Pozor na cestování do Německa. Tamní strojvůdci budou stávkovat, potíže čekají i spoje s ČR

Vlak Deutsche Bahn upozorňuje na blížící se stávku, 22. ledna 2024.

Stávka strojvedoucích v Německu

Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn (DB) v osobní dopravě budou od středečního rána do pondělního večera stávkovat, v nákladní dopravě začne protest už v úterý večer. Oznámily to odbory GDL. Protest, kterým se odboráři snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, zastaví dopravu nejen v Německu, problémy budou mít i spoje s Českou republikou.

Šestidenní stávka německých strojvedoucích by měla dopravu v Česku ovlivnit podobně jako poslední protest před dvěma týdny. S problémy se budou potýkat mezistátní vlaky Praha - Berlín - Hamburk - Kiel - Flensburg a u regionálních spojů na trase Cheb - Marktredwitz.

Sledujte RADAR: Česko opět zasáhne silná ledovka. Podívejte se, kde to bude nejvíc klouzat

České dráhy také prověřují možnost zajištění pravidelné jízdy vlaků na trase Praha - Mnichov. Dopravce žádá cestující, aby sledovali aktuální informace na webu drah a v aplikaci Můj vlak a aby cesty plánovali s ohledem na oznámená omezení.

„Stávka bude mít opět masivní dopad na veškerý železniční provoz v Německu,“ uvedly DB v prohlášení o protestu, který dolehne na miliony cestujících. „V nákladní železniční dopravě budou značná omezení pro průmysl a hospodářství,“ dodala společnost.

Cestování v době stávky doporučují dráhy odložit, lidé mohou jízdenky využít i po skončení protestu, vázanost na konkrétní spoj se tak ruší. Lidé mohou rovněž zdarma vrátit rezervace míst na spoje během stávky. DB slibují zvýšit kapacitu u dálkových spojů, které se podaří vypravit. Nouzový jízdní řád chce společnost zveřejnit v pondělí večer.

Strojvedoucí od stávky neodradila ani nová nabídka, kterou dráhy minulý týden v pátek učinily. V té dráhy strojvedoucím přislíbily zkrácení pracovní doby z 38 na 37 hodin týdně se zachováním plné mzdy a navýšení mzdy až o 13 procent. Podle GDL však tato nabídka byla falešná.

„Třetí a údajně vylepšená nabídka Deutsche Bahn znovu ukázala, že dráhy nadále sledují dosavadní odmítavý a konfrontační kurs. Po snaze dosáhnout dohody není ani stopy,“ uvedly odbory v prohlášení. Podrobnosti o protestu chtějí sdělit v pondělí dopoledne.

Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13 650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci tři tisíce eur (73 400 Kč) kvůli inflaci.

Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Nově navrhují až 13procentní zvýšení mezd a jednorázový bonus 2 850 eur (69 700 Kč), který by se nedanil. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 až 56 tisíc eur (až 1,36 milionu Kč).

Zkrácená pracovní doba na 37 hodin týdně, kterou v pátek personální šéf DB Martin Seiler představil, by začala platit od 1. ledna 2026. Strojvedoucí by si v takovém případě mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením mzdy o 2,7 procenta.

Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj DB, tak za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na 35 hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením protiinflační prémie tři tisíce eur (73 500 Kč).

Strojvedoucí DB sdružení v GDL od listopadu stávkovali třikrát, naposledy v druhém lednovém týdnu. V osobní dopravě poslední stávka trvala 64 hodin, v nákladní byla o osm hodin delší. Kvůli protestu nejezdily vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem, nevyjely ani regionální vlaky mezi Chebem a městem Martktredwitz v Bavorsku. Problémy měly také některé expresy mezi Prahou a Mnichovem, které za předešlých dvou stávek omezeny nebyly.

Tagy: