reklama

Porovnali jsme novou Škodu Fabia s úhlavními konkurenty. Výsledek nás překvapil

Čtvrtou generací Škody Fabia jsme jezdili ještě v zamaskované podobě, důkladně jsme ji proměřili, známe její nabídku motorizací a také nejdůležitější parametry. Do úplného složení této mozaiky však stále chyběly dva nejzásadnější dílky – jak bude malý hatchback vypadat a kolik bude stát. I to už ale po úterním slavnostním odhalení víme. Rozhodli jsme se proto srovnat žhavou českou novinku s největšími konkurenty na českém trhu.

reklama

Fabia je pro mladoboleslavskou automobilku stěžejním modelem, což potvrzují i slova Thomase Schäfera, předsedy představenstva společnosti Škoda Auto: „Fabia je nedílnou součástí našeho portfolia již více než dvacet let. Ztělesňuje také ústřední hodnoty značky Škoda. Čtvrtá generace má všechny předpoklady k tomu, aby pokračovala v úspěchu předchozích modelů. Nabízí vice místa než konkurenční vozy, skvělé možnosti konektivity, nové asistenční systémy a emocionální vzhled. Zkrátka vše, co řidič potřebuje – a ještě něco navíc.“

Abychom zjistili, zda je nová Škoda Fabia lepší než konkurence, porovnali jsme očekávanou novinku letošního roku se třemi malými hatchbacky, které jsou v tuzemských prodejích hned za ní. Konkrétně se jedná o Renault Clio, Dacii Sandero a Toyotu Yaris.

Navenek průměrná, uvnitř obr

Fabia stojí poprvé ve své historii na koncernové platformě MQB A0, která inženýrům dala více prostoru pro seberealizaci. Díky tomu mladoboleslavský hatchback zaznamenal výrazné zvětšení karoserie, ale i místa uvnitř. Nyní vůz měří 4108 milimetrů na délku, 1780 milimetrů na šířku a 1460 milimetrů na výšku. Rozvor náprav ukrajuje 2564 milimetrů.

Ve srovnání s trojicí rivalů je Fabia jednoznačně nejdelší. Následuje Dacia Sandero s 4088 milimetry, Renault Clio s 4050 milimetry a vůbec nejkratší je Toyota Yaris s 3940 milimetry. Ostatním rozměrům exteriéru už Škoda nekraluje a spadá spíše do průměru. Za celkově nejmohutnější lze považovat Dacii, jelikož je nejširší, nejvyšší a má rovněž nejdelší rozvor náprav. Naopak nejdrobnější je kolínská Toyota.

V interiéru si však Fabia bere prvenství zpět. Ve všech měřených parametrech tvrdě dominuje. Nabízí nejdelší podélnou prostornost (148 cm), tedy nejvíce místa na nohy v první a druhé řadě sedadel, nejširší kabinu, a to jak vpředu (148 cm), tak i vzadu (128 cm), a překvapivě se chlubí také nejlepšími hodnotami v rámci výšky ve druhé řadě sedadel (95 cm). Špatně si ale nevede ani Sandero, které cestujícím poskytuje jen o něco málo menší interiér. Hůře už je na tom Clio a Yaris.

Zásadní rozdíly panují v objemu zavazadelníku. Jasně tady vítězí Dacia s 410 litry, na druhé pozici se umístila Škoda s 380 litry, na třetím místě pak Renault s 300litrovým kufrem a poslední je opět Toyota s 286 litry.

Ani levná, ani drahá

Nová Škoda Fabia se v České republice prodává od 329 900 korun. Tato částka odpovídá základní výbavě Ambition, tříválcovému benzinovému atmosférickému motoru 1.0 MPI o výkonu 59 kW a pětistupňové manuální převodovce. Vstupní provedení Ambition není žádné „holátko“, obsahuje mimo jiné LED hlavní světlomety, přední mlhovky, dekorační fólie na B-sloupcích, bluetooth, asistenty udržování jízdního pruhu a rozpoznání únavy, nastavitelný omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken i vyhřívaných zrcátek, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce či 6,5palcový infotainment Swing s digitálním radiopříjmem a čtyřmi reproduktory.

