Na důstojné dálniční spojení Česka s polskou Vratislaví čekají řidiči desítky let. Přestože se dálnice D11 k polským hranicím již v prosinci výrazně přiblíží, na kompletní napojení si budou muset Češi počkat až do roku 2028. Naopak Poláci už na své rychlostní silnici S3 pokládají u českých hranic asfalt a brzy budou moci dálniční úsek otevřít řidičům. Situace tak paradoxně může na nějaký čas znepříjemnit život řidičům a obyvatelům obcí na Trutnovsku.
Polsko předpokládá, že dálnici u Lubawky dokončí v roce 2023. Zprovozní ho tak nejméně o dva roky dříve než úsek Jaroměř–Trutnov. Stavba dálnice je u českých hranic v plném proudu, jak dokládají fotografie na stránkách Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, tedy polské obdoby Ředitelství silnic a dálnic.
Vznikne další dálnice na Moravu? Podívejte se na dopravní priority nové vlády
Připravovaný kabinet Petra Fialy nešetří v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury svými sliby. Koaliční program, který předchází programovému prohlášení vlády, naznačuje, jakým směrem se budou kroky vlády v oblasti dopravy ubírat. Koalice však zatím nepřichází s žádnými projekty, na kterých by už nepracovaly vlády minulé. Podle předběžných spekulací by se měl novým ministrem dopravy stát Martin Kupka (ODS).
Češi si ale na napojení počkají. Návazný úsek do Trutnova by se sice mohl otevřít už za čtyři roky, ale další napojení k Jaroměři bude zřejmě hotové až v roce 2028. Pozitivem je alespoň to, že mezi Hradcem Králové a Jaroměří se dálnice dokončí už letos, jde o 22 kilometrů.
K dokončení celé dálnice D11 na české straně pak bude zbývat ještě necelých 41 kilometrů v úseku od Jaroměře přes Trutnov až ke státním hranicím s Polskem. „Dokončení celé dálnice D11 postupně zrychlujeme díky liniovému zákonu. Z původního termínu 2029 se tak dostáváme k otevření úseku u polských hranic do konce roku 2025,“ přiblížil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro CNN Prima NEWS.
Přetížené Trutnovsko
Zatímco aktuálně trápí kvůli tranzitní dopravě z Polska do Čech přetížená doprava především okolí Náchoda, po otevření polského úseku dálnice se velký tlak zřejmě přenese na Trutnovsko.
„Důležité pro region je to, že i po uvedení do provozu polské části S3 u hranic, bude stále vedena (dopravní značení) těžká nákladní doprava přes Náchod po I/33 až do plného dokončení D11 nebo do zprovoznění obchvatu Náchoda. Silniční osobní doprava bude využívat silnice I/16 a I/37 na české straně za hraničním přechodem Královec,“ vysvětlil Jemelka.
„Zbylá doprava tedy povede po S3 a navazujících komunikacích v ČR a rozdílné termíny dostavby příhraničních úseků se logicky mohou projevit; děláme nyní vše pro to, aby to bylo co nejméně. Situace byla obdobná před lety v opačném gardu – po dokončení dálnice D1 na české straně česko-polské hranice, kdy nebyla plně v provozu dálnice A1 na polské straně,“ doplnil.
Klíčový silniční tah na východ Čech a dále do Polska je v hlavách projektantů od roku 1939. Stavět se začal v roce 1978, ale hotový stále není. V současné chvíli po dálnici D11 dojedete jen do Hradce Králové, který leží přibližně 70 kilometrů od polských hranic.