V dnešní době, kdy všechno včetně pohonných hmot zdražuje, je každá ušetřená koruna dobrá. I proto jsme se rozhodli sestavit žebříček nejúspornějších benzinových aut na českém trhu. Některá dokonce jezdí i hluboko pod pět litrů na 100 km, a protože k tomu nepotřebují žádnou elektrifikaci, nestojí ani 300 tisíc korun. Je mezi nimi také mladoboleslavská Škoda. Jaká jsou ta další?
Pokud chcete jezdit úsporně a ušetřit na palivu, není nutné hned sahat po vozech poháněných LPG, CNG, naftovými motory nebo všelijakými elektrifikacemi. Stačí jen hledat, protože i mezi klasickými „benziňáky“ se najdou takové, které umí jezdit pod pět litrů. Ještě než se ale dostaneme k samotnému přehledu, je nutné říci, že všechny uvedené hodnoty v přehledu odpovídají údajům výrobce v kombinovaném cyklu a hlavně metodice WLTP, která je v porovnání s předchozí NEDC reálnější.
K TÉMATU: Od roku 2024 se bude prodávat benzin, který autům nebude „chutnat“. Problém budou mít felicie
Cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) totiž obsahuje i jízdy v reálném provozu a je harmonizován celosvětově. Původní NEDC počítalo s jednotnou zkouškou s městskou a mimoměstskou částí pro všechna vozidla bez ohledu na hmotnost, aerodynamiku a příplatkovou výbavu. WLTP naopak rozděluje auta do tří skupin na základě výkonu na kilogram. Rozdíl je hlavně v intenzitě střídání jízdních režimů. Často se mění zatížení, rychlost a akcelerace na válcové zkušebně.
Pozor na zamrzlá okénka a prázdnou nádrž. Auto v zimě neochrání ani garáž, varují experti
Mrazivé teploty jsou zatěžkávací zkouškou pro auta. Mohou zavařit nejen motoru, ale i karoserii. Redakce CNN Prima NEWS pro vás spolu s experty připravila několik rad, jak předejít problémům. Proč se vyplatí mít v zimě plnou nádrž a nejezdit na staré palivo?
Hyundai
Vůbec nejlépe si podle této metodiky měření vedou vozy japonských výrobců, ovšem najde se i pár výjimek. Jednou z nich je korejský Hyundai s nejmenším modelem i10, jehož atmosférický litr 1,0i spotřebuje pět litrů na sto kilometrů. Navíc jde v současné době o nejlevnější auto, které si na českém trhu můžete pořídit. V kombinaci s již zmíněným benzinovým motorem, pětistupňovým manuálem, pohonem předních kol a základní výbavou vyjde na 279 990 Kč.
Peugeot
Pokud byste raději přeplňovanou dvanáctistovku, pak jistě sáhnete po Peugeotu 208. Motorizace s označením PureTech 100 zvládne po modernizaci jezdit taktéž za rovných pět litrů. Je už však výrazně dražší, se šestistupňovou manuální převodovkou a náhonem na přední kola stojí v malém hatchbacku 399 000 Kč. Slabší jednotka PureTech 75 je sice levnější (375 000 Kč), ale je o 0,3 litru na sto kilometrů „žravější“.
Škoda
Největší výběr úsporných motorů najdete u mladoboleslavské Škody. Hned tři její litrové tříválce zkonzumují 5 l/100 km. Abychom byli konkrétní, jde o motory 1.0 MPI 59kW, 1.0 TSI 70kW a 1.0 TSI 81 kW, vždy pod kapotou Fabie. Ceny se každopádně pohybují od 369 900 Kč do 539 900 Kč. Nejsilnější z trojice je pak dostupná nejen s manuální, ale také s automatickou převodovkou DSG.
Škoda slavnostně odhalila nový Superb: Je ještě prostornější a vychytanější. Čím zaujme?
Mladoboleslavská automobilka slavnostně odhalila v pořadí již čtvrtou generaci manažerského vozu Škoda Superb. Jen lehce učesaná karoserie skrývá hned několik zásadních novinek, které potěší nejednoho českého zákazníka. Jaké všechny to jsou, se teď pojďme společně podívat.
Mitsubishi
Japonské Mitsubishi Space Star patří stejně jako Hyundai i10 k těm nejlevnějším novým autům v Česku. Startuje na částce 296 760 KČ a s motorem 1.2 MIVEC 52 kW jezdí za pouhých 4,9 litru na sto kilometrů. Atmosférická dvanáctistovka se v tomto případě spoléhá na pohon předních kol a pětistupňový manuál. K dispozici je však také automatická CVT převodovka.
Mazda
Pod zkratkou G75 55 kW najdeme zážehový čtyřválec s objemem 1,5 litru patřící dalšímu japonskému výrobci – Mazdě. Ve spolupráci s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol dokáže jezdit za 4,8 l/100 km. Pochopitelně v útrobách nejmenšího modelu označovaného číslovkou 2. Cena přitom začíná na 425 150 Kč.
Toyota
I další úsporný benzinový motor spadá pod japonského výrobce. Litrová atmosféra 1.0 VVT-i 53 kW pod kapotou prťavé Toyoty Aygo X usrkává stejně jako patnáctistovka u Mazdy pouze 4,8 l/100 km. Této spotřeby dosáhnete jak ve verzi s pětistupňovou manuální převodovkou, tak i automatickou S-CVT. Velmi uspokojivá je rovněž cena, která aktuálně začíná na 350 tisících korunách. Nyní navíc se zimními koly zdarma.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Od roku 2024 se bude prodávat benzin, který autům nebude „chutnat“. Problém budou mít felicie