Celoroční gumy všude nestačí
Pokuta ve výši 40 eur hrozí od října v Německu řidičům, kteří jezdí na celoročních pneumatikách se symbolem M+S. Pokud vedle něj na pneumatice nemají také obrázek ve tvaru horských štítů, takzvaný alpský symbol, německá legislativa takové obutí auta nepovažuje za zimní.
„Zpřísnění pravidel platí od počátku října,“ upozornil dopravní expert Roman Budský. Pokud vyrážíte do Německa a hrozí, že na silnici bude sníh nebo náledí, musíte alpský symbol na pneumatice mít. Platí to navíc po celý rok, protože v Alpách může nasněžit i v červenci.
ČTĚTE DÁLE: Nejméně 140 lidí zabila v Nigérii exploze cisterny s benzínem. Chtěli si z ní nabrat palivo
„V Německu je to stanoveno tak, že kdykoliv v roce nastanou zimní podmínky, musíme mít zimní pneumatiky. A jediné, které oni uznávají, jsou s alpským symbolem,“ vysvětlil dopravní expert.
Výběr ojetých vozů je složitější, zájem přesto roste. Na co dávat při koupi pozor?
Přibližně sto dní trvá zákazníkům, než si vyberou ojeté auto. To je asi dvakrát déle než v minulosti. Výběr je totiž komplexnější. Roli hraje nejenom značka, barva a typ, ale také druhy převodovek, najeté kilometry a mnoho dalších aspektů. V Česku se letos zřejmě prodá více než sto tisíc ojetých vozů.
Problém mají majitelé aut, kteří používají takzvané celoroční pneumatiky. Starší typy alpský symbol nemají. „Jde především o pneumatiky na vozy SUV nebo na dodávky,“ přiblížil Jaromír Blatník, vedoucí pneuservisu Medic Car v Jablonci nad Nisou.
Nové celoroční pneumatiky na běžné osobní vozy už obvykle nové německé podmínky splňují. „Těch gum, které mají pouze M+S, je opravdu minimum, spíš nějaké speciality. My aktuálně ze 60 tisíc pneumatik na skladě nemáme takovou ani jedinou,“ doplnil Jan Zajíc, šéf dalšího jabloneckého pneuservisu Pneu Hnídek.
Řidičů, kteří na celoročních pneumatikách bez alpského symbolu jezdí, je u nás stále velké množství. Patří mezi ně i Rostislav Hlinka z Troskovic, na kterého reportér CNN Prima News natrefil před supermarketem v německé Žitavě. „Slyšel jsem o tom, já tam ten symbol nemám, ale nové gumy si kvůli tomu kupovat nebudu, tyhle ještě něco vydrží. U nás je to povolené, v Polsku taky a sem do Německa jezdím na nákup jen občas. Tak prostě budu jezdit, dokud mě nechytnou,“ smál se Hlinka.
Pozor na výši pokut
Podle Romana Budského je 40 eur základní sazba pokuty při silniční kontrole, pokud policisté zjistí, že auto nemá obutí odpovídající aktuálním povětrnostním podmínkám. „Pokud ale kvůli tomu někoho omezíte, třeba uvíznete a vytvoříte kolonu, může to být za 80 eur, a v případě ohrožení ostatních účastníků provozu je to za 100 eur,“ upozornil Budský.
Krvavé záběry: Influencer zničil luxusní McLaren. Jízdu živě vysílal, v dešti nezvládl řízení
Nepochopitelný risk předvedl americký influencer Jack Doherty. Během jízdy v luxusním McLarenu se při řízení natáčel na telefon. Nad sporťákem ale v dešti ztratil kontrolu a vůz v přepočtu za téměř pět milionů korun skončil ve svodidlech.
Němci se na zpřísnění legislativy připravovali šest let, od ledna roku 2018 se už u našich sousedů nesměly prodávat celoroční pneumatiky bez alpského symbolu. „Současně platí, že pneumatiky vyrobené před koncem roku 2017 mají výjimku. Ovšem tak staré gumy by ve vlastním zájmu už nikdo na autě mít neměl,“ podotkl expert.
Proč Němci k tomuto kroku přistoupili? Označení M+S (z anglického Mud and Snow, bláto a sníh) podle nich nebylo zárukou, že pneumatika bude dostatečně testovaná pro zimní provoz. „Pokud má guma alpský symbol, je to potvrzení, že je otestovaná a odpovídá provozu v zimních podmínkách stejně jako speciální zimní pneumatika, i když samozřejmě nikdy nemůže dosáhnout stejného výkonu,“ připomněl již zmíněný Jan Zajíc z Pneu Hnídek.
„Celoroční guma je kompromis, vlastnostmi se spíš blíží zimní pneumatice, má více prořezaný dezén, je z měkčího materiálu. To znamená, že v létě bude mít vyšší hlučnost a valivý odpor, tím pádem ovlivní negativně i spotřebu,“ popsal šéf pneuservisu.
Zároveň upřesnil, že tento typ pneumatik je vhodný spíše pro řidiče, kteří nejezdí na hory a autem jezdí třeba jen kousek na nákupy. Kdo jezdí více, měl by podle Zajíce volit spíše pravidelné přezouvání.
Se změnami pravidel v Německu se současně rozšířila informace, že to samé nově platí i na Slovensku. Tamní ministerstvo vnitra to ale na sociálních sítích vyvrátilo, gumy pouze s označením M+S tam i v zimě nadále uznávají.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: S podzimem přibývá srážek se zvěří. Jak se na silnicích chovat, abychom se střetu vyhnuli?