Řidiči osobních automobilů si od příštího roku za dálniční známku výrazně připlatí. Změny se však netýkají nákladní dopravy, jelikož by podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v tomto případně došlo k překročení limitů EU. Stát se proto chce více zaměřit na efektivní výběr sankcí za přetížené kamiony, které české dálnice neúměrně zatěžují, a tím je poškozují.
„Poplatky za mýto jsou dnes samozřejmě vyšší než u osobních vozidel. Kamiony platí prakticky přesně za každý ujetý kilometr. Výše této ceny je určena Eurovinětou a Česká republika je na stanoveném limitu. Nemůže proto mýto zvýšit,“ vysvětlil Kupka na pátečním setkání s novináři.
ČTĚTE TAKÉ: Cena dálniční známky se zvýší o 800 korun. V dalších letech mají kupóny zdražovat pravidelně
Stát ovšem chce získat od dopravců více peněz za jejich prohřešky. „Chceme změnit podmínky pro efektivní výběr sankcí za přetížené kamiony. V tuto chvíli máme šest vah na dálniční síti a stavíme sedmou. Do konce příštího roku bude jako novinka sloužit dvanáct vysokorychlostních vah, které se chystáme využívat k okamžitému automatickému systému sankcí a také k tomu, aby policie následně mohla řešit podezření na překročení povolené hmotnosti. Podaří se tím přispět k tomu, aby kamiony dodržovali to, co mají,“ vysvětlil ministr.
Dražší dálniční známky
Zatímco si kamiony za české dálnice nepřiplatí, řidiči osobních automobil naopak budou muset sáhnout do peněženky výrazně hlouběji. Konkrétně roční známka zdraží z 1 500 na 2 300 Kč, desetidenní kupon naopak zlevní o 40 korun na 270 Kč a měsíční bude stát 430 místo 440 korun.
PŘEHLEDNĚ: Další problémy kvůli opravám Barrandovského mostu. Kudy povedou objížďky?
Stavaři se o víkendu znovu vrátí na Barrandovský most kvůli druhé fázi oprav nejvytíženější komunikace v Praze. Vedení metropole navíc varuje, že dopravní komplikace budou letos horší než během loňska. Vyzývá proto řidiče, aby se místu vyhnuli, a nabízí objízdné trasy či linky MHD.
Při stanovení nových cen se Česko muselo řídit evropskou směrnicí Euroviněta, podle níž měsíční známka musí představovat maximálně 19 procent ročního poplatku, desetidenní méně než 12 procent a denní nesmí překročit devět procent. Celkový výnos z prodeje známek by se měl v příštím roce zvýšit o 1,3 miliardy korun z loňských zhruba 5,8 miliardy.
„Hledali jsme kompromis, jak udržet cenu ročního kuponu na dostupné úrovni a zároveň aby krátkodobé známky mohly být významným příjmem za využití dálniční sítě,“ uvedl Kupka. Roční známka nezdražovala od roku 2012 a podle Kupky zvýšení ceny pouze zahrnuje inflaci za posledních deset let. Národní ekonomická rada vlády radila zvýšení ceny na tři tisíce korun.
Do budoucna by se měla cena dálničních známek pravidelně valorizovat tak, aby zohledňovala vývoj inflace. Zvyšovat se bude kumulativně, aby se u roční známky stanovila vždy na celé stokoruny.