Škody po přírodních katastrofách
Na řadě míst Česka se hladiny zvedly a dosáhly průtoku odpovídající stoleté vodě. A ničivý živel bere vše, co mu přijde do cesty, včetně domovů. Jak se na extrémní počasí připravit, jak v případě vzniklých škod postupovat a na koho se obrátit? Redakce CNN Prima NEWS pro vás připravila přehled všech náležitostí.
Příprava na povodně a záplavy
Vždy je vhodné zavést preventivní opatření. Pokud se nacházíte v oblasti, kde povodeň hrozí, místa, kudy může voda vniknout do nemovitosti, obložte pískem. Stejně tak je vhodné zaparkovat auto na vyvýšené místo – nebo jej připravit na evakuaci – a cennější majetek přenést ze sklepů a přízemí do vyšších pater.
Důležité dokumenty, pojistné smlouvy a veškeré cennosti se snažte uložit na bezpečné místo. Kromě svého zdraví nezapomeňte také na domácí a hospodářská zvířata, která je nutné odvést do bezpečí.
„Po celou dobu, kdy jsou v platnosti výstrahy, by lidé měli sledovat sdělovací prostředky, zpravodajství a vhodné je i procházet lokální stránky obcí. Vždy by lidé měli respektovat pokyny úřadů,“ poradila v dokumentu, jenž má redakce k dispozici, specialistka pro neživotní pojištění ve společnosti FinGO Irena Jakobová.
Nastane-li evakuace, doporučuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje zavřít přívod vody, plynu a vypnout elektřinu. „Před odchodem také odstraňte nebo řádně zajistěte snadno odplavitelné předměty v okolí budovy a nenechávejte v budově ani mimo ni nebezpečné látky, chemikálie a podobně,“ doplnila.
Když vznikne škoda
Pokud k záplavě dojde, nemají lidé podle odborníků dělat nic, co by je ohrozilo na zdraví nebo životě svém i ostatních. Zástupci pojišťoven se také shodují, že pokud to není rizikové, mohou se lidé pokusit škody již během povodně minimalizovat.
Vždy je však potřebné škody nejprve zdokumentovat:
- změřte hladinu zatopení sklepů
- zdokumentujte škody detailními fotografiemi
- vzniklé škody a jejich rozsah můžete také natočit
Jak uvádí v dokumentu, jenž má redakce k dispozici, mluvčí skupiny ČSOB Petr Milata, po zdokumentování a sepsání rozsahu poškození se může začít s odstraňováním následků a úklidem. Po opadnutí vody by lidé měli zajistit rychlé odčerpání vody, odstranění bahna a případných trosek z objektu a okolí – vždy je ale nutné dbát na bezpečnost a hygienu.
Následně škody nahlaste své pojišťovně:
Pojišťovna | Kde nahlásit pojistnou událost |
---|---|
ČSOB Pojišťovna | Využít můžete on-line formulář či oznámit škodu telefonicky na klientskou linku 466 100 777 a zvolte číslo 1. Linka je dostupná v pracovní dny od 8 do 18 hodin, případně je možné zanechat vzkaz na záznamníku. Pro nonstop asistenci volejte na 222 803 442. |
Direct pojišťovna | Škodu nahlašte buď on-line, volejte na 270 270 777 nebo využijte mobilní aplikaci Direct. Nonstop asistence je pro klienty na lince 291 291 291. |
Uniqa pojišťovna | Využít můžete on-line nahlášení škody. Případně je možné kvůli asistenci zavolat na všeobecnou linku 488 125 125, která je dostupná ve všední dny od 8 do 18 hodin. |
KB Pojišťovna | Nahlaste škodu skrze on-line hlášení, nebo zavolejte na číslo 955 527 777. Kvůli asistenci se obraťte na linku 292 292 260. |
Allianz pojišťovna | Nahlásit škodu můžete on-line nebo telefonicky 241 170 000. |
Kooperativa pojišťovna | Škodu nahlaste on-line nebo telefonicky na zákaznické lince 957 105 105. |
Generali Česká pojišťovna | Škodu můžete nahlásit on-line v aplikaci nebo telefonicky nonstop na asistenční lince 241 114 114. |
Slavia Pojišťovna | Nahlásit škodu můžete on-line nebo telefonicky na asistenční lince 242 452 652. |
Pojišťovna VZP | Škodu můžete nahlásit on-line nebo telefonicky na lince 233 006 311. |
V případě, že máte pojištění sjednané u pojišťovny, která zde není uvedena, stačí se obrátit na její webové stránky, kde bude k dispozici on-line formulář pro hlášení škod, nebo se ozvat na zákaznickou linku.
