Čtvrtou generací Škody Fabia jsme jezdili ještě v zamaskované podobě, důkladně jsme ji proměřili, známe její nabídku motorizací a také nejdůležitější parametry. Do úplného složení této mozaiky však stále chyběly dva nejzásadnější dílky – jak bude malý hatchback vypadat a kolik bude stát. I to už ale po úterním slavnostním odhalení víme. Rozhodli jsme se proto srovnat žhavou českou novinku s největšími konkurenty na českém trhu.
Fabia je pro mladoboleslavskou automobilku stěžejním modelem, což potvrzují i slova Thomase Schäfera, předsedy představenstva společnosti Škoda Auto: „Fabia je nedílnou součástí našeho portfolia již více než dvacet let. Ztělesňuje také ústřední hodnoty značky Škoda. Čtvrtá generace má všechny předpoklady k tomu, aby pokračovala v úspěchu předchozích modelů. Nabízí vice místa než konkurenční vozy, skvělé možnosti konektivity, nové asistenční systémy a emocionální vzhled. Zkrátka vše, co řidič potřebuje – a ještě něco navíc.“
Abychom zjistili, zda je nová Škoda Fabia lepší než konkurence, porovnali jsme očekávanou novinku letošního roku se třemi malými hatchbacky, které jsou v tuzemských prodejích hned za ní. Konkrétně se jedná o Renault Clio, Dacii Sandero a Toyotu Yaris.
Navenek průměrná, uvnitř obr
Fabia stojí poprvé ve své historii na koncernové platformě MQB A0, která inženýrům dala více prostoru pro seberealizaci. Díky tomu mladoboleslavský hatchback zaznamenal výrazné zvětšení karoserie, ale i místa uvnitř. Nyní vůz měří 4108 milimetrů na délku, 1780 milimetrů na šířku a 1460 milimetrů na výšku. Rozvor náprav ukrajuje 2564 milimetrů.
Ve srovnání s trojicí rivalů je Fabia jednoznačně nejdelší. Následuje Dacia Sandero s 4088 milimetry, Renault Clio s 4050 milimetry a vůbec nejkratší je Toyota Yaris s 3940 milimetry. Ostatním rozměrům exteriéru už Škoda nekraluje a spadá spíše do průměru. Za celkově nejmohutnější lze považovat Dacii, jelikož je nejširší, nejvyšší a má rovněž nejdelší rozvor náprav. Naopak nejdrobnější je kolínská Toyota.
V interiéru si však Fabia bere prvenství zpět. Ve všech měřených parametrech tvrdě dominuje. Nabízí nejdelší podélnou prostornost (148 cm), tedy nejvíce místa na nohy v první a druhé řadě sedadel, nejširší kabinu, a to jak vpředu (148 cm), tak i vzadu (128 cm), a překvapivě se chlubí také nejlepšími hodnotami v rámci výšky ve druhé řadě sedadel (95 cm). Špatně si ale nevede ani Sandero, které cestujícím poskytuje jen o něco málo menší interiér. Hůře už je na tom Clio a Yaris.
Zásadní rozdíly panují v objemu zavazadelníku. Jasně tady vítězí Dacia s 410 litry, na druhé pozici se umístila Škoda s 380 litry, na třetím místě pak Renault s 300litrovým kufrem a poslední je opět Toyota s 286 litry.
Ani levná, ani drahá
Nová Škoda Fabia se v České republice prodává od 329 900 korun. Tato částka odpovídá základní výbavě Ambition, tříválcovému benzinovému atmosférickému motoru 1.0 MPI o výkonu 59 kW a pětistupňové manuální převodovce. Vstupní provedení Ambition není žádné „holátko“, obsahuje mimo jiné LED hlavní světlomety, přední mlhovky, dekorační fólie na B-sloupcích, bluetooth, asistenty udržování jízdního pruhu a rozpoznání únavy, nastavitelný omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken i vyhřívaných zrcátek, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce či 6,5palcový infotainment Swing s digitálním radiopříjmem a čtyřmi reproduktory.
