Zemřel jí manžel, dostala třikrát dražší smlouvu na energie. Co radí experti?

Příběh ovdovělé ženy z Děčína, se kterou dodavatel energií po smrti jejího manžela uzavřel velmi nevýhodnou smlouvu, není ničím neobvyklým. Seniorů v podobné situaci je u nás víc.

„Když jsem to sečetla, tak mi to dělalo 14 400 korun. Důchod přitom mám 14 020. Zděsila jsem se, z čeho to všechno budu platit,“ řekla pro CNN Prima NEWS Jana Urbanová. „S paní Urbanovou už jsme více než týden v kontaktu. Naše reklamační oddělení případ řeší a zaslali jsme jí návrh také čestného prohlášení, že měla se svým manželem SJM, čili na té bázi potom vyřídíme přepis té původní smlouvy,“ vyjádřil se k případu mluvčí společnosti Innogy Martin Chalupský.

Taková situace nicméně není ničím ojedinělým. Další případ je jako přes kopírák. Další ženě, Jarmile, loni zesnul manžel a i když měli společně jmění, nedostala možnost od Innogy prodloužení smlouvy. Nová smlouva jí přirozeně přinesla vyšší platby. Jarmila platila ještě za loňský květen za elektřinu a plyn necelých pět tisíc korun. Když vše převedla, nestačila se divit. Za plyn a elektřinu se objevila suma bezmála 13 tisíc korun. „U Innogy po nás chtěli oddací list, úmrtní list. Volala jsem tam, ale nikdo nám neporadil, že bychom to mohli udělat nějak jinak,“ líčila Jarmila.

Nejlepší je podat reklamaci

„Základní problém je v tom, že naši zaměstnanci se nemohou vůbec ptát zákazníků na rodinné poměry. Jedna věc je GDPR a také by to bylo velmi neslušné,“ uvedl Chalupský. Stejný problém pak řeší i seniorka Marta Kuledníková z Brna. „Chtěli ode mě, že se musí změnit odběrné číslo a musí se vytvořit nová smlouva. Ta ale byla podstatně vyšší, zhruba trojnásobně,“ uvedla seniorka.

Pokud se do takové situace dostanete, vždy je nutné jasně u dodavatele energií říci, že jste měli společné jmění manželů a chcete pouze přepis. „V tuto chvíli je nejjednodušší podat reklamaci a ve chvíli, kdy má člověk pocit, že by měl mít nárok na přepis té smlouvy na pokračování původní smlouvy, my to samozřejmě v rámci reklamačního řízení vyřídíme,“ doplnil Chalupský.

Změna kontaktních údajů, ne nová smlouva

A nejen reklamace může být účinná. Lidé by se hlavně neměli bát ozvat se, ať už dodavateli, kontrolnímu úřadu, nebo médiím. To ostatně radí odborníci i politici lidem, kteří mají podobné problémy jako seniorky. Na přepis staré smlouvy na své jméno totiž mají ze zákona právo. Člověk by měl přesně vědět, co chce. „To znamená, že bychom měli dodavatele požádat o změnu kontaktních údajů ve smlouvě. Nikoliv o to, aby s námi uzavřel smlouvu novou. Podle našich zkušeností dodavatel v takovém případě vyhoví,“ vysvětlil Michal Kebort, mluvčí Energetického regulačního úřadu. Dodavatel jinak totiž jen těžko zjišťuje, že byli zesnulý a nový klient manželé.

Podle právníků jsou mnohem závažnější případy kdy dodavatel zákazníkovi pokračovat ve staré smlouvě vůbec nedovolí. „Nikdo ho kvůli této situaci nemůže nutit ke změně podmínek. Čili dodavatel energií by měl na základě oznámení potřebnou dokumentaci přepsat na jméno pozůstalého,“ míní advokát Jan Černý. V případě, že ani přes písemnou žádost dodavatel nechce původní smlouvu na vdovu nebo vdovce převést, mohou se obrátit se stížností na Energetický regulační úřad. Podle právníků budou mít v ruce trumfy i pro případné soudní spory.

Tagy: