V dnešní době, kdy všechno včetně pohonných hmot zdražuje, je každá ušetřená koruna dobrá. I proto jsme se rozhodli sestavit žebříček nejúspornějších benzinových aut na českém trhu. Některá dokonce jezdí i hluboko pod pět litrů na 100 km, a protože k tomu nepotřebují žádnou elektrifikaci, nestojí ani 300 tisíc korun. Je mezi nimi také mladoboleslavská Škoda. Jaká jsou ta další?
Pokud chcete jezdit úsporně a ušetřit na palivu, není nutné hned sahat po vozech poháněných LPG, CNG, naftovými motory nebo všelijakými elektrifikacemi. Stačí jen hledat, protože i mezi klasickými „benziňáky“ se najdou takové, které umí jezdit pod pět litrů. Ještě než se ale dostaneme k samotnému přehledu, je nutné říci, že všechny uvedené hodnoty v přehledu odpovídají údajům výrobce v kombinovaném cyklu a hlavně metodice WLTP, která je v porovnání s předchozí NEDC reálnější.
K TÉMATU: Od roku 2024 se bude prodávat benzin, který autům nebude „chutnat“. Problém budou mít felicie
Cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) totiž obsahuje i jízdy v reálném provozu a je harmonizován celosvětově. Původní NEDC počítalo s jednotnou zkouškou s městskou a mimoměstskou částí pro všechna vozidla bez ohledu na hmotnost, aerodynamiku a příplatkovou výbavu. WLTP naopak rozděluje auta do tří skupin na základě výkonu na kilogram. Rozdíl je hlavně v intenzitě střídání jízdních režimů. Často se mění zatížení, rychlost a akcelerace na válcové zkušebně.
Hyundai
Vůbec nejlépe si podle této metodiky měření vedou vozy japonských výrobců, ovšem najde se i pár výjimek. Jednou z nich je korejský Hyundai s nejmenším modelem i10, jehož atmosférický litr 1,0i spotřebuje pět litrů na sto kilometrů. Navíc jde v současné době o nejlevnější auto, které si na českém trhu můžete pořídit. V kombinaci s již zmíněným benzinovým motorem, pětistupňovým manuálem, pohonem předních kol a základní výbavou vyjde na 279 990 Kč.
Peugeot
Pokud byste raději přeplňovanou dvanáctistovku, pak jistě sáhnete po Peugeotu 208. Motorizace s označením PureTech 100 zvládne po modernizaci jezdit taktéž za rovných pět litrů. Je už však výrazně dražší, se šestistupňovou manuální převodovkou a náhonem na přední kola stojí v malém hatchbacku 399 000 Kč. Slabší jednotka PureTech 75 je sice levnější (375 000 Kč), ale je o 0,3 litru na sto kilometrů „žravější“.
Škoda
Největší výběr úsporných motorů najdete u mladoboleslavské Škody. Hned tři její litrové tříválce zkonzumují 5 l/100 km. Abychom byli konkrétní, jde o motory 1.0 MPI 59kW, 1.0 TSI 70kW a 1.0 TSI 81 kW, vždy pod kapotou Fabie. Ceny se každopádně pohybují od 369 900 Kč do 539 900 Kč. Nejsilnější z trojice je pak dostupná nejen s manuální, ale také s automatickou převodovkou DSG.
Mitsubishi
Japonské Mitsubishi Space Star patří stejně jako Hyundai i10 k těm nejlevnějším novým autům v Česku. Startuje na částce 296 760 KČ a s motorem 1.2 MIVEC 52 kW jezdí za pouhých 4,9 litru na sto kilometrů. Atmosférická dvanáctistovka se v tomto případě spoléhá na pohon předních kol a pětistupňový manuál. K dispozici je však také automatická CVT převodovka.
Mazda
Pod zkratkou G75 55 kW najdeme zážehový čtyřválec s objemem 1,5 litru patřící dalšímu japonskému výrobci – Mazdě. Ve spolupráci s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol dokáže jezdit za 4,8 l/100 km. Pochopitelně v útrobách nejmenšího modelu označovaného číslovkou 2. Cena přitom začíná na 425 150 Kč.
Toyota
I další úsporný benzinový motor spadá pod japonského výrobce. Litrová atmosféra 1.0 VVT-i 53 kW pod kapotou prťavé Toyoty Aygo X usrkává stejně jako patnáctistovka u Mazdy pouze 4,8 l/100 km. Této spotřeby dosáhnete jak ve verzi s pětistupňovou manuální převodovkou, tak i automatickou S-CVT. Velmi uspokojivá je rovněž cena, která aktuálně začíná na 350 tisících korunách. Nyní navíc se zimními koly zdarma.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Od roku 2024 se bude prodávat benzin, který autům nebude „chutnat“. Problém budou mít felicie