Turnaj MČR v mobilních hrách
Milovníci mobilních her se radují. V pátek začíná finále Samsung Mistrovství České republiky v mobilních hrách. Vyjdou z něj šampioni karetního titulu Hearthstone i taktické střílečky Brawl Stars. Přímé přenosy mohou diváci sledovat na Twitch kanále agentury Playzone, na HbbTV televizních stanic Prima a na Facebooku Prima Cool.
Lukáš Pleskot, zakládající člen a předseda České asociace esportu říká, že o fenoménu se poprvé začalo mluvit už v roce 2000. „Tehdy se tomu říkalo gaming nebo pro-gaming. Nyní je to esport. Mobilní hraní má ale trochu kratší tradici, jedná se o pátý ročník. Soutěžní hraní na mobilních hrách je progresivní a já si myslím, že má velkou budoucnost,“ řekl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS Pleskot.
Revoluce v gamingu je tady. 5G sítě změní způsob, jakým hrajeme videohry
Mobilní síť nové generace přinese revoluci v gamingu. Už nebude záležet na tom, jak výkonné máme herní vybavení, bude stačit klidně starší mobilní telefon nebo notebook. Podívejte se, jak by taková budoucnost mohla vypadat.
Popularitu esportu podle něj dodaly streamovací platformy. „To, že mohu esport sledovat, nejen hrát, ale konzumovat obsah a dívat se, jak hrají nejlepší. Naše agentura tady od roku 2015 vidí obrovský rozvoj,“ sdělil Pleskot.
I v Česku máme esportové šampiony
Zatím se ale fenomén neprobojoval do světově známých sportovních struktur jako třeba olympiáda. „Probíhá velká diskuse, jestli se mají sport a esport prezentovat společně. Osobně si myslím, že z krátkodobého hlediska by to esportu pomohlo, přiblížili bychom ho širší veřejnosti. Z dlouhodobého hlediska je ale dost možné, že esport sport výrazně přeroste a nebude to potřeba,“ mínil Pleskot.
Mobilní esport a telefonní videohry nabírají na popularitě
Hraní videoher je celosvětovým fenoménem, kterému se dennodenně oddávají desítky milionů osob. Zásadní podíl na tom mají především mobilní telefony, které solidním tempem začínají nahrazovat tradiční platformy, tedy herní konzole a počítače.
Esportem si v zahraničí mohou hráči slušně vydělat, v Česku jsme oproti světovým trhům podle Pleskota pozadu. „Za poslední roky tady vzniklo několik profesionálních týmů. Hráči se činnosti mohou věnovat na plný úvazek a rozvíjet se. I partneři do tohoto odvětví postupně vstupují, objem peněz tu narůstá,“ popsal Pleskot.
Česko už dokonce má i své esportové šampiony. „V karetní hře Hearthstone je jím hráč Jarla, který se účastní víkendového mistrovství České republiky. Je světovým hráčem, který se dostal na velký globální turnaj,“ vysvětlil Pleskot.
Hearthstone a Brawl Stars mají tradici
Právě mistrovství je pro hráče mobilních her velkou událostí. Letos bude probíhat čistě on-line. Vybrány na něj byly právě hry Hearthstone a Brawl Stars. „Vždycky se odráží i celková hranost ve světě a zájem o hry. Musí mít i soutěžní mód, ne každá hra se dá pojmout kompetitivně, můžete si jí zahrát jen pro zábavu. Hry Hearthstone a Brawl Stars jsou jedinečné, soutěžní model je v nich velmi propracovaný a mají tradici,“ objasnil Pleskot.
Pokud chce být hráč v tomto odvětví úspěšný, musí být podle předsedy České asociace esportu zkušený, ale mít i konkrétní schopnosti. „Musí mít nahráno spoustu hodin, mít určitý talent, schopnost uvažovat logicky, mít vypěstované reflexy. Za hrou Hearthstone stojí velmi logické a taktické myšlení, dobří jsou v ní třeba šachisté,“ uvedl Pleskot.
S věkovým limitem je to u esportu podle Pleskota podobné jako ve sportu, nejde ho dělat celý život. „Soutěžní hraní má věkové limity z toho hlediska, do kdy ho můžu dělat na špičkové úrovni. Víme, že ve hře Brawl Stars máme mladší publikum od třinácti do osmnácti let. U Hearthstone jsou nejlepší hráči mezi dvaceti a třiceti lety. Obecně se ve světě esportu dá říct, že pokud je mi třicet, nemám už takovou šanci proti nastupující mladší generaci, je to ale individuální,“ doplnil Pleskot.