Na důstojné dálniční spojení Česka s polskou Vratislaví čekají řidiči desítky let. Přestože se dálnice D11 k polským hranicím již v prosinci výrazně přiblíží, na kompletní napojení si budou muset Češi počkat až do roku 2028. Naopak Poláci už na své rychlostní silnici S3 pokládají u českých hranic asfalt a brzy budou moci dálniční úsek otevřít řidičům. Situace tak paradoxně může na nějaký čas znepříjemnit život řidičům a obyvatelům obcí na Trutnovsku.
Polsko předpokládá, že dálnici u Lubawky dokončí v roce 2023. Zprovozní ho tak nejméně o dva roky dříve než úsek Jaroměř–Trutnov. Stavba dálnice je u českých hranic v plném proudu, jak dokládají fotografie na stránkách Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, tedy polské obdoby Ředitelství silnic a dálnic.
Češi si ale na napojení počkají. Návazný úsek do Trutnova by se sice mohl otevřít už za čtyři roky, ale další napojení k Jaroměři bude zřejmě hotové až v roce 2028. Pozitivem je alespoň to, že mezi Hradcem Králové a Jaroměří se dálnice dokončí už letos, jde o 22 kilometrů.
K dokončení celé dálnice D11 na české straně pak bude zbývat ještě necelých 41 kilometrů v úseku od Jaroměře přes Trutnov až ke státním hranicím s Polskem. „Dokončení celé dálnice D11 postupně zrychlujeme díky liniovému zákonu. Z původního termínu 2029 se tak dostáváme k otevření úseku u polských hranic do konce roku 2025,“ přiblížil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro CNN Prima NEWS.
Přetížené Trutnovsko
Zatímco aktuálně trápí kvůli tranzitní dopravě z Polska do Čech přetížená doprava především okolí Náchoda, po otevření polského úseku dálnice se velký tlak zřejmě přenese na Trutnovsko.
„Důležité pro region je to, že i po uvedení do provozu polské části S3 u hranic, bude stále vedena (dopravní značení) těžká nákladní doprava přes Náchod po I/33 až do plného dokončení D11 nebo do zprovoznění obchvatu Náchoda. Silniční osobní doprava bude využívat silnice I/16 a I/37 na české straně za hraničním přechodem Královec,“ vysvětlil Jemelka.
„Zbylá doprava tedy povede po S3 a navazujících komunikacích v ČR a rozdílné termíny dostavby příhraničních úseků se logicky mohou projevit; děláme nyní vše pro to, aby to bylo co nejméně. Situace byla obdobná před lety v opačném gardu – po dokončení dálnice D1 na české straně česko-polské hranice, kdy nebyla plně v provozu dálnice A1 na polské straně,“ doplnil.
Klíčový silniční tah na východ Čech a dále do Polska je v hlavách projektantů od roku 1939. Stavět se začal v roce 1978, ale hotový stále není. V současné chvíli po dálnici D11 dojedete jen do Hradce Králové, který leží přibližně 70 kilometrů od polských hranic.