360°, Aleš Horčička, Tomáš Neřold. Jiří Moos - 9.9. v 21:21
Do testovacích sad u zkoušek na řidičské průkazy přibude 120 nových otázek, tato změna je ale pouze začátek. V pořadu 360° se na tom shodli vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold a předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička. Investovat by se podle nich mělo i do samotných autoškol, uvedli ve vysílání CNN Prima NEWS.
„Za dvacet let se samotná silniční pravidla nezměnila, ale realita ano. Může za to výrazný nárůst provozu a zvýšený pohyb cyklistů na vozovce. Řidiči jsou navíc často nepozorní, a to kvůli technologiím. Více píšou zprávy než volají. A to odvádí pozornost. Je lidem potřeba vysvětlit, že mozek má určitou kapacitu a neudrží pak pozornost,“ vysvětlil v pořadu 360° Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.
Muž propadl z testů v autoškole i při 192. pokusu. Stálo ho to desetitisíce
Padesátiletý zájemce o řidičský průkaz neprošel v Polsku ani na 192. pokus přes teoretické zkoušky k jízdám. Do svého studia v autoškole již investoval v přepočtu kolem 35 tisíc korun.
Právě díky těmto aspektům se k dosavadním otázkám přidalo 120 nových. Změna přichází po dlouhých dvaceti letech. „Je pravda, že systém před revolucí byl nastaven dobře. V posledních letech se ale mění. Naší snahou bylo doplnit předchozích 850 otázek. Norma v zahraničí jsou asi dva až tři tisíce otázek,“ reagoval Aleš Horčička z asociace autoškol, který vnímá změny jako evoluční. Prvních 35 nových otázek by se mělo v testech objevit od 24. října, další přibydou postupně.
Nejrizikovějšími účastníky provozu stále zůstávají mladí řidiči. Podle policejních údajů je každá šestá bouračka zaviněna řidičem s maximálně pět let starými doklady. Celkově loni způsobili mladí řidiči 8 700 nehod, v minulosti bylo toto číslo ještě vyšší. Důvodem je podle expertů hlavně nezkušenost, riskantní chování a agresivita. K té se ale občas nechá vyprovokovat přes 80 procent všech řidičů.
Investovat by se proto podle Neřolda mělo právě do autoškol. „Chtěli bychom, aby byly dražší a kvalitnější. Nemůžeme nás ale srovnávat třeba s Německem,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP. České autoškoly jsou totiž nejlevnější v Evropě. „Mzda učitelů je podhodnocená. Náklady na provoz nemohou dosavadní částky pokrýt. Průměrná cena kurzovného v zahraničí činí pět tisíc eur,“ dodal Horčička.
V budoucnosti bychom se mohli inspirovat rakouským modelem, který absolventům autoškoly ukládá povinnost dalších jízd i po absolvování zkoušky. Dotyčný pak musí určitou dobu jezdit jen v doprovodu s dalším zkušenějším řidičem. „Byl bych také rád, kdyby si celá společnost vyzkoušela aktualizované testy a zkusila si, zda by prospěla. Je třeba se edukovat navzájem,“ dodal Horčička.