Neoddělitelný souputník Jamese Bonda se sice v sérii objevil vícekrát, jen jeden kus Astonu Martin DB5 byl ale tím prvním. Donedávna byl považován za ztracený, nyní se ale objevil a jeho cena by prý měla atakovat 25 milionů dolarů, tedy skoro 550 milionů korun.
Slavné artefakty vyrobené pouze v jediném exempláři nebo s ojedinělým příběhem jsou obvykle považovány za nejcennější. A nedej bože, když prostě zmizí z povrchu zemského. Takto se (až na podruhé) podařilo odcizit Zlatou Niké, původní trofej pro fotbalové mistry světa, neznámo kam se vypařil také čtvrtý exemplář jednoho z nejdražších aut všech dob, Bugatti Type 57 SC Atlantic La Voiture Noire. Mezi nesmírné ztráty se donedávna řadil také Aston Martin DB5, se kterým Sean Connery jezdil coby James Bond v proslulém Goldfingerovi. Teď se zdá, že by tento titán mezi automobilovou šlechtou mohl být přece jen vydán u pomyslného okénka „Nálezy.
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Aston Martin DB5 z bondovky Goldfinger z roku 1964 Zdroj: Aston Martin
Vyzbrojit, odzbrojit a znovu vyzbrojit
Ve skutečnosti existovaly až čtyři exempláře typu DB5, které Aston Martin zapůjčil štábu. Dva sloužily k natáčení a dva k reklamním účelům. Jen jeden však byl vybaven zázračnými technologiemi, díky nimž filmový hrdina zdolal všechny překážky. Vzpomeňme výsuvné kulomety, řezač pneumatik, katapultovací sedadlo, kouřovou clonu či rozprašovače vody a oleje. Po skončení natáčení vrátil štáb všechny DB5 britské automobilce, která je uvedla do původního stavu a prodala.
Majitel, který koupil právě model původně vybavený filmovými specialitami, si však dobře uvědomil sběratelský potenciál tohoto auta, proto neváhal obnovit jeho filmovou podobu a podle dobových dokumentů vrátil na palubu všechny zbraňové a taktické technologie. Později auto prodal.
Takto DB5 střídal majitele několikrát až do roku 1986, kdy ho za 250 tisíc dolarů, což by v dnešních cenách činilo asi 650 tisíc dolarů, koupil v aukci jistý Anthony V. Pugliese, kalifornský realitní magnát a vášnivý sběratel památek popkultury a showbyznysu. Od té doby stál Bondův „Goldfinger DB5“ v jeho garáži. Pugliese neváhal a vzácný solitér dal pojistit na 16násobek tehdejší hodnoty. To vyvolalo podezření na snahu o pojistný podvod.
Nejvíce práce měli úpravci s instalací vystřelovacího sedadla spolujezdce. Za své musel vzít kus střechy. Zdroj: Aston Martin
Nejvíce práce měli úpravci s instalací vystřelovacího sedadla spolujezdce. Za své musel vzít kus střechy. Zdroj: Aston Martin
Na stopě zločinu
Obavy z možného pojistného podvodu zesílily poté, co v noci z 18. na 19. června 1997 auto náhle zmizelo z hangáru na letišti Boca Raton na Floridě, kde bylo garážováno. Pachatelé šli na jistotu. Přestože se ve stejném prostoru nacházela i jiná cenná vozidla, jejich zájmu se „těšil“ jen Bondův Aston Martin. Zloději prořízli plot a dveře hangáru otevřeli bez násilí. Filmový speciál byl v perfektním stavu, takže ujeli přímo s ním. Jedinými stopami, které po nich zůstaly, byly stopy pneumatik.
Hledáte auto se slevou? Největší dnes dostanete u oblíbené značky Jamese Bonda
Koupit si auto, jaké vám budou sousedi závidět, a ještě notně ušetřit? Nic není nemožné. U supersportů je možné získat opravdu výrazné slevy, ovšem výsledná částka stejně není úplně nízká.
A protože vyšetřovatelé nezjistili žádnou souvislost mezi Pugliesem a tím, co se odehrálo, pojišťovna mu vyplatila 4,2 milionu dolarů. Zároveň vypsala odměnu 100 tisíc dolarů pro toho, kdo by vyšetřovatele přivedl na stopu a pomohl odcizené vozidlo najít.
Odměna se postupně zvyšovala, protože raketovým tempem rostla i cena filmového Astona. Některé teorie tvrdily, že vozidlo bylo nákladním letadlem odesláno do zámoří. Do děje se zapojil i Christopher Marinello, výkonný ředitel Art Recovery International, známý jako „lovec uměleckých děl“. V srpnu loňského roku, po 24 letech, oznámil, že má indicie, které ukazují, že vozidlo by se mohlo nacházet na Blízkém východě. Nakonec oznámil, že vozidlo našel, že výrobní číslo se shoduje, že je součástí soukromé sbírky a že je přesvědčen, že současný majitel netuší, že vozidlo pochází z trestné činnosti.
Aston Martin DB5 poháněl čtyřlitrový řadový šestiválec o výkonu 330 koní. Zdroj: Aston Martin
Happy end?
Pokud se skutečně prokáže pravost nalezeného exempláře DB5, nového majitele jeho vykoupení rozhodně nepřijde lacino. Odhadovaná cena tohoto „svatého grálu“ Jamese Bonda se dnes odhaduje na více než 25 milionů dolarů! To zároveň vysvětluje, proč byla pojišťovna ochotna investovat obrovskou částku do jeho vypátrání. „Myslím si, že bychom měli vynaložit maximální úsilí na diskrétní a důvěrnou diskusi o tom, jak očistit pověst tohoto ikonického vozidla,“ řekl Marinello ve starším rozhovoru pro The Telegraph. Svatá pravda.