Speciální prodejní akce typu Black Friday, výprodeje, výhodné nákupy a nekonečné slevy. Nejčastěji jsou těmto kampaním zákazníci vystavováni na konci roku, zejména ve chvílích, kdy se blíží Vánoce. Domnělé výhodné nákupy mohou lidem přinášet pocit štěstí, utrácení peněz s sebou však nese i negativní důsledky. Kdy „rozumné“ pořizování věcí hraničí se závislostí? A jak předejít zbytečné nákupní horečce? Nejen to popsali odborníci redakci CNN.
Utrácení peněz je činnost, která našemu mozku vyhovuje, podporuje systém odměn. „Ten byl vybudován u dřívějších druhů před miliony let, aby nás naučil, co potřebujeme k přežití,“ vysvětlila pro CNN profesorka neurochirurgie Ann-Christine Duhaimeová.
ČTĚTE TAKÉ: Obchody za hranicemi se připravují na vánoční nákupy. Ve slevách už je i cukroví
Nákup věcí dodává mozku dávku dopaminu, tedy látky, které se často nazývá přenašeč „dobrého pocitu nebo štěstí“. Mnozí lidé navíc před vánočními svátky dostávají vyšší výplaty, aby měli více financí pro nákup například vánočních dárků. „Prodejci moc dobře vědí, jak zaujmout, aby lidi nakupování bavilo a měli pocit, že sebe nebo druhé odměňují,“ pokračovala profesorka.
Pomocí reklam jsou zákazníci ovlivňování například tím, že zakoupením daného produktu se budou naši přátelé a nejbližší cítit milovaní, případně zdůrazňují výhodné nabídky, které jsou časově omezené a lidé o ně „musí závodit“.
Jakkoliv jsou zmiňované nabídky výhodné a přináší mozku dobrý pocit z pořízení daného zboží, nesmí zákazníci zapomínat na negativa. „Lidé se nechávají unést. Pokud v tomto stylu nakupování budete pokračovat i po svátcích, můžete si způsobit problémy ve vlastním životě, ať už z finančního nebo vztahového hlediska. Takové chování skutečně kopíruje závislost,“ sdělil Ashish Bhatt, ředitel Centra pro závislé.
Samotné nakupování není v Diagnostickém a statistickém manuálu duševních poruch (DSM-5) uvedeno jako závislost. „Jde však o chování, které může sledovat návykový cyklus – vzorec negativního nákupního chování,“ pokračoval Bhatt. Když svátky skončí, mnozí lidé mají problém tento cyklus přerušit. Jakmile do nekontrolovatelného nakupování „spadnou“, nedokážou přestat. Kdy je nejvhodnější podívat se na vlastní vztah k nakupování? V období svátků.
Méně času, méně uvažování
Nejvíce „obětí bezmyšlenkovitého pořizování věcí“ propadá internetovému nakupování. Místo, aby si sedli do auta, odjeli do obchodu, vybrali dané zboží, vystáli si fronty a zaplatili na pokladně, stačí lidem jen pár kliknutí k tomu, aby se pořídili i to, co nepotřebovali, nehledali a ani nechtěli.
„Vše, co byste si kdy chtěli koupit, o čem sníte nebo o tom přemýšlíte, máte na dosah ruky,“ konstatovala poradkyně Alexandra Cromerová. Funkce, které mají internetovým uživatelům nákupy usnadnit, například ukládáním informací o platebních kartách, zkracují dobu, kdy si můžete pořízení věci řádně promyslet.
ČTĚTE TAKÉ: Obchody se převlékají do vánočního, lidé už začali shánět dárky. Kolik budou stát stromečky?
„Čím méně času a překážet stojí mezi vámi a nákupem, tím méně času zbývá na přemýšlení o tom, jestli danou věc skutečně chcete nebo potřebujete,“ zdůraznila Duhaimeová. Ta navíc vyvrací domněnky, které se zejména k Vánocům vážou.
Více dárků svátky nevykouzlí
„Ačkoliv chceme svým nejbližším dopřát ty nejlepší svátky, větší počet nákupů a samotných dárků nás k tomuto cíli vždy nepřiblíží. Odměna v podobě dobrého pocitu po nákupech je extrémně krátkodobá. Po vybalení všech dárků navíc často přichází zklamání a výčitky svědomí, že se utratilo mnoho peněz,“ uvedla Duhaimeová.
Mnozí rodiče se podle ní domnívají, že dokonalé Vánoce, které chtějí svým dětem dopřát, spočívají ve větších a lepších dárcích, než tomu bylo předchozí rok. Jak však zdůraznila, lidský mozek je uzpůsoben k tomu, aby našel odměnu i ve známosti. „Děti vlastně chtějí, aby svátky byly každý rok stejné. Existuje zde určité spojení s minulostí, tradicí, hlubším významem svátků. Zkrátka s tím, že jsou všichni spolu. Ocení to zejména v době rychlých změn, kterým jsme ve světě vystaveni,“ vysvětlila.
Dva z největších faktorů spojených s dlouhodobým štěstím a životní spokojeností jsou vztahy a smysl života. Místo hledání sváteční nálady v nákupech dalších věcí Duhaimeová doporučuje zaměřit se na dárky a aktivity, které mohou lidem přinést větší propojení a smysl. To může být spojeno se smysluplnou vzpomínkou nebo společnou aktivitou.
Jak nákupní horečku překonat?
Pokud na sobě pociťujete, že propadáte bezhlavému nakupování, doporučují odborníci, abyste si v první řadě uvědomili, že sezónní tlak na nákup zboží pochází od lidí, kteří na vás chtějí vydělat.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Třetinu samoživitelů ohrožuje chudoba. Vymýšlím, jak přežít, říká maminka osmiletého Filipa
Dále byste dle Bhatta měli identifikovat své spouštěče, tedy to, co vás nakonec dožene k tomu, že bez rozmyslu zboží nakoupíte. Příkladem se můžete vyhýbat obchodním centrům nebo velkým obchodům, omezit svůj platební limit na kreditní kartě nebo si před nákupem dané položky zavolat s někým blízkým, který vám poradí, zda danou věc skutečně potřebujete.
Podle Duhaimeové patří mezi nejlepší způsob, jak změnit své chování, nahradit „nákupní horečku“ něčím lepším. Místo nakupování můžete se svými přáteli věci měnit. V případě Vánoc se můžete s blízkými domluvit, že si navzájem vylosujete jednoho člověka, kterého cíleně obdarujete, a nebudete kupovat dárky všem.
A pokud se i po svátcích přistihnete, že máte neodolatelnou potřebu nakupovat, zkuste detox. V průběhu celého ledna si můžete dát výzvu, kdy po celý měsíc nebudete utrácet. Případně si zkuste dát od nákupů menší přestávku s lepším cílem: našetřit peníze na něco většího.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Já nakupuju, ty hlídáš. Češi jezdí do Polska kvůli obavám z propíchaných pneumatik v týmech