Podvedení diváci
Po reportáži CNN Prima NEWS o podvodnících, kteří se vydávají za zaměstnance České pošty, se strhla lavina, kdy jste nás zasypali informacemi o podobných zkušenostech. Podvodníci po vás chtěli bankovní údaje. Přinášíme přehled jejich nejčastějších triků, kterými se snaží lidi obírat o peníze.
„Nebude vám vadit, když k vám pošlu kurýra? Jsem ochoten zaplatit bankovním převodem prostřednictvím on-line transakce. Připravím informační formulář.“ Podobných zpráv nám po odvysílání předchozí reportáže přišly desítky. Triky podvodníků totiž nekončí jenom u údajného zadržení zásilky, někteří podvodníci přes falešnou Českou poštu chtějí rovnou posílat peníze.
„Podal jsem si inzerát na prodej zbytečných věcí, které mám doma. Během chvíle došel kontakt od nějaké paní, že pošle odkaz na peníze, které si mám údajně vyzvednout. V odkazu je daná karta, kterou mám vyplnit,“ přiblížil svou zkušenost poškozený muž. Divák se nachytat nenechal a kartu nevyplnil. Stránka se přitom tvářila jako web České pošty.
Jiného diváka zase zmátly falešné stránky Zásilkovny. „Měsíčně řešíme nižší desítky takových případů. Podvodníci se snaží u zákazníka vyvolat dojem, že komunikuje se Zásilkovnou,“ podotkl její mluvčí Kamil Chalupa. Pokud by lidé své údaje vyplnili, podvodníci mohou z bankovní karty okamžitě začít „vysávat“ peníze.
Pozor na adresy a překlady
„Takovým útokům se odborně říká phishing. Může být jednorázový od drobných částek. Pokud je ale velmi úspěšný, tak se útočník dokáže do bankovního účtu dostat a takříkajíc ho vybílit,“ vysvětli bezpečnostní expert Igor Hák. Jak můžete podvod poznat? Odborníci doporučují hlavně si zprávu pořádně prohlédnout.
„Často jsou na první pohled vidět problémy s adresou odesílatele. Kvalita překladu je také nízká – váš balíček byl zastaven – to jsou pojmy, které jsou evidentně přeloženy automatickým robotem,“ doplnil Hák. I drobná nepozornost vás může stát tisíce korun, jak popsal jeden z diváků CNN Prima NEWS.
„Jsme starší ročníky a nepřemýšleli jsme nad tím, že by nás chtěl někdo okrást. Napsali jsme, co se po nás chtělo: jméno, číslo karty, CVV i datum platnosti. Dvě minuty nato nám volala pracovnice banky, že vidí podvodný výběr z naší karty, 179 dolarů – zhruba 3800 korun,“ uvedl poškozený pár. Právě banky mají s phishingem dlouhou zkušenost.
„V poslední době se také objevily speciální phishingové útoky, které jsou vedeny pomocí telefonických hovorů. Podvodník pracuje s vaší emocí, se strachem o vaše peníze,“ uvedl Petr Kolář, člen Komise pro bankovní a finanční bezpečnost z České bankovní asociace. Pokud podobně podezřelá zpráva přišla i vám, napište nám na e-mail temata@iprima.cz.