Český kormidelník Petr Novák vymění podvacáté svou vlastní rodinu za tu námořnickou a Štědrý den stráví prací. Tentokrát pluje z belgických Antverp do nizozemského Rotterdamu. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS vypráví, jaké bývají Vánoce na lodi, co se servíruje a kdo obsluhuje.
Po kolikáté trávíte Vánoce na lodi místo doma s rodinou?
Zhruba po dvacáté. Přesně spočítané to nemám. Raději. (smích)
A skutečně se 24. prosince plavíte?
Ano. Je to práce a jet se musí.
Petr Novák (52 let)
Český námořník, pro říční plavbu v hodnosti kormidelníka. V 80. letech dvacátého století se vyučil přímo pro Československou námořní plavbu, pro kterou následně jezdil.
Po zániku československého obchodní loďstva hledal uplatnění na evropských řekách.
Vánoce 2021 stráví na lodi plující pod nizozemskou vlajkou.
Svobodný, má tři děti.
Odkud kam to bude letos?
Na Štědrý den vykládáme v belgickém přístavu Antverpy a pak pojedeme směr Nizozemsko.
Jak vlastně probíhá Štědrý večer na lodi? A je rozdíl, jestli na říční, nebo zámořské?
Vše je o lidech, takže především záleží, jaká se na lodi sejde posádka. A je zcela zásadní rozdíl, jestli se na Štědrý den plavíte po moři nebo po řece. Asi se dá vytušit rozdíl i náročnost. A řeka přece jen bývá klidnější. (smích) A také záleží na tom, jestli má člověk službu, nebo volno.
Co se podává k slavnostní večeři? Sladkovodní ryby, pokud plujete nějaké z evropských řek? Nebo kuchař má zásoby kapra a bramborového salátu?
Na moři se samozřejmě podávají mořské ryby. Obsluhuje při ní kapitán lodi a začíná u nejmladšího člena posádky. Na evropských řekách je to skoro domácí klasika.
Dává si posádka aspoň symbolické dárky?
Ano, samozřejmě. To by přece nebyly Vánoce a Štědrý večer.
Je dovolené se spojit s rodinami pomocí videohovorů?
Bez nich bych to nešlo. Takže jsou všichni rádi, že videohovory fungují a členové posádky tak mohou vlastně skoro být s těmi nejbližšími.
Dojde někdy u někoho i na slzy?
To už snad po těch letech ani ne. Navíc jsme dospělí, takže se s tím umíme vyrovnat.
Na moři se samozřejmě podávají mořské ryby. Obsluhuje při ní kapitán lodi a začíná u nejmladšího člena posádky. Na evropských řekách je to skoro domácí klasika.
Jak probíhají na lodi další dva sváteční, ale vlastně pracovní dny?
Řeknu to tzv. natvrdo. Normálně se maká. Prostě se pracuje se vším všudy, co práce na lodi obnáší.
Je režim volnější?
Ale ano, režim je o něco volnější.
O kolik méně lodí jezdí během vánočních a novoročních svátků?
Na moři člověk období Vánoc a Nového roku nepozná. Tam se jezdí beze změn. No a na řekách záleží, jestli lidé „honí“ peníze a chtějí ještě na konci roku vydělat. Pokud ano, provoz se blíží normálu.
Při každém proplutí Suezu jsem zestárnul o několik let, vzpomíná český kapitán
Proplout Suezem bylo vždycky dobrodružství. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to řekl Karel Zeman, bývalý český kapitán zaoceánských lodí. Rozpovídal se nejen o důvodech nedávného uvíznutí obřího plavidla Ever Given v Suezském průplavu, ale i o dalších chybách, které může člověk na moři udělat, či o tom, jak se kdysi ubránil filipínským pirátům.
Není to pro kapitána naopak příjemnější doba pro plutí? Pokud jezdí méně lodí?
Nemyslím si. Spíš bych řekl, že je mu to skoro jedno, protože ví, kam a kdy musí dojet. A podle toho se vše řídí.
Jak to vypadá na konci roku v přístavech? Jsou spíš posmutnělé? Nebo to tam žije, aby námořníci či lodníci měli rozptýlení?
Jako všude jinde, kde mají Vánoce. Nezažil jsem posmutnělý přístav. Prostě se slaví a lidé jsou rádi, že mohou být ve společnosti.
Kdy jste vyrazil? A kdy se z lodi vrátíte?
Při říčních plavbách bývám tři týdny na lodi a pak mám tři týdny volno. Na moři se ten interval plutí prodlouží až na sedm měsíců.
Kolik hodin denně se smí plout? Je to rozdílné podle státu nebo řeky?
Při plavbě na moři nejsou žádná omezení. Záleží jen na posádce. Jede se non-stop. Na řece je po 14 hodinách plavby povinná přestávka.
Pod jakou vlajkou jezdíte?
Momentálně jezdím na lodi pod nizozemskou vlajkou.
Jak vlastně dopadl letitý problém českých lodníků či námořníků, kteří jezdili v Nizozemsku a české úřady po nich chtěly vysoké doplatky za sociální pojištění?
Museli jsme zaplatit.
Štve mě to, i když bych radši použil ostřejší výraz. Československé obchodní loďstvo zaniklo, protože ho rozkradli podobně jako skoro celou republiku.
Vy jste se vyučil lodníkem. Co s vámi dělá fakt, že tehdy vyhlášené československé obchodní loďstvo zaniklo?
Vyučil jsem se v 80. letech dvacátého století přímo pro Československou námořní plavbu, protože to tehdy ještě šlo. A jsem za to rád. Byly to nejlepší roky, vždyť i zájem byl velký, v každém ročníku tehdy bylo 20 kluků přímo pro námořní plavbu. A co to se mnou dělá? Štve mě to, i když bych radši použil ostřejší výraz. Československé obchodní loďstvo zaniklo, protože ho rozkradli podobně jako skoro celou republiku.
A už se to nikdy nezmění? Na čem to ztroskotalo?
Ne, bohužel už se to nikdy nezmění. Vše ztroskotalo na hamižnosti lidí. A kvůli tomu, že i stát je jeden velký soukromý byznys. Ale to asi už všichni vědí.
Zajímalo by vás plout znovu pod českou vlajkou?
No samozřejmě. Tak moc bych to chtěl. Jsem totiž velký český patriot.