Ze školství odchází každý pátý učitel. S tím platem je to dnes těžké, říká končící pedagog

Učitelé zažívají ztrátu prestiže a mají nízké platy.

Ztráta uznání, prestiže a nízký plat – to jsou nejčastější důvody proč učitelé opouštějí školství. Podle aktuálního průzkumu odchází každý pátý z nich. Prognózy mluví jasně, pokud se přístup k učitelům a jejich práci nezmění, může být i hůř.

„S platem učitele utáhnout hypotéku a dvě děti není zrovna snadné,“ říká učitel Jakub. Nízký plat je hlavní důvod, proč ze školy odchází. Na základní škole u Kladna vyučoval fyziku a tělocvik. „Na této škole jsem působil pět let, před tím jsem působil rok v Praze, tam jsem učil hlavně tělocvik,“ pokračuje.

Ředitel Odboru řízení regionálního školství na ministerstvu Jan Mušuta ovšem říká, že platy učitelů výrazně vzrostly. „Došlo k razantnímu navýšení platů asi o 55 procent, takže teď je plat učitele včetně řídících funkcí asi 48 tisíc korun,“ sdělil CNN Prima NEWS Mušuta.

To je sice pravda, ale jen pro učitele s více než třicetiletou praxí. Učitel Jakub při své šestileté praxi si o takových penězích může nechat jen zdát. Nachází se totiž v platové třídě 12 a jeho plat je podstatně nižší. „32 840 korun plus osobní příplatek – třídnictví, osobní příplatek záleží na řediteli. Ta základní mzda vychází podle platových tabulek, které jsou na internetu, a tam je to nějakých 37 800 korun, ale hrubého,“ konstatuje pan Jakub s tím, že za minulý rok jeho plat činil 35 500 korun.

Reakce lidí, za kolik by šli dělat učitele, se různí. Zaznívají odpovědi, že i za 35 tisíc korun, což je v zásadě to, na co mladý pedagog v brzkých letech dosáhne. Další však zmiňují částky kolem 50 tisíc, či dokonce 80 až 100 tisíc korun.

Roli hraje i vztah s rodiči

Další důvod, proč učitelé odcházejí, je podle nich pokles prestiže povolání a vztah s rodiči. Ti si prý často myslí, že má dítě špatné výsledky kvůli kvalitě učitelů. „Někteří rodiče mají pocit, že ta škola je služba a že spoustu věcí musí vyřídit za ně, ale tak to není,“ řekl CNN Prima NEWS předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.

Podle pana Jakuba ovšem veřejnost učitele řádně neocení. „Myslí si, že za rodiče a veřejnost máme dělat všechno. Kritizují nás za to, že děti nic neumí, že jsou nepřipravení ve škole, že mluví sprostě,“ popisuje končící učitel.

„Žijeme v době, která dává víc práv a svobod žákům, a tím dochází k umenšování postavy učitele. Už to prostě není ten učitel s rákoskou,“ zmínil pro CNN Prima NEWS sociolog Vojtěch Bednář.

Podle odborů by učitele k tomu, aby na školách zůstali, mohla kromě vyššího platu motivovat také případná pomoc v podobě poradců nebo psychologů přímo na školách.

Tagy:
krize školství Ukrajina učitel Kladno školy učitelé ministerstvo školství František Dobšík Praha COVID-19 Vojtěch Bednář Českomoravský odborový svaz pracovníků školství