K nahlášení pojistné události budete v základu potřebovat:
- číslo pojistné smlouvy pojištění majetku
- datum, čas a místo vzniku pojistné události
- informace o průběhu a příčině pojistné události a rozsahu poškození
- identifikační údaje pojištěného (jméno a bydliště / název firmy a IČ)
- rozsah škody a odhad její předpokládané výše
- soupis poškozených či zničených věcí a jejich fotodokumentaci
Pokud nemáte číslo pojistné smlouvy k dispozici – příkladem se dokument při povodni zničil a vy si číslo nepamatujete – pracovníci pojišťovny jej dokážou díky osobním údajům dohledat ve svém systému.
ZPOZORNĚTE: V případě, že se vás následky škod po povodních či záplavách budou týkat, berte v potaz, že je nutné mít pojištění majetku a domácnosti sjednané již delší dobu a nikoliv na poslední chvíli. „Všechny pojišťovny mají v podmínkách uvedené, že v případě záplav a povodní začne pojištění platit až určitý počet dní po sjednání. V Directu je to 10 dní,“ uvedla jeho mluvčí Maťašeje.
Problém může nastat i v případě podmínek smlouvy. Škoda kvůli povodni nebo záplavám totiž nemusí být automaticky sjednána při standardní smlouvě o pojištění. Zde můžete najít další nástrahy, na které si máme dát pozor při pojištění.
Co následuje po nahlášení škod?
Po nahlášení vás bude kontaktovat likvidátor, který se dostaví na místo škody k prohlídce poškozeného majetku, uvádí Česká asociace pojišťoven (ČAP). Zničené a poškozené věci proto shromážděte pro pozdější prohlídku likvidátora – pokud to hygienické podmínky dovolí.
Klienta pojišťovny může kontaktovat také její technik. Podle typu a rozsahu škody se buď obě strany dohodnou na termínu prohlídky přímo na místě, anebo klient obdrží požadavek o doplnění dokumentů. Může dojít ke kombinaci obou postupů.
Při prohlídce škody by měl klient předložit účty pro výpočet pojistného plnění, pokud tak neučinil již při hlášení. Poté likvidátor posoudí nárok a vyčíslí škodu. Klient obdrží dopis s informací o ukončení likvidace a výší pojistného plnění zaslaného na účet.
ČTĚTE TAKÉ: V Česku padnou limity 50leté vody. Meteorolog předpověděl, kdy se řeky začnou vylévat z břehů
„Je-li to nezbytné, můžete požádat o zálohu na pojistné plnění. Pokud na ni pojišťovna přistoupí, bude vám vyplacena ještě před ukončením likvidace. Poskytnutím zálohy na pojistné plnění vycházejí pojišťovny vstříc klientům zejména při likvidaci škod většího rozsahu, například po vichřicích, při povodních a podobně,“ doplňuje ČAP.
Zároveň NEZAPOMEŇTE: v případě, že by vám uplavaly doklady či platební karty, ohlaste situaci na příslušné úřady a karty zablokujte.
Jaké pojištění je třeba mít sjednané?
„Vždy je důležité mít vhodně sestavenou pojistnou smlouvu a správně nastavenou pojistnou částku, aby nedošlo k podpojištění a následnému krácení pojistného plnění,“ zdůraznila Jakobová. Zároveň je podle ní potřeba mít komplexní krytí majetku, jak nemovitého, tak i movitého.
„Častým problémem starších pojistných smluv totiž bývá, že lidé mají pojištěnou nemovitost, což je podmínkou čerpání hypotéky, ale už nemají pojištěnou domácnost nebo odpovědnost za škodu,“ připomněla.
- Pojištění nemovitosti
Vztahuje se na byt či rodinný dům samotný. Z tohoto pojištění se proplácejí škody na stavebních součástech, například náklady na sušení a malování stěn, opravy poškozených zdí a obkladů, rozbitá okna a podobně.
- Pojištění domácnosti
Živly nezpůsobují škody jen na samotných stavbách, ale většinou i na vybavení domácnosti – nábytku, domácích spotřebičích, elektronice, obrazech a dalších cennostech, ale i oblečení či potravinách, které mají lidé ve svých domovech. Škody na těchto věcech uvnitř domu mohou dosahovat statisícových částek, které pokryje pojištění domácnosti.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Ministr Vít Rakušan řekl, kdo si má připravit evakuační zavazadlo. Podívejte se, co do něj patří