Evropské automobilky čelí v současnosti hned několika problémům. Kvůli nedostatku některých komodit na trhu, jako jsou třeba čipy, registrují velké propady v prodeji. Navíc se musí nachystat na složitý přechod z vozidel se spalovacími motory na elektromobily. Investor Radovan Vávra v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS upozornil, že už nyní z trhu mizí levnější auta, a to bez jakékoliv náhrady.
Prodej aut v Evropské unii klesl meziročně o 30,3 %. V České republice se v říjnu prodalo o 24,7 % méně nových aut než před rokem. Nejhůře na tom byla Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen a které prodej v Unii meziročně klesl o 50,2 %.
Český průmysl prohloubil pád, klesla i hodnota nových zakázek. Na vině je výroba aut
Produkce tuzemských průmyslových podniků se v září meziročně snížila o čtyři procenta. Prohloubil se také meziměsíční propad a na rozdíl od srpna klesla i hodnota nových zakázek. Hlavním zdrojem špatných čísel byla výroba motorových vozidel, která v porovnání s loňským zářím klesla o třetinu. Vyplývá to z aktuálních dat Českého statistického úřadu.
„Situace je složitá. Řada výrobních závodů jede na půl plynu. Pozitivní je, že dodávky čipů z Asie se obnovují, ale zdaleka nejde o objemy, které bychom potřebovali. S tím se budeme potýkat ještě v roce 2022,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Podle něj chyba není na straně poptávky, nýbrž na straně dodávky, kterou stále ovlivňuje covidová pandemie. S tím souhlasil také šéfredaktor zpravodajského portálu pro automobilový průmysl Erich Handl.
„Na auto se někdy čeká i přes rok. Některé automobilky už přijímají objednávky na rok 2023. A prozatím se to nelepší,“ řekl. Podle investora Radovana Vávry dopadá automobilová krize na Česko jako celek.
„Autobranže v zemi je přímo odpovědná za pět procent HDP, nepřímo téměř za 10. Jako nezávislý ekonom říkám, že by se jí mělo nějak pomoci,“ uvedl. Hosté pořadu se shodli, že asijské automobilky zvládly krizi lépe, protože netrpěly tolik právě nedostatkem čipů. Navíc s čipy pomáhaly i společnosti, které do automobilového průmyslu ani nepatří, například korejský mobilní gigant Samsung.
Ještě méně soběstačná než ve výrobě čipů je Evropa ve výrobě baterií do elektromobilů. „Ropou 21. století jsou akumulátory a situace s nimi je speciálně pro Evropu ještě tisíckrát horší než s čipy. Až přežijeme rakovinu s nedostatkem čipů, čeká nás další v souvislosti s nedostatkem baterií do elektroaut,“ zmínil Vávra. Přechod některých evropských automobilek z vozidel se spalovacími motory na elektromobily by tak mohl být mimořádně složitý.
Vávra se obává, že kvůli protiemisním regulacím, nedostatku některých komodit a celkovému financování vozů půjde cena běžných aut rychle nahoru. „Nejlevnější auta mizí z trhu bez náhrady. Česko je už teď zemí ojetin. Nové auto je věc bohatých. Vůz za 1,5 milionu je pro průměrnou českou rodinu nedosažitelným zbožím,“ dodal.