Italská letadla poprvé přeletěla jezero Milada
Jezero Milada vzniklo v 90. letech minulého století v rámci rekultivace krajiny po těžbě hnědého uhlí v severozápadních Čechách. Vodní plocha dnes slouží převážně k rekreaci a je vyhledávaným cílem obyvatel z blízkého okolí, zejména Ústí nad Labem, Teplic a přilehlých obcí. Kdo by se však nadál, že Milada sehraje roli jednoho z klíčových faktorů při boji s požárem v národním parku České Švýcarsko. A že poslouží jako „pítko“ pro ocelové ptáky italských hasičů.
Je čtvrtek, krátce před devátou hodinou ranní, když vystupuji ze svého vozu na jednom z parkovišť v těsné blízkosti jezera Milada. Z vyvýšeného místa pozoruji hladinu vodní plochy, která je klidná jako zrcadlo. „Ticho před bouří,“ říkám si a s batohem na zádech jdu hledat místo, odkud budu pozorovat show, kterou zdejší krajina dosud nezažila a nejspíše už ani nezažije.
Italské letadlo Canadair nad jezerem Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Italské letadlo Canadair nad jezerem Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Italské letadlo Canadair nad jezerem Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Italské letadlo Canadair nad jezerem Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Italské letadlo Canadair nad jezerem Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Italské letadlo Canadair nad jezerem Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Letadla z Itálie míří do Českého Švýcarska, u Milady je sledovaly desítky lidí. Zdroj: ČTK
Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů Zdroj: CNN Prima NEWS
Letadlo Canadair CL-415 zasahovalo v březnu 2022 během požárů ve Slovinsku. Zdroj: Getty Images
Chorvatské hasičské letadlo Canadair CL-415 shodilo vodu na lesní požár poblíž Preddvor poté, co bylo povoláno na pomoc slovinským hasičům. (březen, 2022) Zdroj: Getty Images
Nejsem však jediný, kdo se vydal pozorovat nabírání vody letadly Canadair pro hašení požáru lesa v Národním parku České Švýcarsko. A stejně jako desítky dalších zvědavců netuším, kdy přesně se dvojice strojů nad tři kilometry dlouhým a 700 metrů širokým jezerem zjeví. Vím jen, že hasiči měli v sedm hodin poradu, na níž se o čase startu letounů z letiště ve Vodochodech rozhodne.
Nekonečné čekání
Dokonce ani nevím, ze kterého konce nádrže budou letouny vodu nabírat. Den před ostrou akcí proběhl nad Miladou cvičný průlet, kdy pilot nad hladinu nalétával ze směru od Ústí nad Labem. Pro jistotu se „utábořím“ někde v půlce, abych byl připraven i na variantu, že „nálet“ proběhne od Teplic.
„Tady je to perfektní,“ pomyslím si, když potkám asi dvoumetrový betonový výběžek do vody. A mám štěstí, jsem tu první, nemusím se s nikým dělit o skvělý výhled. Je skoro deset hodin, každou chvíli pokukuji na flightradar, abych zjistil, jestli Canadairy už z Vodochod odstartovaly. Nic, jen policejní vrtulníky u Hřenska a pár Cesen, motajících se kolem Roudnice nad Labem.
Zážitek, který se jen tak nevidí. Hasící letadla Canadair už nabírají vodu z Milady
Obě hasicí letadla Canadair z Itálie míří pomáhat s hašením požáru v národním parku České Švýcarsko. Ještě před svým prvním čerpáním vody z hladiny jezera Milada, které sledovaly desítky lidí, provedla letadla průzkumný let nad národním parkem. Koupání i další aktivity v jezeře jsou od čtvrtka zakázané do odvolání. Na jezero Milada dohlížejí policisté. Hlídají, aby lidé z bezpečnostních důvodů do vody nevstupovali.
Lidí přibývá. Chvílemi po stezce vedoucí těsně kolem vody proudí davy jak na Václaváku. Státní i městská policie dohlíží, aby se nikdo z návštěvníků do jezera nevrhl. Od čtvrtka platí zákaz koupání, a to až do odvolání. Kolem desáté hodiny se aktivita policistů zvýší, což může být známka, že Canadairy jsou již na cestě. Pár minut před půl jedenáctou je objevím na flightradaru, kterak si to „hasí“ hezky v tandemu východně od Benešova nad Ploučnicí.
Plnou natankuje za pár vteřin
Nemíří však rovnou na Miladu, po chvíli prolétávají přímo nad Hřenskem a na samém česko-německém pomezí se stočí k jihozápadu a letí pro vodu. Vtom se zpoza horizontu ozve charakteristické burácení motorů a první z obou krasavců se objeví nad jezerem. Kupodivu ale nejde dolů, jen prolétává.
Nad protějším kratším břehem však vezme ostrou pravotočivou zatáčku a konečně se jakoby chystá sednout na hladinu. Té se však jen lehce dotkne a kapičky vody se rozstříkávají na všechny strany. První z Canadairů jde do ostré akce. A jen těsně za ním i druhý.
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Jezero Milada Zdroj: CNN Prima NEWS
Mapa, jezero Milada Zdroj: Google Maps
Mapa, jezero Milada Zdroj: Google Maps
Flightradar, trasa Canadairů Zdroj: flightradar24.com
Během několika vteřin se oba stroje zvednou a nesou nad Hřensko 12 tisíc litrů vody. Přihlížející dav zahučí úžasem. Pro všechny je to obrovská podívaná, byť má nepříliš radostné souvislosti.
50 kubíků za hodinu
Jezero Milada je od národního parku České Švýcarsko vzdáleno asi 30 kilometrů, voda z letadel by se tedy měla snést do pár minut. A skutečně, během čtvrthodinky se hasicí letouny znovu vynoří zpoza kopců, jež Miladu lemují. Tentokrát si piloti zvolili variantu, kdy nad hladinu nalétávají na levou ruku. Dalších 12 tisíc litrů pro Hřensko.
Jestliže se Canadairy dokáží s nádržemi vody nad Českým Švýcarskem otočit čtyřikrát za hodinu, znamená to, že tamní lesy každých 60 minut zkrápí skoro 50 tisíc litrů vody. Ne nadarmo si od letadel patřících italskému hasičskému sboru všichni slibují průlom v boji s požárem. Člověku se při pohledu na umění italských pilotů rozbuší srdce. Na tuhle podívanou by se dalo koukat celý den. Grazie, Italia!