reklama

Nic nevidí, přesto v autě frčel 186 km/h. Slepý bandita jel v Brně jak Niki Lauda

Petr Haluška nemá přezdívku Slepý bandita náhodou; od narození nevidí. Ani to mu však nebrání plnit si i nejodvážnější sny. Jelikož je blázen do aut, řídil už i tank či bojové vozidlo pěchoty. Teď sedl do závodního speciálu a na okruhu v Brně s ním díky pomoci navigátora překonal slepecký rychlostní rekord.

reklama

Nevidí na volant, nevidí, kam jede, nevidí vlastně vůbec nic. Přesto se Petr Haluška nebojí stříhat zatáčky Masarykova okruhu v Brně jako eso formule 1. V zeleno-bílo-černém krasavci KTM X-BOW zajel kolo v rekordním čase 3:40.531. Když po středečním poledni prosvištěl cílovou rovinkou, na displeji tachometru svítila cifra 186,7 km/h.

Žádný nevidomý pilot po téhle trati nejel nikdy rychleji.

Upřímně – v takhle nadupané káře to tu žádný nevidomý pilot nikdy ani nezkoušel.

Jenže veselý ladič klavírů původem z Mladé Boleslavi zdolává zdánlivě nepřekonatelné překážky odjakživa. Větu „To přece nejde“ slyšel mnohokrát už jako malý kluk v dětském domově, mnozí mu nevěřili ani teď, když se rozhodl sednout za volant bouráku, který z nuly na sto zrychlí za pouhé čtyři vteřiny.

„Dělám to proto, abych inspiroval ostatní nevidomé,“ vysvětloval v brněnském depu muž s přezdívkou Slepý bandita, který po okruhu mazal rychlostí legendárního jezdce Nikiho Laudy. „Jde mi o to, aby se taky nebáli plnit si své sny. Asi by od nich nebylo rozumné zkoušet to hned jako já se závoďákem na Masarykově okruhu, mohou jít ale postupně, krůček po krůčku. Taky jsem přece ve dvanácti začínal na parkovišti se škodovkou stopětadvácou.“

K autům ho kdysi dávno přivedl jeho strýc, od té doby je jimi doslova posedlý. Přestože je na vlastní oči nikdy nespatří, vyzná se v nich jako málokdo. Kamarádi mu své vozy svěřují, jakmile mají pocit, že je s nimi něco v nepořádku – Haluškovi stačí si vrčící motor poslechnout a hned ví, o jakou lapálii se jedná.

Hlavně ho však moc baví auta řídit. Už loni v květnu stanovil slepecký rekord mosteckého autodromu. Před ostrou jízdou na Masarykově okruhu strávil hodiny na simulátoru, brněnskou trať si do omrzení projížděl prstem na 3D modelu.

Pochopitelně by to nedokázal sám  i v žihadlu pádícím po moravských zatáčkách mu ze sedačky spolujezdce pomáhal navigátor Robert Kotlaba.

„Je to dost adrenalin,“ popisoval Kotlaba. „Na strach vlastně ani není prostor, člověk se musí neustále soustředit. Nesmíte být myšlenkami jinde. Je to velmi podobné tomu, co běžně prožívají navigátoři v rallye. Tam se jezdí rychle a navigátor taky musí pořád něco povídat. I Petrovi musím neustále říkat, kam má jet. Nejhorší je to paradoxně na rovince. Na ní člověk obvykle jede bez problémů, protože to má všechno hezky před sebou. V našem případě jsme však sem tam cukli doleva doprava, bylo potřeba ho korigovat. Je každopádně jasné, že jde o dobrého závodníka. Hned poznáte, že má pro auta cit.“

Po dojetí ostré jízdy si ti dva plácli. Haluška neskrýval dojetí.

„Jsem spokojenej! To auto je famózní, parádně poslouchá,“ pochvaloval si. „Snad můžu říct, že jsme se toho zhostili s bravurou.“

Rád posouvá hranice možného. V rámci projektu Nevidomí za volantem se snaží propojovat dva zdánlivě neslučitelné světy milovníků motorsportu a lidí se zrakovým handicapem. V Brně se mu to zjevně povedlo.

„Nevíte, jestli už jel ten slepý?“ ptal se hospodský nedaleko od okruhu. „Pane, to je u mě závodník! Má kuráž!“

Tagy:
Vakcíny proti covidu jako dobrý byznys. Pfizer a Moderna je zdražily až o čtvrtinu
Koronavirus

Vakcíny proti covidu jako dobrý byznys. Pfizer a Moderna je zdražily až o čtvrtinu

Farmaceutické společnosti Pfizer a Moderna v posledních smlouvách s EU navýšily ceny za vakcíny proti COVID-19. V případě Pfizeru je cenovka vyšší zhruba o čtvrtinu, Moderna je dražší asi o deset procent. Napsal to v neděli web Financial Times (FT), který získal k částem dohody přístup a podle nějž si firmy vyjednaly zvýšení cen kvůli obavám ohledně vedlejších účinků jiných očkovacích látek a diskusím o nutnosti dalších dávek pro již plně naočkované lidi. Pfizer a Moderna obsah svých smluv nekomentují.

V armádě umíralo za socialismu i 200 vojáků ročně. V tanku, ale také vlastní rukou

Téměř každý, kdo sloužil v komunistické Československé lidové armádě, se nějakým způsobem dotkl smrti. Před listopadem 1989 umíralo 150 až 200 vojáků základní vojenské služby ročně, v šedesátých letech ještě více. Historikové tuhle temnou kapitolu armády teprve odkrývají. „Kamarád na letišti v Čáslavi si vzal život, protože ho nepustili za snoubenkou,“ vypráví Štefan Rejda, v armádě sloužil v letech 1976 a 1978. Další pamětníci vzpomínají na vojáky utopené v tancích nebo omylem zastřelené.

KOMENTÁŘ: Proč se ČSSD nedostane do Sněmovny a ODS neporazí Babiše

Je léto, politika nikoho stejně nezajímá, řekli si zřejmě šéfové některých partají a odjeli na dovolenou. Není o nich vidu ani slechu. A co dělá premiér Andrej Babiš? Otvírá D1, jezdí do krajů. Navíc ohlásil, že letos zůstane v úřadu i o vládních prázdninách. A potom se opozice diví a fňuká, že nemá v médiích dostatek prostoru a ANO stále kraluje předvolebním průzkumům.

reklama

Domácí zpravodajství

Tragická nehoda u Karlových Varů má dvě oběti. Zemřela matka s dítětem, další jsou zranění

Při tragické nehodě dvou osobních aut u Karlových Varů v neděli zemřelo dítě a jeho matka. Další tři lidé se při střetu zranili, dva z nich přepravil vrtulník do plzeňské nemocnice. Silnice číslo 6 směrem na Prahu u střelnice je kvůli nehodě v obou směrech uzavřená, informoval krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Podle webu dopravniinfo.cz bude silnice uzavřena přibližně do 14:30.

reklama