Tento týden byla schválena novela o provozu na pozemních komunikacích, která při předjíždění cyklistů nařizuje motorovým vozidlům dodržet 1,5metrový odstup. Dopravní expert Roman Budský pro CNN Prima NEWS vysvětlil, že se změna bude týkat i cyklistických koridorů.
O tom, jak komplikované bude novelu dodržovat, se přesvědčil reportér CNN Prima NEWS na vlastní kůži. Při průjezdu Prahou si na řídítka kola připevnil ceduli, která vymezovala žádaný 1,5metrový rozestup. Při experimentu ho srazil autobus.
Vyzkoušeli jsme v praxi novelu o předjíždění cyklistů. Reportéra srazil autobus
Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Ve středu to schválila Sněmovna se senátními změnami. S novelou však nesouhlasí řada řidičů a výhrady mají i odborníci. Mnozí ani netuší, jak by se měl 1,5metrový rozestup vymáhat, naopak očekávají dopravní komplikace.
Potlučený, ale jinak nezraněný reportér se při pokusu pohyboval především v koridoru pro cyklisty. Ty se od cyklostezek v mnohém liší. „Vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích, uvádí, že značka koridoru vyznačuje prostor a směr jízdy. Řidiče motorových vozidel upozorňuje, že se na pozemní komunikaci nachází zvýšený provoz cyklistů,“ konstatoval Budský.
Člen Týmu silniční bezpečnosti vysvětlil, že cyklisté by optimálně měli jezdit v tomto vymezeném prostoru, který je označen vodorovnou značkou V 20. „Motoristé v případě, že neohrozí provoz cyklistů, mohou do takto vymezeného koridoru při své jízdě zajíždět také, neboť se nejedná o žádnou cyklostezku. Žádné jiné zvláštní povinnosti pro ně z této značky nevyplývají,“ uvedl. Zdůraznil však, že i zde budou muset nově řidiči dodržovat minimální odstup od cyklistů v rozsahu 1,5 metru.
Jak se bude rozestup měřit?
Novelu, kterou ve středu schválila Sněmovna se senátními změnami, nyní dostane k podpisu prezident. Provází ji řada nejasností a otázek. Mezi ty hlavní se pak řadí to, jak se bude daný rozestup měřit. „Policie ČR vede jednání s ministerstvem dopravy, aby byly tyto věci uplatnitelné v praxi,“ sdělil mluvčí Policejního prezidia Jakub Vinčálek. Odpověď však zatím nemá ani ministerstvo dopravy.
„Jestli zkušenosti, které jsou ze zahraničí v podobě laserového měření nebo sledování z vrtulníku, budou aplikovatelné i u nás, to je samozřejmě i pro nás otázka,“ sdělil mluvčí resortu František Jemelka. Zatím je tak jasné jen málo – že hříšník při porušení předpisu zaplatí pokutu až 2000 korun a že se změna mnohým vůbec nelíbí.