Výmoly na silnicích (Zdroj: CNN Prima NEWS)
Zima, obleva a tak jako každý rok – popraskané silnice a výmoly. Právě počasí posledních dní prasklinám na silnicích nahrává. Kvůli silným mrazům se jich navíc letos objevilo daleko víc než v předchozích letech. Silničáři se je sice snaží spravovat, ale mohou jen provizorně. Pořádné opravy jim totiž umožní až jaro a léto.
Díry, výmoly, výtluky. Ať to nazvete jakkoli, znamená to vždy totéž – problém pro vaše auto. „Samozřejmě je to nepříjemné a člověk se tomu musí vyhýbat,“ komentoval jeden z motoristů pro CNN Prima NEWS. „Já jezdím na motorce, takže to musí člověk dávat hodně pozor. Často je to tak, že jedný díře se vyhnete a do dvou dalších vletíte. Takže jako mohli by se chlapci trošku vzpamatovat, silničáři,“ rýpnul si.
Silničáři odhadují, že výtluků bude mnohonásobně víc, než v předchozích letech. Může za to hlavně krutá zima. „Silný mráz s rychlým střídáním. Obleva, mráz, obleva, mráz, tak tohle je největší vražda samozřejmě, na ty silnice,“ vysvětlil pro Hlavní zprávy Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Když je venkovní teplota nad nulou, voda zatéká do spár kolem výtluků a do prasklin vozovky. „A v noci poté přimrzá,“ řekla Barbora Lišková z Technické správy komunikací.
Jenže v zimě moc možností na trvalou opravu výtluků není, používá se takzvaná studená balená asfaltová směs, ale ta je jen dočasná. Podle Rýdla stačí, aby přes vozovku poté přejelo zhruba 40 kamionů a díra se na silnici znovu objeví. Starý a nový asfalt se totiž v chladu nespojí. Jeden výtluk na jinak pěkné silnici se většinou ořízne, do hloubky vyčistí a spraví. Pokud jich je ale víc za sebou, tak už se to silničářům nevyplatí.
„Samozřejmě ty teploty nejsou ideální a taky nám nefungují obalovny, proto to musíme domlouvat individuálně i s našimi zhotoviteli,“ doplnila Lišková.
Na pořádnou opravu si tak musí silnice počkat až na jaro a léto. Kdo nechce přijít o kolo, musí jezdit opatrně.