Podobný poměr cena/výbava nabízí také Renault Clio, který je dostupný od 315 tisíc korun rovněž s pětistupňovým manuálem a atmosférickým zážehovým agregátem. Ten je však u Francouze naladěný na nižší výkon, konkrétně na 49 kW. Základní verze Zen se pyšní například full LED předními světlomety, systémem aktivního nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů, systémem upozorňujícím při opouštění jízdního pruhu, manuální klimatizací, rádiem s barevným dotykovým displejem o velikosti sedm palců nebo třeba šestnáctipalcovými ocelovými disky kol.
Nejdražším, ale zároveň nejlépe vybaveným konkurentem Škody Fabia je v tomto porovnání Toyota Yaris startující na částce 350 tisíc korun. Zákazník se může těšit na atmosférický benzinový tříválec o výkonu 53 kW, na pětistupňovou manuální převodovku a na celou řadu výbavových prvků. Základní variantu Active krášlí kupříkladu anténa ve tvaru žraločí ploutve, multifunkční kožený volant, barevný dotykový displej, klimatizace a hlavně je doslova obrněna armádou asistenčních systémů, jako jsou vyspělý předkolizní bezpečnostní systém s rozpoznáváním chodců a cyklistů, asistent pro udržení v jízdním pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, inteligentní adaptivní tempomat či automatické přepínání dálkových světel.
Náš čtyřlístek uzavírá Dacia Sandero s absolutně nejnižší pořizovací cenou 239 900 Kč. Zákazník si však musí vystačit s litrovým atmosférickým zážehovým tříválcem o výkonu 49 kW, pětistupňovým manuálem a opravdu strohou výbavou. Smířit se budete muset s nelakovaným předním nárazníkem, klikami dveří nebo zpětnými zrcátky, která se samozřejmě nastavují ručně. Zadní sedadla jsou nedělená a je tedy nutné je sklápět jako celek. Zapomeňte na klimatizaci či tempomat, elektrická jsou jen přední okénka, chybí rádio, volant je nastavitelný jen výškově. Není tu ani centrální zamykání či dálkové ovládání.
Samozřejmostí jsou však prvky pasivní a aktivní bezpečnosti, které jsou vesměs povinné, jako třeba ABS, ESP, systém e-Call nebo sada airbagů. Nejlevnější Dacia Sandero umí i samočinně brzdit, pokud hrozí čelní náraz. Nechybí Isofix pro dětské sedačky. Překvapivě jsou ve výbavě elektricky ovládaná přední okna, palubní počítač nebo omezovač rychlosti. Vnějšek vozu pak dozdobí denní svícení a potkávací světlomety z LED diod.
Časem i sportovní verze
Čtvrtá generace Škody Fabia bude zatím k mání pouze ve dvou výbavových stupních. Ten první, Ambition, jsme si již představili, nyní se pojďme podívat na „luxusnější“ Style. Za příplatek 30 tisíc korun vůz doplní třeba o litá kola, kožený volant, ambientní osvětlení, asistenta rozjezdu do kopce, světelný a dešťový senzor, zadní parkovací senzory, elektrické ovládání zadních oken, loketní opěrku Jumbo box, tempomat, startování tlačítkem, vyhřívaná přední sedadla i trysky ostřikovačů nebo osmipalcový infotainment Bolero se šesti reproduktory.
V nabídce zatím budou tři litrové tříválcové motory o výkonech od 59 do 81 kW – jeden bez turba a dva s turbodmychadlem. Standardem bude manuální pětistupňová převodovka, u výkonnějších agregátů se pak dočkáme šestistupňového manuálu či sedmistupňové automatické převodovky DSG.
Srovnávaní konkurenti už na českém trhu nějakou dobu působí, proto je jejich skladba verzí i motorizací mnohem rozmanitější. Škoda ale do budoucna počítá, že by ceník mohlo rozšířit nejzákladnější provedení Active či některá z motorizací. Příchod sportovně laděné verze Monte Carlo je naplánován na rok 2022, stejně jako silně diskutovaného čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 110 kW. Ten půjde objednávat už od podzimu.
Přehled všech výbav Renaultu Clio najdete zde, Dacie Sandero zde a Toyoty Yaris zde