
Regulace prodeje alkoholu
Takřka dvě třetiny Čechů se domnívají, že zpřísnění regulace alkoholu je na místě. Největší podpory se dostává omezení reklamy na alkohol pouze na noční hodiny nebo zákazu propagace alkoholu na akcích pro mladistvé. Pro tyto kroky se vyjádřilo více než 70 procent dospělých. Vyplývá to z nového průzkumu think tanku Ministr zdraví, který realizovala agentura Behavio. Na druhé straně respondenty rozdělují opatření týkající se pravidelné valorizace spotřební daně či omezení nočního prodeje lihovin v obchodech.
To, jak závažné dopady má konzumace alkoholu na lidské zdraví, si uvědomuje jen minimum lidí.
Tisíce mrtvých a miliardové náklady
„Přímo je alkohol spojen s minimálně 30 diagnózami a minimálně 200 dalších onemocnění s ním úzce souvisí. Česko přitom patří v jeho spotřebě mezi světové premianty – ročně se u nás v přepočtu vypije 160 litrů alkoholických nápojů na osobu. Do tohoto výčtu jsou započteny i nejmenší děti a senioři,“ líčil na tiskové konferenci lékař a zakladatel think tanku Tomáš Šebek.
ČTĚTE TAKÉ: Skandál ve fotbalovém týmu. Trenér měl v USA otrávit 13letého svěřence. Hrozí mu trest smrti
Každoročně v důsledku konzumace alkoholu v tuzemsku zemře šest až sedm tisíc lidí, desítky tisíc pacientů jsou hospitalizovány a náklady spojené s léčbou nejen závislosti se pohybují kolem 40 až 50 miliard korun.
Právě z těchto a dalších důvodů se odborníci snaží apelovat na politiky a společnost s cílem zavést určitá opatření, která povedou ke snížení spotřeby alkoholu. „Na jaře jsme společně s WHO a think tankem Racionální politiky závislostí zveřejnili Výzvu k ochraně veřejného zdraví a omezení dostupnosti alkoholu. Nyní nás zajímaly postoje veřejnosti a to, jak je ke změnám nakloněna,“ uvedl Šebek.
Pro přísnější regulaci jsou více ženy
Z průzkumu, jehož se na začátku letošního dubna zúčastnilo tisíc respondentů, vyplynulo, že takřka dvě třetiny Čechů by byly pro přísnější regulaci alkoholu. Že je omezení přímo nedostatečné, uvedlo 28 procent dotázaných; že v Česku máme „dobrou regulaci, která by mohla být přísnější“, sdělilo 35 procent lidí.
Pro změnu v regulaci alkoholu se pak častěji vyjadřují ženy – 72 procent – než muži (55 procent).
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Opilého řidiče v Praze vytočil dotaz na alkohol. Najel do strážníka, ten skončil v nemocnici
V rámci dotazování respondenti hodnotili „desatero“ omezení a regulací, která se například osvědčila v zahraničí a vedla ke snížení konzumace alkoholu. Příkladem odborníci na konferenci uvedli Litvu, kde se díky zavedení některých kroků snížila nejen spotřeba alkoholických nápojů o 17 procent, ale také došlo k poklesu počtů sebevražd.
Konec propagace a omezení reklam, volí Češi
Z deseti opatření se největší podpoře těšil zákaz propagace alkoholu na akcích pro mladistvé (78 procent). Obdobně vysoké přízně se těší omezení reklamy, a to jak v televizi a rádiu – ryze na noční hodiny, tedy od 22. hodiny – (73 procent), tak v digitálním prostředí (72 procent) nebo ve venkovním prostoru (71 procent).
„U omezení propagace lidé často zmiňují, že by mladiství reklamu na alkohol vidět neměli, ať už na akcích, v televizi nebo v digitálním prostředí,“ uvedli autoři průzkumu.
Méně než 70 procent, shodně 63 procent respondentů, by dále souhlasilo se zákazem reklamy na alkohol na sportovních a kulturních akcích nebo s omezením prodeje alkoholických nápojů na benzinových pumpách, poblíž škol a v automatech.
„Alkohol by nebylo možné zakoupit na čerpacích stanicích, v samoobslužných prodejnách bez personálu ani v blízkosti škol a dětských hřišť,“ zní celé testové opatření.
Varovné etikety a vyšší cena rozděluje
Kolem a pod 50 procenty se ocitla opatření týkající se například zrušení daňové výjimky pro tichá vína a cidery – pro se vyjádřilo 54 procent. Proti takovému kroku se více či méně staví 18 procent Čechů a 28 procent respondentů vnímá opatření neutrálně.
Jít ve stopách tabákových výrobků. I tak by se dala nazvat takřka poslední opatření, která autoři průzkumu testovali. Konkrétně se jedná o povinné zdravotní varování na etiketách alkoholických nápojů (pro 51 procent); pravidelná valorizace spotřební daně na alkohol (pro 47 procent).
Tyto dva kroky se vedle zhruba poloviční podpory setkaly také s větší negativní odezvou. Negativní postoj k etiketám má 19 procent Čechů, 30 procent je „bez názoru“. V případě valorizace k ní má negativní postoj 23 procent respondentů. „Nejčastěji zmiňují, že už nyní alkohol vnímají jako drahý,“ líčili autoři průzkumu.
ČTĚTE TAKÉ: Češku měl zavraždit v Bulharsku přítel. Krk měla plný modřin, roli hrál alkohol, píší média
Zcela nejhůře by bylo přijímáno opatření týkající se omezení nočního prodeje alkoholu v obchodech – zákaz by byl platný od 22. do 8. hodiny a nevztahoval by se na restaurace, bary a hospody. Pro zavedení takového kroku se vyjádřilo 39 procent respondentů, negativní postoj má 30 procent. „Lidé mají pochyby o dopadu opatření, považují ho za zbytečný,“ uvedli autoři.
Češi jsou otevření k řešení problému
„Česká společnost je mnohem otevřenější k tomu řešit problémy spojené s alkoholem, než se někdy předpokládá – jak dokládá průzkum. Češi mají zájem na zlepšení veřejného zdraví. Výzva politikům k omezení dostupnosti alkoholu má už 50 signatářů včetně odborných společností i zástupců občanské společnosti. To vše potvrzuje, že nejde o okrajové téma, ale důležitou součást debaty o veřejném zdraví a udržitelnosti systému,“ vzkázala Kateřina Hellebrandová, ředitelka think tanku Ministr zdraví.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nápoje ve skle obsahují více mikroplastů než z PET lahve. Odborníci vysvětlili proč