Pokud nezačnou pražští plánovači brát dopravu ve městě jako celek a budou nadále řešit pouze jednotlivé projekty, které nenavazují na další, nastane v příštích letech ve městě problém, jemuž nezabrání ani dokončení okruhů. Shodují se na tom pražští politici s ohledem na novou studii vypracovanou pro Ředitelství silnic a dálnic. Analýza varuje, že se i přes dokončení okruhů doprava v některých místech v centru zintenzivní, například na magistrále.
Dopravně inženýrské podklady, které jsou součástí dokumentace o vlivu stavby Pražského okruhu na životní prostředí, ukazují, že ne všem komunikacím v metropoli dostavění severní části okruhu pomůže. Například na pražské magistrále mezi Holešovicemi a Nuselským mostem se počítá s nárůstem osobní automobilové dopravy o necelé 3 000 aut denně. Podobný nárůst se očekává také třeba u Strahovského tunelu.
ČTĚTE TAKÉ: Dokončení Pražského okruhu dopravu ve městě nespasí. Na magistrále se paradoxně zhorší
„Prognóza je vždy z velké části pouhý odhad. Tomu se neubráníme. Vstupuje do ní řada faktorů, které mohou celý proces ještě úplně změnit. Já v tom vidím jednu zásadní věc, a to, že Praha musí za všech okolností dopravu řešit jako celek, ne jako dílčí úkoly a projekty,“ uvedl pro CNN Prima NEWS šéf pražského hnutí ANO Ondřej Prokop.
Řidiči u polských hranic měli žně. Tankovali mnohem levněji, tvořily se dokonce kolony
Síť čerpacích stanic Orlen razantně snížila ceny benzinu a nafty na svých pumpách podél polských hranic. Řidiči v pohraničí tak v neděli tankovali zhruba o osm korun levněji než ve vnitrozemí. Na mnoha místech se kvůli tomu tvořily kolony. Důvod razantního snížení cen na čerpacích stanicích firma odmítla komentovat. Vyjadřovat se nehodlá ani konkurence, která vyšší ceny kolem 40 korun stále drží. Ve hře jsou podle řidičů či polských médií hned dva scénáře.
Projekty se podle něj musejí vymýšlet dlouho dopředu, aby spolu vzájemně fungovaly. „U jedné investice musíme souběžně přemýšlet o dalších. Je to poměrně vysoká šachová hra, a jak minulost už ukázala, ne každý ji zvládne,“ dodal Prokop.
Podobně hovoří také představitelé vládní koalice. „Tento dokument vedení Prahy říká, jak je třeba koordinovat výstavbu dalších částí pražské dopravní infrastruktury, aby fungovala jako celek co nejlépe nejen v okamžiku, kdy dojde k vybudování všech jejích jednotlivých plánovaných částí, ale i během procesu jejich budování,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS předseda dopravního výboru Martin Sedeke (ODS).
Praha sobě si přesto myslí, že je nutné dopravu v centru města zklidnit. „Dopravní modely jasně ukazují, že dostavba okruhu poslouží hlavně tranzitní dopravě a zjednoduší a zkrátí cesty mezi jednotlivými dálnicemi, které směřují do Prahy. To jasně potvrzuje, že úpravy historického centra ve prospěch rezidentů, bezpečnosti a snížení hluku a emisí z dopravy lze realizovat již nyní. Dalším pozitivem úprav provozu v centru města je zrychlení MHD, kterou využívá většina obyvatel,“ uvedl pro CNN Prima NEWS bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Podobně hovoří také jeho nástupce Zdeněk Hřib (Piráti). „Dostavbu okruhu podporuji, ale pojďme si nalít čistého vína. Okruh sám o sobě dopravu v Praze nevyřeší a dopravu z centra neodkloní. Podle dat TSK totiž projíždí Prahou přes magistrálu jen 12,6 procenta aut. Představa, že většina řidičů vjíždí na magistrálu u Kačerova a vyjíždí z ní u Vychovatelny při cestách napříč Prahou, je mylná. Průjezdy přes centrum jsou převážně vnitroměstskou dopravou. Žádný okruh prostě neumí konvertovat zdrojovou/cílovou dopravu na tranzitní a výrazně ulevit svou samotnou existencí magistrále,“ napsal na sociální síť X.
Dostavbu okruhu podporuji, ale pojďme si nalít čistého (tichého 🙂) vína. Okruh sám o sobě dopravu v Praze nevyřeší a dopravu z centra neodkloní. Podle dat TSK totiž projíždí Prahu přes magistrálu jen 12,6 % aut.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) September 11, 2023
Představa, že většina řidičů vjíždí na magistrálu u Kačerova a… pic.twitter.com/t3apVacEJg
Také analýza do roku 2050 ukazuje, že okruh jako celek klid na silnicích v centru metropole nepřinese. „Dosažené intenzity v dlouhodobém výhledu ukazují, že i po dostavbě nadřazeného komunikačního systému, či jeho zkapacitnění, dojde k jeho postupnému saturování,“ píše se v dokumentu. Experti upozorňují, že se na komunikace uvnitř silničního okruhu zvýší tlak.
Kasl: Za pár let nebudeme mít z čeho stavět dálnice. Kámen dochází, je třeba tlačit na vládu
Pokud neumožní úřady stavařům recyklovat suroviny, nastane během několika let nemalý problém. Kvůli tomu, že se v Česku již takřka 40 let neotevřel jediný kamenolom, nebudou mít stavební firmy materiál pro výstavbu silnic a dálnic. Chybí totiž certifikace u potenciálně recyklovatelných materiálů, co se požárních či akustických vlastností týče. Na zářijovém Summitu udržitelnosti skupiny Saint-Gobain před tím varoval architekt a bývalý pražský primátor Jan Kasl.
Takové předpovědi jsou podle politiků předčasné. „Rok 2050 je poměrně daleko. Možná dál, než se zdá. A je možné, že vývoj nabere takové tempo, že už lidi auta ani řídit nebudou. Každopádně je potřeba vývoj dopravy v hlavním městě stále sledovat a vyhodnocovat. A na základě relevantních dat rychle reagovat. Stát se může všechno, ale jen ten, kdo je připraven, není překvapen,“ myslí si Prokop.
Také Sedeke upozorňuje na to, že se prognóza týká poměrně vzdáleného období. „Přesnost odhadu situace v roce 2050 je ovlivněna mnoha věcmi. Do hry vstupují faktory, jako je vývoj společnosti. Myslím tím způsob života. Jaký bude rozsah práce z domova, způsoby trávení volného času nebo technický vývoj. Lze například s jistotou říci, že vývoj autonomně řízených aut nepochybně ovlivní způsob jejich využívání,“ řekl Sedeke.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Růst Středočeského kraje zatěžuje Prahu. Studie má pomoci odvrátit hrozivý scénář, říká Hlaváček