Podobný poměr cena/výbava nabízí také Renault Clio, který je dostupný od 315 tisíc korun rovněž s pětistupňovým manuálem a atmosférickým zážehovým agregátem. Ten je však u Francouze naladěný na nižší výkon, konkrétně na 49 kW. Základní verze Zen se pyšní například full LED předními světlomety, systémem aktivního nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů, systémem upozorňujícím při opouštění jízdního pruhu, manuální klimatizací, rádiem s barevným dotykovým displejem o velikosti sedm palců nebo třeba šestnáctipalcovými ocelovými disky kol.

Nejdražším, ale zároveň nejlépe vybaveným konkurentem Škody Fabia je v tomto porovnání Toyota Yaris startující na částce 350 tisíc korun. Zákazník se může těšit na atmosférický benzinový tříválec o výkonu 53 kW, na pětistupňovou manuální převodovku a na celou řadu výbavových prvků. Základní variantu Active krášlí kupříkladu anténa ve tvaru žraločí ploutve, multifunkční kožený volant, barevný dotykový displej, klimatizace a hlavně je doslova obrněna armádou asistenčních systémů, jako jsou vyspělý předkolizní bezpečnostní systém s rozpoznáváním chodců a cyklistů, asistent pro udržení v jízdním pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, inteligentní adaptivní tempomat či automatické přepínání dálkových světel.

Náš čtyřlístek uzavírá Dacia Sandero s absolutně nejnižší pořizovací cenou 239 900 Kč. Zákazník si však musí vystačit s litrovým atmosférickým zážehovým tříválcem o výkonu 49 kW, pětistupňovým manuálem a opravdu strohou výbavou. Smířit se budete muset s nelakovaným předním nárazníkem, klikami dveří nebo zpětnými zrcátky, která se samozřejmě nastavují ručně. Zadní sedadla jsou nedělená a je tedy nutné je sklápět jako celek. Zapomeňte na klimatizaci či tempomat, elektrická jsou jen přední okénka, chybí rádio, volant je nastavitelný jen výškově. Není tu ani centrální zamykání či dálkové ovládání.

Samozřejmostí jsou však prvky pasivní a aktivní bezpečnosti, které jsou vesměs povinné, jako třeba ABS, ESP, systém e-Call nebo sada airbagů. Nejlevnější Dacia Sandero umí i samočinně brzdit, pokud hrozí čelní náraz. Nechybí Isofix pro dětské sedačky. Překvapivě jsou ve výbavě elektricky ovládaná přední okna, palubní počítač nebo omezovač rychlosti. Vnějšek vozu pak dozdobí denní svícení a potkávací světlomety z LED diod.

Časem i sportovní verze

Čtvrtá generace Škody Fabia bude zatím k mání pouze ve dvou výbavových stupních. Ten první, Ambition, jsme si již představili, nyní se pojďme podívat na „luxusnější“ Style. Za příplatek 30 tisíc korun vůz doplní třeba o litá kola, kožený volant, ambientní osvětlení, asistenta rozjezdu do kopce, světelný a dešťový senzor, zadní parkovací senzory, elektrické ovládání zadních oken, loketní opěrku Jumbo box, tempomat, startování tlačítkem, vyhřívaná přední sedadla i trysky ostřikovačů nebo osmipalcový infotainment Bolero se šesti reproduktory.

V nabídce zatím budou tři litrové tříválcové motory o výkonech od 59 do 81 kW – jeden bez turba a dva s turbodmychadlem. Standardem bude manuální pětistupňová převodovka, u výkonnějších agregátů se pak dočkáme šestistupňového manuálu či sedmistupňové automatické převodovky DSG.

Srovnávaní konkurenti už na českém trhu nějakou dobu působí, proto je jejich skladba verzí i motorizací mnohem rozmanitější. Škoda ale do budoucna počítá, že by ceník mohlo rozšířit nejzákladnější provedení Active či některá z motorizací. Příchod sportovně laděné verze Monte Carlo je naplánován na rok 2022, stejně jako silně diskutovaného čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 110 kW. Ten půjde objednávat už od podzimu.

Přehled všech výbav Renaultu Clio najdete zde, Dacie Sandero zde a Toyoty Yaris zde

Tagy:

Hlavní zprávy

Hamáčkovy pokuty za neobsazené byty? Jen předvolební plácnutí, říká politolog

Plán předsedy ČSSD Jana Hamáčka pokutovat majitele neobsazených bytů je podle politologa Lukáše Valeše jen předvolebním plácnutím do vody. S komentátory Miroslavem Koreckým z MF DNES a Martinem Schmarczem z Info.cz se ale shodli, že bydlení je klasické sociálnědemokratické téma. Problém podle nich je, že ČSSD za posledních osm let ve vládě jen slibovala, od činů ale zůstala daleko.

