Naočkovat jednoho člověka proti nemoci COVID-19 je z 20 procent medicína a ze zbylých 80 procent byrokracie, stěžují si lékaři v očkovacích centrech. Osloveným doktorům vadí především systém Reservatic, ve kterém musí v souvislosti s očkováním pracovat. Nemohou si v něm například vyhledávat očkované či měnit časy rezervací, což jim způsobuje nemalé potíže.
Problémy mají také například s očkováním cizinců, kdy papírování kolem podání dávky může často trvat i 15 minut. V malých očkovacích centrech to tak zbytečně zdržuje tolik potřebné samotné očkování.
„Ten poměr medicíny vůči papírování je tak dvacet ku osmdesáti. Očkování je samo o sobě rychlovka, problém je však papírování. V případě cizinců je to kvůli němu ještě složitější a může trvat klidně i 15 minut. My jsme malé očkovací centrum a očkujeme kolem dvou set lidí denně, tak si umíte představit, kolik je s tím práce. Výhodu mají velkokapacitní centra, která mají dostatek personálu právě na papírování,“ sdělila pro CNN Prima NEWS lékařka z očkovacího centra, která si nepřála být jmenována.
Jako velkou překážku k vykonávání své práce vidí lékaři v očkovacích centrech systém Reservatic, ve kterém musí pracovat. Nepovažují jej za uživatelsky příliš přívětivý. „Ten systém, ve kterém jsme nuceni pracovat, je strašlivý, například je naprosto děravý. Sice se neustále vyvíjí, ale pomalu. Komplikovaný je například přesun termínu pro očkovaného, nebo nemožnost v něm hledat pacienty,“ svěřil se další z lékařů, který si rovněž nepřál být jmenován.
Přesun prvního termínu očkování by neměl být problém, jenže systém Reservatic to prý velmi zdržuje. Snadno přesunout lze pouze den, problém nastává, když chce lékař změnit konkrétní hodinu. Daného člověka musí ze systému vymazat, poté si vyexportuje jeho údaje v excelové tabulce, kterou musí znovu do systému nahrát. Systém však nabízí možnost exportu do dvou různých tabulek, když si lékař rozklikne tu špatnou a pacienta ze systému vymaže, nemůže jej již vrátit.
Problémem je pro lékaře údajně také hledání jednotlivých pacientů. Nelze je vyhledat podle jména, ale prý pouze podle čísla pojištěnce či jeho ID, které nemá lékař k dispozici. Redakce CNN Prima NEWS se obrátila také na ministerstvo zdravotnictví k otázkám kolem složitého systému Reservation, odpovědi však do uzávěrky tohoto článku zatím nepřišly.
Nejednotný systém
Jednotlivé aplikace navíc nejsou sjednocené a lékaři musí pracovat s dalšími. Nejprve s klinickým informačním systémem, dále musí po očkování vepsat veškeré informace do systému ISIN, což je pro lékaře manuální proces. Doslova peklem nazývají situaci, kdy do systému musejí zadávat údaje o cizincích, kteří žijí v ČR. Týká se to především Slováků či členů vietnamské komunity.
Do systému musí vepisovat také telefonní čísla pacientů, díky čemuž se může pacient dostat ke svým údajům o očkování a v budoucnu si je stáhnout například do svého covid pasu. Bez toho, aniž by bylo jejich telefonní číslo v systému, se ke svým údajům nedostanou. „Očkujeme od února a nikdo nám neřekl, že tam musíme číslo dávat. Zadávali jsme to tedy zpětně a zabralo nám to mraky času,“ říká lékař z očkovacího centra.
Život před závorou
Lékaři popisují, že takhle vypadá očkovací systém takzvaně za závorou. Samotní lidé, kteří se chtějí nechat naočkovat, vidí pouze systém před závorou a ani ten prý není uživatelsky přívětivý. Registrace k očkování v situaci, kdy se člověk potřebuje trefit alespoň přibližně do konkrétního termínu, může působit trochu jako vabank. Oficiální státní web od ÚZIS uvádí pouze kusé informace, ze kterých si člověk příliš neodvodí, kdy se v daném očkovacím centru může dostat na řadu. Konkrétní termín získá až po registraci.
V tomto směru přehledný web vznikl pod záštitou ČVUT, na němž se lidé snadno dozví, jak dlouho se v daném očkovacím centru čeká na registraci či jaké je zatížení místa, kde se udává počet týdnů, který je v daném očkovacím centru potřebný k naočkování všech lidí ve frontě.