Proč nás v dálnicích porazili Poláci? Pomohl jim i fotbalový šampionát, zní z ministerstva

Výstavba dálnic v Česku nejde tak rychle jako v Polsku.

Dálnice v Česku vs. v Polsku

Ostuda. To je slovo, kterým někteří řidiči hodnotí tempo výstavby dálnic u nás v porovnání s Polskem. Za poslední tři roky tam bylo zprovozněno skoro desetkrát víc dálničních kilometrů než v Česku.

Před lety čeští řidiči žehrali na špatnou kvalitu polských silnic. Od té doby se tam ale mnohé zlepšilo a teď nás v tempu oprav, ale hlavně výstavby dálnic, naši sousedé válcují. V roce 2019 bylo v Polsku 1 155 kilometrů dálnic a v Česku 1 300 kilometrů. Do konce loňského roku ale přibylo v Polsku skoro 650 kilometrů nových úseků, v Česku jen 70.

ČTĚTE TAKÉ: Je to definitivní: Na dálnici až 150 km/h, za volant v sedmnácti letech a přísnější tresty

A všímají si toho i sami řidiči. „Moc velké tempo u nás není,“ uvedl pro CNN Prima NEWS jeden z dotázaných šoférů. A další mu dal za pravdu. „Třeba konkrétně Polsko, tak tam ty pokroky byly očividné a znatelné.“

V loňském roce se v Česku postavilo pouhých 21 kilometrů nových dálnic. Stále například chybí napojení z Prahy přes Hradec na Polsko. Na úsek u Trutnova zatím není vybraný zhotovitel. Dálnice D11 končí u Jaroměře, kde z ní řidiči musejí sjet. Napojení dál na Trutnov a státní hranici s Polskem bude hotové asi v roce 2027. Avšak Poláci z druhé strany se k ní připojí už o tři roky dříve.

Podle místních dělníci na polské straně pracují prakticky pořád. „Dělají až do šesti hodin do večera. I v těch největších parnech, co byla,“ nechali se lidé slyšet. A podle nich je ostuda, že na české straně se nic takového neděje.

„Poláci nejsou rychlejší ve stavbě, ale v přípravě dálnic, což je téma, které je palčivé a důležité u nás,“ vysvětloval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Polákům prý také ve výstavbě dálnic znatelně pomohlo mistrovství Evropy ve fotbale v roce 2012. „Polsko má díky mistrovství Evropy ve fotbale legislativu, která upřednostňuje veřejný zájem nad soukromým vlastnictvím a ekologickými aspekty,“ pokračoval Jemelka. Jinými slovy – Polsko využívá zcela běžně institut vyvlastnění, což je u nás krajní řešení. Jenže právě proto příprava staveb trvá až 12 let.

Tagy:
dálnice Polsko řidiči výstavba Česko Ministerstvo dopravy České republiky