Sledujte předvolební debatu Speciál 360°: Jak se staví k migraci ODS a Piráti?

Hrozí Evropě další velká migrační vlna? Jak se na ni připravit? A nakolik je dění v Afghánistánu bezpečnostním rizikem pro západní svět? To vše bude tématem další předvolební superdebaty na CNN Prima NEWS. Tentokrát budou ve speciálu 360°: Hlas lidu diskutovat Jana Černochová (ODS), Jan Lipavský (Piráti), Robert Šlachta (Přísaha) a Libor Vondráček (Trikolora Svobodní Soukromníci). Debatu můžete sledovat 29. září od 20:15 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. Ani v tomto případě nebude chybět divácká anketa.

Česká policistka během mise v Polsku spáchala sebevraždu. Kvůli šikaně, tvrdí rodina

Mladá a nadějná česká policistka spáchala v poslední den své mise v Polsku loni v říjnu sebevraždu skokem z okna v 11. patře. Co k tomu Kristýnu Litomerickou dohnalo, nikdo neví. Zatímco rodina má důkazy o tom, že šlo o šikanu motivovanou národností i vzhledem, česká policie tvrdí, že důvodem byly osobní problémy. Proč ale policie téměř rok úmrtí kapitánky z cizinecké policie tajila? A vědělo vedení o Kristýniných potížích před tragédií?

Předjíždění cyklistů přes plnou čáru? Stále není jasno, nová vyhláška se upravuje

Přestože předepsaná vzdálenost 1,5 metru při předjíždění cyklistů ještě nevstoupila v platnost, už vzbudila řadu kontroverzí. Novela zákona přesně uvádí, kolik řidič za přestupek zaplatí, jak budou ale policisté přestupky kontrolovat, zatím neobjasnila. Nyní se ministerstvo dopravy snaží v zákoně upravit i pravidla o předjíždění cyklistů přes plnou čáru.

reklama

Domácí zpravodajství

Pohřební klaun či pouštění lodiček. Obliba alternativních smutečních obřadů roste

České pohřby se mění. Stále více Čechů volí místo klasického obřadu v krematoriu alternativní způsob rozloučení. Ať už na louce, u vody, se sázením stromu za zemřelého nebo vypuštěním lodičky po řece. V nabídce je ale dokonce i služba takzvaného pohřebního klauna. Ten nemá za cíl dělat na pohřbu třeskutou legraci, nýbrž s pomocí pozůstalých vytvořit netradiční interaktivní představení.

Maláčová se narodila jako 50letá žena, Fiala je zoufale necharismatický, míní novináři

ČSSD bojuje o to, aby se ve volbách do Poslanecké sněmovny dostala přes kritickou hranici pěti procent. Pomoci jim má i pořad Hustá dvojka, ve kterém vystupuje ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a její kolega Matěj Stropnický. „Maláčová může fungovat na starší lidi, narodila se jako padesátiletá žena. Stropnický pak odvádí mnohem lepší práci, než když byl u Zelených,“ okomentoval dvojici šéfredaktor Mladé fronty Dnes Jaroslav Plesl ve vysílání CNN Prima NEWS.

Babiš: Opozice ohrozila životy našich občanů. Kde berete tu drzost? reagoval Rakušan

Ostrý střet vyvolala debata o pandemickém zákoně, který schválila v tomto roce Poslanecká sněmovna. „Opozice udělala všechno, aby nám zazdila prodloužení nouzového stavu. Ohrozila životy našich občanů,“ řekl premiér Andrej Babiš v pořadu Česko hledá premiéra na CNN Prima NEWS. „Že máte drzost tohle říct. Máte na podrážce otisk bílého kříže,“ kontroval předseda hnutí STAN Vít Rakušan.

Mají mít homosexuálové právo na manželství? Babiš a Fiala jsou proti, Rakušan pro

Homosexuálové by neměli mít stejné právo na svatbu jako heterosexuálové. V debatě Česko hledá premiéra se na tom shodli například Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (ODS), Zuzana Majerová Zahradníková (Trikolóra), Tomio Okamura (SPD) či Vojtěch Filip (KSČM). Proti registrovanému partnerství ovšem nejsou. Pro sňatky všech se naopak vyslovila například koalice STAN a Pirátů nebo šéf Přísahy Robert Šlachta.

reklama