Anketa s učiteli. Jaký dárek dostávají k vysvědčení nejčastěji?
Za hodiny pilného vedení si vysloužili panenku v kroji, kytici z klobásek či Malého prince ve valaštině. I takto neobvyklými dary školáci a studenti obdarovávají učitele na závěr školního roku. Ačkoliv si mnozí z pedagogů vzpomenou na nějaký ten kuriózní dárek, většina z nich se shoduje, že od dětí nejčastěji dostávají květiny či bonboniéry. Ty ale nemusejí sednout každému.
„Nejčastěji od dětí dostávám květiny. Ani láhev vína však není neobvyklá,“ uvedl v anketě CNN Prima NEWS učitel matematiky a fyziky ze Základní školy Korunovační v Praze 7 Pavel Majtáň. Ačkoliv květin dostává spoustu, nevidí na nich nic špatného. „I mně jako chlapovi udělají velkou radost. Naopak taková bonboniéra ne, na čokoládu jsem totiž alergický,“ přiznal.
Desítky květin si na závěr školního roku odnáší domů také ředitelka pražského 1. Slovanského gymnázia Taťjana Pergler. „Květiny jsou nádherná věc a nikdy jich není moc. Ráda je přijímám,“ svěřila se profesorka s třicetiletou praxí. Vedle nich od studentů dostává také sladkosti nebo třeba i propisku s knihou. „Neobvyklé dárky dostávám spíše od představitelů národnostních menšin. Přivezou je ze své rodné země a je to úžasná možnost, jak poznat kulturu jejich národa,“ popsala. Jako příklad uvedla panenku v národním kroji.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Apokalyptické scénáře se blíží? Roboti provázejí památkami i obsluhují v hotelích
„Studenti jsou schopni vymyslet skutečně kuriózní dárky, které byste nečekali. Od svého maturanta jsem zrovna dostal knížku Malý princ ve valaštině a už se moc těším, až si ji přečtu,“ řekl Antonín Bulka, který na 1. Slovenském gymnáziu vyučuje český jazyk a literaturu. Jednou prý od studentů dostal i zapalovač Zippo s gravírováním.
Zajímavou zkušenost s dárky od žáků má také učitel matematiky a prvovědy z pražské Základní školy Heřmánek Miroslav Zakraban. „Květiny moc nedostávám. Spíš salámy, klobásky, poukázky na knihy nebo lahev vína,“ uvedl. Květiny prý ani nemá moc v oblibě. „Stejně za chvíli uvadnou,“ upřesnil. Jeho nejoblíbenějším dárkem ovšem byla kytice z klobásek. „Děti vždy poznají, čím udělají učiteli radost,“ dodal Zakraban s úsměvem.
Některé školy zaznamenávají nový trend
Naopak jeho kolegyně Miroslava Adamcová si na květinách potrpí. Nejvíce má prý ráda růže. Potěšit ji však dokáže každý dárek. „Málokdo mi dává bonbony, protože jsme se dohodli, že nejsou úplně nejlepším dárkem pro učitele. Většinou totiž zůstanou ve škole a pak se jí v krizi, a to není úplně nejlepší. Ale dostáváme kytičky, to je moc hezké. Mám nejradši, když dostanu nějakou růži, ty mám moc ráda. Ale každá kytička je nádherná, protože je za ní to dítě, které nám ji dává,“ uvedla.
Jelikož květin dostává 30. června opravdu hodně, dělí se o ně i se zbytkem kolektivu. „Aby je dostaly třeba i kolegyně ze školní jídelny. Snažíme se, aby závěr roku měli hezký všichni,“ sdělila.
Mnohé učitele těší také dárky, které jejich studenti vyrobí vlastníma rukama. Mohou to být třeba korálky, ručně vyrobená mýdla či věci z keramiky.
„Dnes je nový trend. Moje třída už mi dárek dala. Letos jsem dostala lístky na koncert kapely Lucie. Kytičky však dostáváme také. Většinou se však rodiče spojí a vymyslí nějaký společný dárek,“ popsala své zkušenosti učitelka ze Základní školy Dlouhý Most v Libereckém kraji Martina Olekšáková.