. Případ z Děčína už dodavatel plynu i díky zájmu našeho redaktora začal řešit.
Příběh paní Jany z Děčína jsme vám už přiblížili. „Když jsem to sečetla, tak mi to dělalo 14 400 a přitom já mám důchod 14 tisíc a dvacet korun. Tak jsem se zděsila, z čeho vlastně to všechno budu platit,“ stěžovala si paní Jana Urbanová.
Podle mluvčího společnost už vše řeší. „My jsme s paní Urbanovou už více než týden v kontaktu, naše reklamační oddělení ten případ řeší a zaslali jsme jí návrh čestného prohlášení, že měla se svým manželem SJM (společné jmění manželů – pozn. red.), čili na té bázi my potom vyřídíme ten přepis té původní smlouvy,“ slibuje mluvčí společnosti Innogy Martin Chalupský.
Další případ je jako přes kopírák. Paní Jarmile z Berounska loni zesnul manžel, a i když měli společně jmění, jak nám sdělila, nedostala možnost od Innogy prodloužení smlouvy. Nová smlouva jí přirozeně přinesla vyšší platby. Ještě za loňský květen platila za elektřinu a plyn necelých 5 tisíc korun. Když vše převedla, nestačila se divit. Protože na účtu se jí objevila suma bezmála 13 tisíc korun.
Pozor na konec fixace cen energií i celých smluv. Expert poradil, čeho se vyvarovat
Část energetických společností plánuje od nového roku zdražit své dodávky elektřiny a plynu. Jak se v aktuální situaci vyznat, co dělat v případě konce fixace nebo rovnou platnosti celé smlouvy radil v pořadu Co na to vaše peněženka energetický analytik webu Ušetřeno.cz Jan Béreš. V případě konce fixace je třeba se na zdražení předem připravit, pokud je to možné, v případě konce smlouvy včas zjistit, za jakých podmínek lze pokračovat, či zda se nevyplatí přejít k jinému poskytovateli.
„Na Innogy po nás chtěli oddací list, úmrtní list, tak tam zavolal vnuk a nikdo nám neporadil, že bychom to mohli udělat nějak jinak,“ popsala průběh jednání paní Jarmila. Momentálně jí s placením záloh pomáhá právě její vnuk. „Platí půlku se mnou,“ upřesnila.
Jak situaci vyřešit?
„Základní problém je v tom, že naši zaměstnanci se nemůžou vůbec ptát zákazníků na rodinné poměry. Jedna věc je GDPR a také by to bylo velmi neslušné,“ vysvětlil Chalupský.
Stejný problém má seniorka Marta z Brna. „Chtěli ode mě, že se musí změnit odběrné číslo a musí se utvořit nová smlouva. Nová smlouva byla ovšem podstatně vyšší, zhruba trojnásobně,“ popsala svou zkušenost. A to není vše. Ani vysoké zálohy na plyn prý nestačily. „Nyní i při těch zvýšených zálohách při kontrolním odečtu na konci roku jsem zjistila, že k těmto novým zálohám budu ještě doplácet asi 11 tisíc,“ doplnila.
V posledních dvou případech byly navíc ceny na starých smlouvách údajně zastropované dodavatelem energií. A tak bylo zřejmé, že podle původní smlouvy, pokud by zůstala platná, k navýšení dojít nemohlo. Pokud se do takové situace dostanete, vždy je nutné jasně u dodavatele energií říci, že jste měli společné jmění manželů a chcete pouze přepis.
„V tuto chvíli je nejjednodušší podat reklamaci a ve chvíli, kdy ten člověk má pocit, že by měl mít nárok na přepis té smlouvy na pokračování té původní smlouvy, tak my to samozřejmě v rámci reklamačního řízení vyřídíme,“ uzavřel Chalupský.