V pražské hromadné dopravě platí od minulého týdne další omezení spojů. Přestože kvůli epidemii znatelně ubylo cestujících a vedení města tvrdí, že nepozoruje žádné problémy, odborníci před tímto rozhodnutím varují. Je to podle nich bezohledné a občany občasné jízdy v přeplněné MHD demotivují od všeobecného dodržování pravidel.
Při čekání na metro se každých pár minut ozývá nahrávka se žádostí o dodržování dvoumetrových rozestupů, pokud je to možné. To však sám dopravní podnik svým cestujícím ještě více stěžuje. V době, kdy v České republice řádí mnohem nakažlivější britská mutace, dojde logicky naopak k větší koncentraci lidí.
Metro totiž ve špičkách prodloužilo intervaly na takzvaný prázdninový provoz. Město ale trvá na tom, že to žádné problémy nepřineslo. „V metru došlo k mírnému prodloužení mezi jednotlivými vlaky. Na lince C o 10–20 sekund, na lince B o 20–30 sekund, na lince A o 30–40 sekund. Nepozorujeme od středy žádné problémy,“ sdělil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) CNN Prima NEWS.
Věří, že je současná kapacita více než dostatečná. „Již předtím platila různá omezení. Poptávka je nyní o 70 % nižší a současné nastavení dopravních výkonů je na úrovní letních prázdnin, kdy se provoz dimenzuje na pokles cestujících o pouhých 20 %, takže stále jezdíme více než třikrát více, než je skutečný pokles cestujících,“ obhajoval náměstek rozhodnutí.
Podle koaličního zastupitele Jiřího Pospíšila (TOP 09) se jedná o kompromis mezi epidemiologickými opatřeními a finanční zátěží, která dopadá na dopravní podnik. Připomněl prázdné vozy, které jezdí po zákazu vycházení po 21. hodině.
Bezohlednost a krátkozrakost, hodnotí krok odborníci
Podle odborníků však budou mít podobné kroky nepříjemné důsledky. „Je to projev naprosté bezohlednosti a krátkozrakosti. Podnikům a jejich vlastníkům či zřizovatelům jde jen o snížení nákladů a nezajímá je, kolik peněz to bude stát celou společnost ani kolik to bude stát životů. Není to jenom MHD. Vláda tohle zase totálně zanedbala a vše nechala na sobeckém rozhodování jednotlivých podnikatelských subjektů,“ sdělil CNN Prima NEWS evoluční biolog Jaroslav Flegr.
Chyba je podle něj především na straně státu. „Chápu, že podniky mají povinnost hájit zájmy majitelů s péčí řádného hospodáře, ale tohle mělo být ošetřené na centrální úrovni. Tam se měl vydat předpis, že ve voze nesmí být více než určitý počet osob na metr čtvereční,“ vysvětlil.
„Současná praxe nejen napomáhá šíření epidemie, ale především podrývá autoritu státu a ničí důvěru občanů v protiepidemická opatření. Proč by měli lidé dodržovat opatření třeba na pracovištích, když se poté musí mačkat v přeplněném autobuse. Škoda tedy nenastává jen v těch konkrétních autobusech nebo tramvajích. Možná ještě větší škody nastávají v myšlení lidí a jejich ochotě podřizovat se protiepidemickým opatřením. A bez této ochoty budeme epidemii zvládat jen těžko,“ dodal.
K situaci se vyjádřil také dopravní expert Ondřej Matěj Hrubeš. „V situaci, kdy jsou české nemocnice na pokraji totálního kolapsu a ve společnosti panuje zcela přirozená obava o zdraví, je jakékoliv omezení MHD dílem nezodpovědného přístupu zástupců města, především primátora samotného a jeho náměstka za dopravu,“ napsal na svém webu MHD86.
Cestuje se více než před rokem
Přestože Praha přichází s omezováním spojů, pražský podnik přiznává, že se cestuje více než během první vlny, která začala přibližně před rokem.
🚇 Aktuální využití linek metra v Praze a mírné prodloužení intervalů metra od středy 10. 3. 2021. ↘️ Využití linek...
Posted by Pražská integrovaná doprava on Monday, March 8, 2021
„Loni na jaře se tedy jednalo o propad o necelých 85 %, respektive naopak metro v době loňského jarního lockdownu o pracovních dnech využívalo v průměru kolem 16 % cestujících ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. Mobilita osob během letošního lockdownu je poněkud jiná, i když je ještě brzy na celkové hodnocení dopadu aktuálního lockdownu na mobilitu cestujících,“ sdělila CNN Prima NEWS mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková..