Stávka strojvedoucích v Německu
Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě budou od středečního rána do pondělního večera stávkovat, v nákladní dopravě začne protest už v úterý večer. Oznámily to odbory GDL. Protest, kterým se odboráři snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, zastaví dopravu nejen v Německu, problémy budou mít i spoje s Českou republikou.
Šestidenní stávka německých strojvedoucích by měla dopravu v Česku ovlivnit podobně jako poslední protest před dvěma týdny. S problémy se budou potýkat mezistátní vlaky Praha - Berlín - Hamburk - Kiel - Flensburg a u regionálních spojů na trase Cheb - Marktredwitz.
Sledujte RADAR: Česko opět zasáhne silná ledovka. Podívejte se, kde to bude nejvíc klouzat
České dráhy také prověřují možnost zajištění pravidelné jízdy vlaků na trase Praha - Mnichov. Dopravce žádá cestující, aby sledovali aktuální informace na webu drah a v aplikaci Můj vlak a aby cesty plánovali s ohledem na oznámená omezení.
Průšvih za miliardy? Stavba metra D se může protáhnout o celé roky, politici se přou o vině
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil v tomto týdnu rozhodnutí o výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D. Podle bývalého ředitele české Transparency International Davida Ondráčky tak může dojít k prodloužení výstavby i o několik let. Dopravní podnik (DPP) přesto upozorňuje, že je rozhodnutí nepravomocné. Pražští politici se zase přou, kdo za to může.
„Stávka bude mít opět masivní dopad na veškerý železniční provoz v Německu,“ uvedly DB v prohlášení o protestu, který dolehne na miliony cestujících. „V nákladní železniční dopravě budou značná omezení pro průmysl a hospodářství,“ dodala společnost.
Cestování v době stávky doporučují dráhy odložit, lidé mohou jízdenky využít i po skončení protestu, vázanost na konkrétní spoj se tak ruší. Lidé mohou rovněž zdarma vrátit rezervace míst na spoje během stávky. DB slibují zvýšit kapacitu u dálkových spojů, které se podaří vypravit. Nouzový jízdní řád chce společnost zveřejnit v pondělí večer.
Strojvedoucí od stávky neodradila ani nová nabídka, kterou dráhy minulý týden v pátek učinily. V té dráhy strojvedoucím přislíbily zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy a navýšení mzdy až o 13 procent. Podle GDL však tato nabídka byla falešná.
„Třetí a údajně vylepšená nabídka Deutsche Bahn znovu ukázala, že dráhy nadále sledují dosavadní odmítavý a konfrontační kurs. Po snaze dosáhnout dohody není ani stopy,“ uvedly odbory v prohlášení. Podrobnosti o protestu chtějí sdělit v pondělí dopoledne.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci tři tisíce eur (73 400 Kč) kvůli inflaci.
PŘEHLEDNĚ: České dálnice čeká rekordní prodloužení. Kde všude se příští rok urychlí doprava?
Na rok 2024 se zřejmě velmi těší ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Otevře totiž 118 kilometrů nových dálnic, což je nejvíce v dějinách České republiky. Například Jihočeši se konečně po letech komplikací dočkají obchvatu Českých Budějovic. Dojde také k dokončení dálnice D4 díky novým 32 kilometrům, které vzniknou v rámci historicky prvního PPP projektu v Česku. Podívejte se, jak se v příštím roce promění silniční doprava v Česku.
Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Nově navrhují až 13procentní zvýšení mezd a jednorázový bonus 2 850 eur (69 700 Kč), který by se nedanil. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 až 56 tisíc eur (až 1,36 milionu Kč).
Zkrácená pracovní doba na 37 hodin týdně, kterou v pátek personální šéf DB Martin Seiler představil, by začala platit od 1. ledna 2026. Strojvedoucí by si v takovém případě mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením mzdy o 2,7 procenta.
Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj DB, tak za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie tři tisíce eur (73 500 Kč).
Strojvedoucí DB sdružení v GDL od listopadu stávkovali třikrát, naposledy v druhém lednovém týdnu. V osobní dopravě poslední stávka trvala 64 hodin, v nákladní byla o osm hodin delší. Kvůli protestu nejezdily vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem, nevyjely ani regionální vlaky mezi Chebem a městem Martktredwitz v Bavorsku. Problémy měly také některé expresy mezi Prahou a Mnichovem, které za předešlých dvou stávek omezeny nebyly.