Plaga k novým vzdělávacím programům
Zápis do prvních tříd základních škol by měl být pro české a ukrajinské děti rozdělený, nejedná se o diskriminaci. S tímto cílem zamíří do Senátu starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS), který chce tamním politikům rozmluvit, aby byly zápisy jednotné. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS vysvětlil, že problémem je nefungující integrace, narušení výuky i nečinnost ministerstva školství. Zároveň přiznal, že rozdělení je jedním z řešení, které však není samospásné.
Problematika, kterou budou ředitelé a zřizovatelé škol v praxi řešit na začátku jara, se týká návrhu zákona Lex Ukrajina VII. Pozměňovacím návrhem do něj byla zahrnuta možnost oddělit zápisy pro české a ukrajinské děti – pro potomky uprchlíků by byl vypsán zvláštní termín zápisu. Autorkou návrhu je poslankyně Renáta Zajíčková (ODS).
ČTĚTE TAKÉ: Jarní prázdniny 2025. Podívejte se, v jaký termín jsou ve vašem okrese
Zákon má nyní na stole Senát, v plánu však je podpořit návrh Jana Grulicha (TOP 09) a rozdělený zápis z novely vyškrtnout. Možnost oddělených zápisů senátoři považují „za diskriminační a pro školy administrativně náročné“ opatření. Tento krok se chystá v Senátu politikům rozmluvit Portlík. A pro CNN Prima NEWS vysvětlil hlavní důvody.
Děti nelze integrovat
Avizoval jste, že v úterý 21. ledna zamíříte do Senátu vyjednávat o dvojích zápisech do základních škol. S jakým výsledkem byste rád odešel?
Aby senátoři podpořili dvojí zápis a nebyli proti němu. Špatně pojali to, že se jedná o diskriminaci. O diskriminaci by se mohlo jednat, kdyby fungovala integrace, ale ta nefunguje. Dnes není výjimkou to, že ve školách v Praze a někde ve středních Čechách je až třetina dětí z Ukrajiny. V takových třídách není možné děti integrovat. Ve chvíli, kdy je jich více, tak vytváří hloučky a jde o daleko větší nápor na vyučující – naučit děti něco smysluplného je pak samozřejmě větší problém. Čili integrace jako taková nefunguje. Ve chvíli, kdy budeme mít možnost dvojích zápisů, tak bude alespoň možné žáky po třídách a školách částečně rozptýlit.
Takže to, co zmiňujete, je podle vás tím nejdůležitějším důvodem, proč by měl být rozdělený zápis schválen?
Přesně tak. Podle nejnovějších výzkumů podpora vůči Ukrajincům klesá. Dokonce, pokud se nepletu a zmiňovalo to CVVM, v posledních třech letech zájem a podpora spadly ze 66 na 29 procent. Tohle je přesně ta forma, kdy bude podpora i nadále klesat, protože nyní se už nejedná o pomoc, ale o oběť. Ve chvíli, kdy budeme tlačit, aby těch dětí (ukrajinských) bylo více a výuka bude narušena už z hlediska třídy, kolektivu a samotného vyučujícího, tak vlastně nechceme těm lidem pomoci – to už je zkrátka oběť. Je to natolik nefunkční, že s tím nadále tímto způsobem nelze nic dělat.
Pokud zůstaneme u scénáře, že by zápis byl stále společný, co by podle vás nastalo? Šlo by o problém, který zmiňujete, že by situace ve třídách byla komplikovanější, tvořily se hloučky ukrajinských dětí, které by vzhledem k jazykové bariéře vyrušovaly, a některé české děti by se na danou školu ani nedostaly?
To s tím souvisí. Jako Praha 9 – kdybychom se nepovažovali za městskou část, ale za město – jsme z celé republiky pomohli skoro nejvíce ze všech jiných měst. Ale ten nápor na některé třídy, kdy těch dětí je tam skoro až polovina, je prostě obrovský. Děti často nemluví česky, vyrušují přesně tak, jak říkáte, a zdržují výuku celé třídy. Myslím si, že po covidu a době, kdy děti byly téměř rok doma, kdy máme ve školách inkluzi – to znamená, často se výuky zúčastňují děti, které mají speciálního pedagoga, který jim s výukou pomáhá – a poté, co přijímáme i řadu cizinců v rámci Evropské unie, tak ve chvíli, kdy je nápor ještě takto velký, tak máme třídy, kde polovinu dětí tvoří cizinci nebo problémové děti. V takové chvíli je pro vyučujícího, ale i pro celý kolektiv výuka skoro nemožná.
Zaznívají také názory, že ukrajinští učitelé, kteří utekli před konfliktem do Česka, nebyli řádně využiti. Máte vy osobně pocit, že už na začátku konfliktu se v oblasti školství a začleňování dětí uprchlíků mohlo udělat víc?
Určitě mám pocit, že rozdělit zápisy je jedno z řešení, ale není to samospásné. Už před více než dvěma lety jsme vyzývali ministerstvo školství a několikrát jsme na resortu byli s tím, aby situaci zejména v Praze a v přilehlém okolí nějakým způsobem řešili. Ale bohužel musím konstatovat, nestalo se doslova a do písmene vůbec nic. Ministr Balaš tehdy rezignoval, přišel pan ministr Bek. S ním jsme se několikrát setkali, ale bohužel na tohle téma se nestalo prostě, ale vůbec nic. Ministerstvo v tomhle směru vůbec nepomohlo, vůbec nezabralo.
Když zůstaneme ještě u zápisu: Jde podle vás vůbec najít nějaký kompromis? Takový, že by v uvozovkách nevyhrála ani jedna strana, ale navzájem byste si ustoupili?
To si myslím, že mělo ministerstvo udělat dřív, než návrh spatřil světlo světa ve Sněmovně a v Senátu. V době, kdy se zápis v minulém roce slučoval opět v jeden, mělo v důvodové zprávě ministerstvo jasně uvést způsob, jak bude problém tam, kde jsou třídy předimenzované, a tam, kde hrozí zhoršená výuka, řešit. To se ale nestalo. Zejména se to týká Prahy a nejbližšího okolí. Z toho důvodu poslankyně Zajíčková podala návrh na opětovné rozdělení zápisů. Zároveň se ale nestalo ani nic jiného. Proto si myslím, že v tuto chvíli tudy žádná jiná cesta nevede. Pokud se tohle (rozdělení zápisů, pozn. red.) nestane, tak reálně bude výuka další generace – v nejvíce postižených oblastech – ohrožena a opět bude hrozit, že třídy budou zpomalené právě kvůli tomu, že učitelé nejsou schopní počtu žáků přizpůsobit výuku.
V Praze máme nejlepší MHD na světě, máme jedny z nejlepších příměstských spojů. I mimo Prahu je běžné, že když má jedna škola plno, tak se zkrátka pojede o tři zastávky dál. Vůbec nerozumím tomu, proč ministerstvo školství, potažmo ministerstvo vnitra, neudělalo nějaký rozpis pro tyto případy. Na tento problém s ukrajinskými dětmi jsem před 2,5 lety upozorňoval. Už tehdy bylo zřejmé, že Praha tento nápor tří vln uprchlíků nemůže najednou zvládnout. A když se do toho sečte, že dětí je dnes mnohdy více než třetina v jedné třídě – no tak v tu chvíli máte na světě velký problém.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Plaga ostře ke změnám ve školství. Bek si jen odškrtl úkol, úpravy mají nemilé zpoždění, vzkázal